W ramach naszej strony stosujemy pliki cookies m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. Więcej szczegółów o plikach cookies znajdziesz tutaj.
X

24Kurier.pl serwis Kuriera Szczecińskiego

Get Adobe Flash player

Niedziela, 21 września 2014 roku. Dziś imieniny: Hipolita i Mateusza HoroskopPorady gwiazd

Pomnik (nie)Wdzięczności wraca

Dodano: 2011-09-13 18:55:51

Co się stanie z pomnikiem Wdzięczności ze szczecińskiego placu Lotników? Jego dni mogą być już policzone. Po raz kolejny pojawiła się propozycja przeniesienia go w inne miejsce np. na Cmentarz Centralny. Tym razem wysunęli ją radni... SLD.

Podczas poniedziałkowej sesji Rady Miasta Szczecina, przy okazji projektu uchwały dotyczącej tzw. Złotego Szlaku, wróciła sprawa pomnika Wdzięczności na pl. Lotników. Według założeń przyjętego planu przestrzennego zagospodarowania centrum miasta (al. Papieża Jana Pawła II oraz placów: Grunwaldzkiego, Lotników i Żołnierza), pomnik może zostać zlikwidowany lub przeniesiony w inne miejsce. A zamiast niego mogłoby powstać przejście podziemne.

Przedstawione plany i koncepcje wywołały gorącą dyskusję wśród radnych.

Get Adobe Flash player

- Pomnik Wdzięczności nie do końca pasuje urbanistycznie do tego terenu. Taka jest prawda. Czy prezydent Szczecina nie mógłby podjąć dyplomatycznych kroków, rozmów z ambasadą Rosji o przeniesieniu pomnika? W odpowiedniejsze miejsce np. na szczeciński Cmentarz Centralny? - pytał radny Piotr Kęsik (SLD).

Zapowiedział jednak, że radni SLD będą się sprzeciwiać ewentualnym planom zniszczenia pomnika.

- Jesteśmy otwarci na inne propozycje. Takie rozwiązanie, działania na gruncie dyplomatycznym, jest najlepsze - dodał Kęsik.

Jego propozycję poparł m.in. radny PiS Marek Duklanowski. SLD nie będzie jednak zajmować oficjalnego stanowiska w tej sprawie.

- Jeżeli miałoby dojść do przeniesienia pomnika, to tylko przy zachowaniu zasad dyplomacji, szacunku dla partnera rosyjskiego i symboliki pomnika: przelanej wspólnie krwi żołnierzy polskich i radzieckich. Miejscem odpowiednim byłby szczeciński Cmentarz Centralny. Ale ta decyzja nie należy ani do nas, ani do Rady Miasta. O tym musi zadecydować prezydent Szczecina. My będziemy przeciwni  wszelkim akcjom organizowanym ad hoc - zapewnia radny Jędrzej Wijas, przewodniczący klubu SLD w RM.

Okazuje się jednak, że decyzja o przeniesieniu lub likwidacji pomnika nie należy do prezydenta Szczecina.

- W 1994 r. rząd polski podpisał z Federacją Rosyjską umowę "o grobach i miejscach pamięci ofiar wojen i represji". Na jej mocy oba rządy zobowiązały się do sprawowania opieki i ochrony nad takim miejscami. Do umowy dołączono załącznik: wykaz obiektów, które podlegają opiece. Wśród nich znajduje się szczeciński pomnik Wdzięczności. Wszystkie działania podejmowane wobec tego obiektu muszą być uzgadniane ze stroną rosyjską. Ze strony polskiej zajmuje się tym Rada Ochrony Pamięci Walki i Męczeństwa w Warszawie - wyjaśnia Agnieszka Muchla, rzecznik wojewody zachodniopomorskiego.

- Propozycje usunięcia tego pomnika już były stawiane na Radzie Miasta. Będziemy nad tym dyskutować, bo pomnik nie jest ani ładny, ani pożyteczny. Będę proponował władzom klubu przyjęcie stanowiska w tej sprawie. Ten rząd - Platformy - ma dobre stosunki z Rosją. Więc ta sprawa nie powinna być problemem - stwierdził radny Leszek Duklanowskji, szef klubu PiS w RM.

Pomnik Wdzięczności dla Armii Radzieckiej zbudowany został w 1950 r. Mierzy około 16 m. Na samej górze umocowana była pięcioramienna gwiazda z napisem po rosyjsku: ZSRR - Zwycięstwo oraz data zdobycia Szczecina - 26 IV 1945. Według danych portalu Sedina.pl, podstawa tego dzieła powstała jeszcze w roku 1894 jako jedna z części konnego pomnika cesarza Wilhelma I. W 1950 r. wykorzystano ją jako cokół pod pomnik Wdzięczności. Wtedy umieszczono na nim napis: Żołnierzom Armii Czerwonej lud pracujący Szczecina 26 IV 1950. Przez wiele lat pod pomnikiem składano kwiaty i wieńce przy okazji obchodów Miesiąca Przyjaźni Polsko-Radzieckiej. W lipcu 1992 r. zdemontowano gwiazdę wieńczącą obelisk.

Dariusz STANIEWSKI

dareks@kurier.szczecin.pl

 

Drukuj Poleć artykuł Zgłoś błąd
pomnik-pl00003-Zolnierza-st
Komentarze:
Honorat (2011-09-13 23:08:39)
Nie jestem pewien, czy podstawa tego pomnika to część pozostałości po pomniku niemieckiego cesarza. Znajoma od 1945 r. mieszkająca w pobliżu twierdziła, że budowniczy Pomnika Wdzięczności wylali potężne fundamenty, jakby obawiając się, że ktoś może pokusić się o jego obalenie. Szkoda, że nie można ruszyć tego pomnika bez zgody władz Federacji Rosyjskiej. W innym wypadku można byłoby go przenieść na rondo Ronalda Reagana, gdzie mógłby posłużyć jako postument pomnika ww. prezydenta USA. Byłby to symbol naszej porąbanej historii na Ziemiach Pozyskanych.
Mirek (2011-09-13 23:23:09)
Zostawić pomnik.
Zbudować przejście podziemne pod pomnikiem.
Żenujące to jest.
mieszkaniec (2011-09-14 03:18:48)
wywalić ten szpecący pomnik, wybudować przejście podziemne i po sprawie
HADRIAN (2011-09-14 07:29:16)
wstyd dzięki przelanej krwi Armii Czerwonej i ZSRR Szczecin jest Polski a nawet SLD wystawia się tyłem do prawdy historycznej, za tę wypowiedź Wijas powinien zostać wyrzucony z SLD-POMNIK MA TU ZOSTAĆ BO TO SYMBOL TEGO ŻE SZCZECIN NALEŻY DO POLSKI, POMNIK WINIEN BYĆ ODNOWIONY
@&@ (2011-09-14 08:32:59)
Nie dość, że wstyd to jeszcze za jakiś czas mocno się zdziwimy gdy za wschodnią granicą (Rosja, Białoruś, Ukraina, Kazachstan, itd.) zaczną rozbierać nasze pomniki. Ileż będzie wtedy wrzasku i cierpiętnictwa. Moje gratulacje za "wyjątkową" rozwagę, wrażliwość i odpowiedzialność.
ewa34 (2011-09-14 08:34:30)
Ten pomnik nie jest bardziej brzydki niz Aniol Wolnosci na Pl. Solidarnosci Oba nalezy gdzies przeniesc zachowuja szacunek dla czasow w ktorym powstawaly. Teraz sie tego nie rozumie ale Szczecin zostal odzyskany czy przylaczony po krwawych walkach wlasnie dzieki zolnierzom Radzieckim
jon (2011-09-14 08:49:46)
mam wrażenie, że sprawa pomnika powraca co jakiś czas za sprawą jakiś mącicieli. A może jakieś lobby na rzecz starego niemieckiego pomnika? Historia jest historią, nie można o niej zapominać, powinno się krytykować, wyrażać swoją opinię, ale jej nie zmieniać. Dość już pomników i cmentarzy w tym kraju zniszczyliśmy. To jest pomnik ku czci żołnierzy rosyjskich, a nie ich ustroju. Nie ma na co innego wydawać już pieniędzy? A może jest to temat zastępczy przed wyborami?
Tomasz (2011-09-14 09:31:11)
Pomnik wyzwolicieli gwałcicieli
Mark (2011-09-14 09:34:28)
Prawdziwe popłatanie z pomyleniem. Przejście podziemne uzależnione od istnienia pomnika. Prawdziwy rekord głupoty wart nagrody Darwina.
Z tekstu można wywnioskować, że pomysłodawcy chcą zafundować kolejny tunel udający przejścia podziemne. Plac Żołnierza Polskiego wraz z okolicą wymaga generalnej przebudowy, gdyż to co zafundowano z okazji budowy Kaskady jest zwyczajną atrapą rozwiązania komunikacyjnego w centrum dużego miasta. Od czasu zakończenia budowy Trasy Zamkowej układ komunikacyjny powiązany z trasą nie uległ zmianie. Ciągle istnieją rozwiązania zastosowane w latach 70. Jedyne co się zmienia to ilość dziur w chdnikach i na jezdniach. Obecna "modernizacja" to tak naprawdę tylko rozwiązanie pod potrzeby ECE właściciela Kaskady.
mieszkaniec brudnego miasta (2011-09-14 10:00:09)
Szanowni Radni dajcie spokój pomnikom podejmijcie w ońcu rozsądną decyzję na wyremontowanie chodników na "SZLAKU HANDLOWYM" Pl.Hołdu .Brama Królewska,Brama Portowa,Al.Wyzwolenia a nie ciągle ozdabiać SWÓJ SZLAK KROLEWSKI prowadzący do UM
i06 (2011-09-14 10:22:30)
jon - nic dodać nic ująć .Popieram.
XX4Ever (2011-09-14 11:54:13)
Czy władze radzieckie wyraziły zgodę na budowę Kaskady? Czy ten pomnik dwóch słodkich chłoptasiów-gierojów trzymajacych się za rączki został wybudowany przez Związek Radziecki za radzieckie pieniądze? Czy może obszar tego za przeproszeniem monumentu to radziecki obszar eksterytorialny?
Kogo jeszcze musimy pokornie pytać o zgodę na życie u siebie?
Ja tylko pytam.
jon (2011-09-14 13:07:01)
do XX4Ever - chodzi o zasadę wzajemności... my nie niszczymy pomników innych, inni nie niszczą naszych
bax (2011-09-14 17:03:33)
XX4Ever ty jesteś z tych co cudze by niszczyli ,ale jak twoje to drzesz jape
Ziemek (2011-09-14 17:30:40)
Ciekawe jakbysmy sie czuli , gdyby władze Chicago chciały przenieśc pomnik Tadeusza Kościuszki stojącego na prestiżowej promenadzie "Solidarity Drive" w centrum miasta , gdzieś na peryferie miasta.Byłoby święte oburzenie .Nie czyń drugiemu , co tobie nie miłe ! .To powiedzenie powinni sobie wziąc do serca i głowy ,radni i prezydent Szczecina.
ALFONŚIK (2011-09-14 18:00:25)
TEN BETON POWINIEŃ JUŻDAWNO ZNKNĄC Z TEGO MIEJSCA CZY POSTAWIĆ W INNYM MIEJSCU???/ MYŚLĘ ZE TAK BO ZSRR TUTAJ ROZPRAWIAŁA SIĘ Z HITLEREM....MIEJSCEMYŚLĘ ZE JEST WYMARZONE PRZY GROBACH ŻOŁNIERZY RADZIECKICH NA CMENTARZU I TYLE
Darek-59 (2011-09-14 18:16:36)
Powiedzmy sobie wprost: sprawa pomnika powraca, bo się nie podoba. Ale komu się nie podoba? Mieszkańcom? Według mnie jakiemuś oszołomowi z Urzędu Miejskiego. Ludzie do tego pomnika już przywykli. Nie pasuje do planu przestrzennego tych okolic? A wieżowce pasują? A koszmarny budynek, w którym jest bank, pasuje? Kaskada też w sumie wygląda jak wielki barak. W Szczecinie jedno, co umiemy budować, to baraki w centrum miasta, które przytłaczają starą secesyjną zabudowę
?? (2011-09-14 20:00:30)
przejście podziemne ? niby skąd i dokąd ? z jednej strony ulicy na drugą ? kolejny syf dla bezdomnych i ćpunów ? po mału Centrum nabiera blasku i przestaje śmierdzieć . Mieszkam nieopodal i nie życzę sobie w pobliżu takich przybytków
max (2011-09-14 23:01:06)
precz z tym paskudztwem
Anna1 (2011-09-14 23:10:25)
ja uważam że powinno się rozebrać na cegły Kościół dominikanów bo nie pasuje do otoczenia
bolo (2011-09-14 23:55:57)
dajmy sobie na luz z ta rozbiórką,
są obiekty i budowle które szpecą miasto bardziej niż w/w pomnik i juz dawno powinny zniknąc z powierzchni ziemi np. kino 'kosmos',
a co dalej z budynkiem po byłym PeDeTe - stoi pusty juz kilka lat - warto by go wykorzystać a nie czekać az skonczy jak byłe kino 'kosmos' lub 'colosseum',
a szczecińskie chodniki to zmora dla pieszych nie można po nich normalnie chodzic
Ewa (2011-09-15 09:48:32)
Dość tych pomników..paranoja!
Dodaj komentarz


 
 Security code
  Akceptuję regulamin
 
Pogoda
19
na godz. 15:00
Zobacz prognozę na trzy dni
Get Adobe Flash player
Kup najnowsze wydanie „Kuriera Szczecińskiego” w wersji elektronicznej. Możesz także zakupić archiwalny numer gazety. Kup on-line.
ebooki.szczecin.pl
Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?

Wiesz coś, czego nie wiedzą jeszcze inni?

Chcesz podzielić się z innymi ciekawymi zdjęciami?

Powiadom nas
Get Adobe Flash player
Reklama
Get Adobe Flash player
Reklama