Wtorek, 16 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Kontrakt na budowę promu podpisany

Data publikacji: 08 marca 2017 r. 14:40
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:31
Kontrakt na budowę promu podpisany
 

W Szczecinie zbudowany zostanie prom pasażersko-towarowy, który ma kursować na linii Świnoujście-Ystad. Kontrakt w tej sprawie podpisali w środę (8 marca) w Kołobrzegu przedstawiciele władz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej oraz Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Szczecinie (z grupy kapitałowej MARS).

– Po ciężkich negocjacjach udało się w końcu wypracować pierwszy kontrakt armatorski na budowę promu, który wpisuje się w naszą politykę odbudowy pozycji na Morzu Bałtyckim oraz pozycji stoczniowej na rynku światowym – powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, który był obecny podczas podpisywania umowy. – Realizujemy krok po kroku te założenia. Dla nas najważniejsze jest, by stworzyć rozwiązania rokujące na przyszłość. Przed nami kolejne inwestycje. Jednym z głównych priorytetów rządu jest odbudowa przemysłu stoczniowego oraz żeglugi bałtyckiej.

Gośćmi kołobrzeskiego armatora byli też m.in. wicewojewoda zachodniopomorski Marek Subocz oraz europoseł Czesław Hoc.

– Liczymy, że otwieramy proces budowy kilku promów – podkreślił Piotr Redmerski, prezes PŻB.

– W ramach grupy MARS dysponujemy potencjałem, który jest w stanie wybudować promy – zapewnił Marek Różalski, prezes „Gryfii”. – Pierwszy powstanie na pochylni Wulkan Szczecińskiego Parku Przemysłowego Stoczni Szczecińskiej.

Przypomnijmy, że list intencyjny dotyczący budowy przez polskie stocznie dwóch promów pasażersko-samochodowych dla PŻB podpisano w czerwcu 2016 r., podczas 4. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie. Minister Gróbarczyk na początku tego roku zapowiadał, że położenie stępki pod budowę pierwszej jednostki nastąpi w drugim kwartale. (ek)

Fot. MGMiŻŚ/Twitter

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

tomasz
2017-03-14 11:01:14
Pindolicie!Pracowałem w kilkunastu stoczniach na całym świecie.Nowoczesne statki zaawansowane technologicznie buduje się w maleńkich stoczniach które obsługują maszyny i dźwigi pamiętające lata powojenne.Stocznie te współpracują ze sobą gdyż jedna posiada dok inna suwnice a jeszcze inna wielką halę do cięcia blach i spawania.Można?można...W Szczecińskiej przepracowałem od 1994-2006.Ta stocznia powstanie na nowo i będzie tam produkcja!
JA
2017-03-09 09:14:47
widzę że jednak rzewna nadzieja o stoczni w Szczecinie żyje w tych co wspominają czasy PRL-u. Wtedy była a teraz nie ma. Nikt nie odpowiedział mi na pytania co z obecnymi pracownikami stoczni? Ten prom to przecież tylko na pokaz jest. Nikt nie zbuduje w Szczecinie Stoczni z prawdziwego zdarzenia bo to się nie opłaca. Chyba że co roku będziemy grube miliony dokładać żeby się opłacało. Port w Ystadt podpisał list intencyjny odnośnie rozbudowy i nic więcej! Niby mają zakończyć rozbudowę w 2018 a nie ma nawet projektu. HA HA HA. Oczywiście że mam wielkie pretensję do PO że dla tego żeby Gdańsk miał lepiej w zasadzie przez swoją kadencję tylko rozwalali ten zakład, ale i tak stoczni by nie było, trzeba się przekwalifikować na inne produkty i zapomnieć o tym że statki będą się budować u nas. Żeby być konkurencyjnym w Europie to w naszym klimacie pochylnia powinna być zadaszonym suchym dokiem. Ja bym wolał za 1/4 ceny kupić gotowy prom np z Korei a resztę kasy wrzucić w realną rozbudowę zakładu (modernizacja bocznic, hal, nabrzeży), tak żeby to nie był skansen o którym władza przypomina sobie co 4 lata a prężny zakład, montujący np przęsła mostów dla całej Europy. Ale Wam to przez gardło nie przejdzie bo Wy statków potzrebujecie. Nie ważne skąd, nie ważne jak drogich, ale mają być statki w Szczecinie. Napisał bym "niech się buduję" ale nie napiszę bo to będzie dopłacane min z moich podatków a wolał bym żeby ta kasa szła na coś innego.
@CaptainJack
2017-03-09 03:50:55
Jak to nie można budować statków w przestarzałej stoczni? Na Skolwinie Stocznia Partner buduje statki praktycznie "w polu" i ludzie do roboboty też są , wiec można ? Można!
Do "Captain Jack"...
2017-03-08 23:13:03
Nim nowe Promy wrowadzi PZB czyli POLFERRIES, to te obecne beda dalej regularnie kursowaly... tak ze nie bedzie zadnej "Luki" w transportach ! A najwazniejszym sa i beda konkurencyjne Ceny, ktore glownie przyciagaja podroznych... tak w jedna jak i w dwie strony ! A ze Polska ma obecnie w Kraju ok. 36 milionow Polakow... to bedzie Komu podrozowac, nie mowiac juz o Polakach i Skandynawach mieszkajacych i pracujacych w calej Skandynawi ! Do odwaznych Swiat nalezy...!!
Wawrzek
2017-03-08 22:51:53
Ci co tu piszą pragną udowodnić, że zniszczenia dokonane przez rządy PO-PSL są tak dokładne iż niemożliwą będzie odbudowa Stoczni - a może ONI mają tam już działki budowlane?. Ludzie!, zamiast wspierać odbudowę przemysłu stoczniowego to wy chcecie to utrudnić i zablokować?. Znowu młodych Polaków chcecie wypędzać za pracą do obcych? i tak bez łapanek do Niemiec?. Statki natomiast kupować w Azji? za co? szyny z rozebranych Linii kolejowych już wyprzedane do Chin jako złom. Uczelnie, Technika dla odtworzenia Kadr. Wykorzystać i dobrze zapłacić tym którzy bez względu na wiek podejmą się dzieła odbudowy Stoczni w tym dla celów Obronnych.
Trochę wyjaśnień Captain Jack
2017-03-08 21:37:20
Budowa promu w skansenie jakim obecnie jest teren stoczni szczecińskiej mija sie z celem z bardzo wielu powodów. Pierwszy i najważniejszy to zbyt wysokie koszty brak urządzeń i przestarzała infrastruktura. Oczywiście można to zrobić angażując duże pieniądze tylko po co??? Kolejnym problemem jest brak fachowców. Skąd stocznia weźmie spawaczy, rurarzy, monterów, technologów itp. Opowieści o tym, że wrócą z Niemiec czy Francji w imię poczucia patriotyzmu można włożyć między bajki. Żeby wrócili trzeba im zaoferować pensje takie jak mają na zachodzie, a na to stoczni nie stać. Radio podało, że pierwszy prom będzie gotowy w 2019 roku, czyli zanim wejdzie do eksploatacji już będzie przestarzały, bo przez te lata technologia i tak u nas sporo opóźniona na świecie pójdzie hen do przodu. Przez 3 lata budowy inni armatorzy będa zarabiać na promach, które mają ewentualnie dokupią coś używanego i będa trzepać kase. My w tym czasie będziemy budować prom czyli zamiast zarabiać pieniądze będziemy je wydawać. W jaki sposób stocznia, który ostatni prom zbudowała w ustroju socjalistycznym w roku chyba 1979 lu 1980 zbuduje nowoczesny prom? moim zdaniem nie zbuduje. Lepiej byłoby kupić uzywany prom i go przystosować dla PŻB. Wiem nie jest to łatwe, ale możliwe co pokazuje przykład Masovii najlepszego promu jaki obecnie ma PZB. Wtedy też mówiono, że z używanym nie da rady, a jednak dało. Takich pytań i wątpliwości jest oczywiście więcej. Podsumowując: czy w stoczni szczecińskiej można wybudować prom? Można prom który kosztuje umowne 100 mln euro wybudować za 400 mln euro tylko po co? I jeszcze jedno pytanie: za jaki czas zwrócą sie koszty budowy? biorąc pod uwage inne koszty: utrzymanie załogi, przeglądy, opłaty portowe, koszty paliwa itp. Za jaki czas zwrócą się nakłady? czy ktoś zadał sobie to pytanie....
Do PO-nizszych... pisooszusci i JA,
2017-03-08 21:16:40
Jak nie mieszkasz w Szczecinie, to przyjedz i PO-patrz wyraznie by: wpierw przejrzec na oczki jak te male kotki...! Stocznia Szczecinska istniala w PRL-u oraz jest i bedzie dalej istniec - bardziej odnowiona w dzisiejszej R.P. DZIEKI PiS ! Tylko w ostatnich latach swiadomie "PO-rozpieprzana" przez twoich Towarzyszy PO-stkomunistycznych... dokladnie do dnia 25.10.2015 roku ! A komentarzowi JA... proponuje nie bawic sie w "Zgaduj-Zgadule"... tylko skontaktowac sie Wladzami Portu i Miasta Ystad, by dowiedziec sie dokladniej jak daleko posuniete sa prace w Porcie Ystad - odnosnie przyjmowania wiekszych Polskich Promow... wyplywajacych ze Swinoujscia do Szwecji !!
realista
2017-03-08 16:20:45
tylko Bóg może wszystko uczynić z niczego i to natychmiast; a po zniszczeniach poprzednich rządów, wszystko trzeba odbudowywać latami
JA
2017-03-08 16:18:53
I nie będzie bo w Europie nie buduje się już statków, chyba że wysoko wyspecjalizowane a dla nich stocznia w Szczecinie jest przestarzała. Z resztą nawet jak by powstała to co zrobisz z obecnymi tam firmami, zatrudniającymi 2 tys osób? Kolektywizacja? Trzeba odstawić na bok mrzonki o statkach w Szczecinie i realnie unowocześnić teren stoczniowy np pod budowę wielkogabarytowych konstrukcji. Ten prom to też taki Miś naszych czasów. PŻB i tak ma dużo statków, które więcej stoją w portach jak pływają. Takie TT-Line jednym promem do Trelleborga nagle zrobiło wielką konkurencję. Dlaczego? Bo ich prom głownie pływa a nie stoi przy nabrzeżu. Chciałbym się jeszcze spytać prominentów gdzie tym promem w Ystadt chcą cumować jak nie ma tam nabrzeża dla tak dużych jednostek a plany jego rozbudowy są hen hen daleko i na pewno Szwedzi ich nie przyśpieszą bo Polska buduje wielki prom.
pisooszuści
2017-03-08 14:57:12
a obiecanej Stoczni Szczecińskiej jak nie było tak nie ma

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA