Czwartek, 25 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Kto pogłębi tor wodny do 12,5 m?

Data publikacji: 29 grudnia 2017 r. 18:02
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:59
Kto pogłębi tor wodny do 12,5 m?
Przy nabrzeżu Chorzowskim szczecińskiego portu był obsługiwany statek „Fu Min", mający 225 m długości i nośność ponad 72 tys. DWT. Niestety, przywiózł tylko ok. 12 tys. ton śruty. Wcześniej część towaru zostawił w Gdańsku, by móc wpłynąć do Szczecina. Fot. BC-PS  

Zgodnie z zapowiedzią, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie jeszcze w 2017 roku (29 grudnia) ogłosił przetarg na wykonanie prac projektowych i budowlanych związanych z pogłębieniem toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m. To długo oczekiwana przez branżę morską inwestycja.

Zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych i pogłębiarskich w ramach modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m – tak brzmi oficjalna nazwa zamówienia. To obecnie najważniejsze przedsięwzięcie infrastrukturalne w regionie. Zostanie przeprowadzone w trybie „projektuj i buduj”.

Zwycięzca przetargu opracuje dokumentację projektowo-kosztorysową wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, a następnie – na podstawie tej dokumentacji – wykona roboty budowlane i pogłębiarskie. Chodzi o pogłębienie toru Świnoujście-Szczecin na odcinku ok. 62 km, przebudowę (regulację) skarp brzegowych bez umocnień, niwelację dna w strefie w Świnoujściu, budowę i przebudowę umocnień brzegowych i budowli hydrotechnicznych wraz z przylegającą infrastrukturą, przebudowę kolidujących sieci branżowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków oraz budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych i pozostałej infrastruktury. Od wykonawcy oczekuje się budowy nowych pól refulacyjnych – sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim wraz z przystaniami, a także przystosowania i modernizacji istniejącego oznakowania nawigacyjnego.

Uczestnicy przetargu są zobowiązani do wniesienia wadium w wysokości 25 mln zł. Tak duża kwota wynika z szacowanej wartości przedsięwzięcia, czyli ok. 1,4 mld zł.

Oferty można składać do 27 lutego 2018 roku.

Z inwestycji szczególnie się cieszą przedsiębiorstwa portowe i podmioty zrzeszone w Radzie Interesantów Portu Szczecin.

– Obecnie maksymalna nośność załadowanych statków wpływających do Szczecina wynosi 21 451 DWT, to jednostki w wieku 15-19 lat – wskazuje Wojciech Pysiak, wiceprezes Bulk Cargo – Port Szczecin. – Po pogłębieniu toru do 12,5 m oraz modernizacji nabrzeży i inwestycjach poczynionych przez spółki przeładunkowe będzie można obsłużyć jednostki o nośności 42 035 DWT, mające do czterech lat.

Bywa, że do szczecińskiego portu wpływają statki o większych parametrach, ale są niedoładowane.

(ek)

Na zdjęciu: Przy nabrzeżu Chorzowskim szczecińskiego portu był obsługiwany statek „Fu Min", mający 225 m długości i nośność ponad 72 tys. DWT. Niestety, przywiózł tylko ok. 12 tys. ton śruty. Wcześniej część towaru zostawił w Gdańsku, by móc wpłynąć do Szczecina.

Fot. BC-PS 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

L
2018-03-07 18:23:15
Energopol SZCZECIN chapnie
do "ÜBER_DIE_GRENZEN"
2017-12-31 15:05:58
Wątpię, aby PRCiP wystartował. Chyba że w konsorcjum, ale nie jako lider. Za duży kontrakt, a od dawna interesują się nim znane zachodnie firmy. Naszym pozostaje podwykonawstwo.
AC
2017-12-30 22:44:42
Węgorze na Wendzie...jak? ja pracowałem na Rozgwieździe, na Zalewie Szczecińskim, w Świnoujściu i anim węgorzyka nie widział. Tylkośmy okonie łapali na wentyle czerwone...
@Benek
2017-12-30 19:00:42
A co tu do rozumienia? Po prostu na świecie buduje się coraz większe statki, żeby obniżyć koszty jednostkowe transportu. Średnia nośność starej floty jest niższa. Dzisiaj do Szczecina przypływają przeważnie stare kapcie. Duże, nowoczesne (lepiej wyposażone) jednostki to rzadkość.
"ÜBER_DIE_GRENZEN"
2017-12-29 23:44:57
PRCiP? Z Zarządu Melioracji niektórzy siedzą już w areszcie. Czasy trochę się zmieniły. Nie zazdroszczę pracownikom, konsorcjantom i podwykonawcom, jeżeli PRCiP w tym przetargu wystartuje. Ale ja rozumiem, że wieloletnia przyjaźń do czegoś też zobowiązuje.
@kto ma poglebic
2017-12-29 23:14:34
gdybym nie pracowal z ludzmi tej firmy to moze bym i ci uwiezyl. niech robia sobie dalej to co robia obecnie a tor niech poglebia ktos kompetentny
Kto ma pogłębić?
2017-12-29 22:19:25
PRCiP!. To chyba jasne. Dla niedorozwiniętych rozszyfruję skrót. Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych. Pamiętam smak węgorzy z Wendy.Ja byłem małolat, ale pamiętam widok i smak tych rozciągniętych, grubaśnych węgorzy europejskich. Byłem byłem dziś w oszołomie. Mają te chińskie sznurowadła. Powinni napisać!.
Benek
2017-12-29 22:08:46
Nie bardzo rozumiem słów Pana Pysiaka o wieku i wielkości statków obsługiwanych teraz i potem. Co ma wiek statku do możliwosci wejscia do portu i rozładunku? Przecież o tym, czy statek może wejść decyduje jego zanurzenie i ewentualnie długość ( jeżeli miejsca przy nabrzeżu jest mało ). Ciekawe jest też tak precyzyjne określenie wielkości statku co do tony a przecież 1 ( jeden ) centymetr zanurzenia statku typu handy-size o nośności około 40 tys ton - to około 50 ton ładunku. Prosiłbym, aby przed opublikowaniem tekstu sprawdzał go ktoś, kto się na tym zna a nie jakiś kapitan jachtowy.
k
2017-12-29 18:53:21
Niemce i ruskie niech zagrzebią swoje rury z gazem na -18,5 .

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA