Czwartek, 25 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Świnoujście nam odpływa

Data publikacji: 04 września 2015 r. 10:06
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:33
Świnoujście nam odpływa
 

Świnoujście gotowe jest wyłożyć około 20 procent kwoty niezbędnej do budowy tunelu pod Świną. Zleciło wykonanie projektu finansowo-użytkowego potrzebnego do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji, licząc, że w rządowych planach realizacji inwestycji drogowych znajdzie się wreszcie tunel, od którego zależy dalszy rozwój miasta.

Niestety, nowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.) nie przewiduje wydatków na ten cel, mimo że Świnoujście jak żaden inny samorząd chce dołożyć do budżetu przedsięwzięcia znaczący udział.

W planach Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju do 2025 r. nie ma nic na temat budowy tunelu do Świnoujścia. Program, który przewiduje m.in. budowę północnego odcinka S3 i realizację na terenie woj. zachodniopomorskiego wszystkich innych ważnych dla regionu ekspresówek, w tym S6, S10, S11 i dokończenie modernizacji A6, niepokoi władze Świnoujścia. Gdy nowa dwupasmowa S3 utknie na brzegu Świny, przed przeprawą promową na wyspę Uznam tworzyć się będą kilometrowe korki. Taka wizja – zdaniem Janusza Żmurkiewicza, prezydenta Świnoujścia, jest bardzo realna.

– Po zakończeniu budowy S3 o tyle będzie „lepiej”, że będą po dwa pasy samochodów oczekujących. Kolejki będą kilometrowe. Zmodernizowanie drogi zachęci kierowców do przemieszczania się. Ekspresówka utknie na brzegu. Te godziny, które kierowcy zaoszczędzą na dwujezdniowej bezkolizyjnej drodze, stracą później na czekanie na prom. Obecnie gmina inwestuje ogromne sumy w utrzymanie i remonty promów – około 20 mln rocznie. Coraz więcej dopłacamy do bieżącej eksploatacji, coraz większe kolejki przed przeprawą, coraz większe straty z powodu braku przeprawy. Wszyscy są niezadowoleni. Końca tego koszmaru nie widać. Nieujęcie w planach tej inwestycji przez rząd to katastrofalny błąd – dodaje J. Żmurkiewicz.

R. K. CIEPLIŃSKI

Fot. Bartosz Turlejski

Cały artykuł w piątkowym „Kurierze Szczecińskim” i e-wydaniu z dnia 4 września 2015 roku

Na zdjęciu:

O potrzebie budowy tunelu mówi się od wielu lat. Przeprawa przez Świnę w takim kształcie, w jakim jest obecnie, nie gwarantuje komfortu podróżnym, a dla gospodarki miasta oznacza barierę rozwoju i napływu inwestycji.

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Tomasz do Tomasza
2015-09-05 21:25:38
O czym Ty piszesz? Rosnące przeładunki. Gdzie? Przestań się ośmieszać. Ile jest dziś w porcie statków? 5, 6 jednostek? Jakie największe długości statków - 220 metrów? Raz na ruski rok. Wejdź na stronę shipfinder.co zobaczysz ile statków jest w którym porcie. Szczecin to PUSTYNIA! Sam sobie zaprzeczasz, wzrost głębokości toru wodnego to wzrost kosztów budowy tunelu. Dla ilu osób to ma służyć? 10, 20 30 tysięcy. I tak największe obciążenie ruchu jest latem. Za to widać, że jesteś dyletantem pod względem inżynierskim. Zobacz sobie zwodzony linowy most w Port w Rouen Pont Gustave-Flaubert. Most zwodzony pod którym mogą przepływać żaglowce.
do Tomasza
2015-09-05 20:27:16
A ty skąd masz te informację, ze port w Szczecinie odwiedza parę statków na krzyż? Nie znasz się na problematyce funkcjonowania portów, a zabierasz głos. Rosnące przeładunki w porcie szczecińskim twojemu twierdzeniu przeczą. Port się rozwija, a dodatkowo pogłębiany jest tor do 12,5m co spowoduje jeszcze większy ruch statków. Zwodzony most to możesz sobie wybudować na Inie, bo nawet na Odrze w dół od Szczecina nie spełniał by swojej roli.
SromotnikBezwstydny
2015-09-05 06:23:18
Tymczasem, ministerownica w Gdańsku zapowiedziała budowe mostu nad Martwą Wisłą (tunel juz zbudowali za świnoujskie pieniadze...)
tels3
2015-09-04 15:59:30
Tylko po... odda w Świnoujściu głos na PO.
aur
2015-09-04 12:56:00
na ten temat już dyskutowali jak uczyłem się w szkole średniej w Świnoujścu a były to lata 91-96 także wszystko w temacie
Tomasz
2015-09-04 12:32:53
Dlaczego wszyscy uparli się na tunel? To nie jest kanał La Manche czy dojazd do Kopenhagi ze Szwecji. Popatrzmy jak działa port w Szczecinie, parę statków na krzyż. Ani to Hamburg ani Rotterdam. Most, najzwyklejszy most tyle, że zwodzony. Przecież można dopracować system pracy mostu do wymagań ruchu statków. Statek przepłynie w czasie 5 minut i tak poustawiać okienka otwarć aby przepłynęły wszystkie czekające na redzie czy wychodzące w morze. Opuszczenie przęsła nie powinno trwac dłużej jak 5 minut, nawet zimą. Koszt mostu nawet ruchomego czy zwodzonego to połowa ,jak nie 1/3 ceny tunelu. Tunel nie zwróci się nawet za 200 lat. Nie ale każdy tunel i tunel....
Gargamel
2015-09-04 11:53:36
Temat tunelu do Świnoujścia powraca jak bumerang przed każdymi wyborami. Oczywiście po wyborach nic się nie dzieje i chyba nigdy nie doczakmy się wygodnego połączenia z wyspą. Chyba że faktycznie sprzedamy Świnoujście Niemcom (i tak ich tam pełno) - wtedy będziemy mieli nie jeden, a dwa połączenia wybudowane w krótkim czasie za nieduże pieniądze
w tunelu
2015-09-04 11:37:31
Tego jeszcze nie było. Ciekawe, czy w Trójmieście też robili projekt, licząc, że dostaną tunel, czy tunel sam do nich przyszedł...
normalny mieszkaniec
2015-09-04 09:04:45
To nawet nie jest żenujące, trudno to nazwać Przed wyborami każdy obiecuje że będzie w końcu normalny dojazd do miasta, a kończy się tak samo czyli niczym. Po co nam wybory do Sejmu, Senatu, Samorządów i inne, które nam jako mieszkańcom nic nie wnoszą. Niech będzie jedno referendum, z pytaniem czy chcemy przyłączenia do Niemiec. Wtedy przynajmniej będzie stałe połączenie, zbudowane porządnie,bez przekrętów, i to w krótkim czasie.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA