piątek, 16 listopada 2018.
Strona główna > Akcje Kuriera > Bursztynowy Pierścień 2018 > Dwa spektakle w operze

Dwa spektakle w operze

Dwa spektakle w operze
Data publikacji: 2018-11-08 12:44
Ostatnia aktualizacja: 2018-11-08 12:44
Wywietleń: 205 360051

W ubiegłą środę zaczęła się druga część Bursztynowego Pierścienia – głosowanie na najlepszy spektakl ubiegłego sezonu w teatrach szczecińskich i koszalińskich i najlepszych aktorów. W pierwszej turze wybraliście Państwo dziesięć spektakli i dziesięcioro aktorów. Do kogo trafią Państwa Bursztynowe Pierścienie? Swoje bursztyny i nagrody przyzna też jury plebiscytu.

O laury ubiegają się dwa bardzo różne spektakle Opery na Zamku – balet Robert Glumbka „My, dzieci z dworca Zoo” i opera komiczna Wolfganga Amadeusza Mozarta „Cosi fan tutte”.

„My, dzieci z dworca Zoo”

Robert Glumbek, polski tancerz i choreograf, jeden z bardziej  dziś rozpoznawalnych twórców baletu współczesnego na świecie, pracujący od kilkunastu lat głównie w Kanadzie, zrealizował w 2014 r. w Operze na Zamku spektakl „Ogniwa”, szybko zauważony w całym kraju i nagrodzony m.in. Bursztynowym Pierścieniem.

W ubiegłym sezonie, za namową szefostwa opery, zrealizował balet według głośnej czterdzieści lat temu książki Kaia Hermanna i Horsta Riecka „My, dzieci z dworca Zoo”, będącej opowieścią Christiane F., kilkunastoletniej dziewczyny, o jej życiu wśród narkomanów na słynnym berlińskim dworcu. Poznała tam Detlefa i innych młodych ludzi, zagubionych w życiu i odrzuconych, szukających sensu, doświadczyła nałogu i zła. Książka szybko została przetłumaczona na wiele języków, także na polski, na jej podstawie powstał głośny film Ulricha Edela (1981) z muzyką Davida Bowie, potem liczne realizacje teatralne. Robert Glumbek przełożył dramat Christane F. na spektakl baletowy, który spotkał się z bardzo żywym przyjęciem odbiorców. Z wielkim zainteresowaniem przyjmowany jest też poza Szczecinem.

Autorem scenariusza, adaptacji, choreografii i reżyserem jest Robert Glumbek, scenografii – Wacław T. Ostrowski, świateł – David Karolak, kostiumów – Tijana Jowanowic. Główne role tańczą: Karolina Cichy-Szromnik (Christiane F.), Paweł Wdówka (Detlef) i Maksim Yasinski (Fatum). Bardzo ważna jest muzyka: utwory Davida Bowie, Valgeira Sigurdssona, Dymitra Szostakowicza, „Ólafura Arnaldsa i Alice Sary Ott.

 Spektakl wywołał żywą dyskusję. Ciekawie omawiało go m.in. Joanna Ostrowska na portalu teatralny.pl.

Recenzent jednej z gazet szczecińskich pisał o spektaklu mocnym i wyrazistym, świetnie dobranej muzyce, znakomitej reżyserii świateł, sugestywnej scenografii. Konstatował: „Te wszystkie elementy ściśle się ze sobą łączą, tworząc nierozerwalną i spójną całość. (…) Publiczność nagrodziła „Dzieci z dworca Zoo wyjątkowo długą owacją. I słusznie, bo (…) mamy wielki spektakl”.

„Cosi fan tutte

Dwie pary kochanków, intryga, maski, przebrania, wierność kobiet, którą próbują sprawdzić dwaj żołnierze Ferrando i Guglielmo, do czego namawia ich Don Alfonso – „Cosi fan tutte” to klasyczna opera komiczna Mozarta. Reżyser, Jacek Papis, przeniósł akcję w lata pięćdziesiąte XX wieku i umieścił w Neapolu (I akt rozgrywa się plaży). Recenzenci pisali o pomysłowej realizacji i kostiumach, pięknych kobietach, przystojnych mężczyznach” . Obszerne krytyczne omówienia zamieścił w „Więzi” ks. Andrzej Draguła. Pisał m.in. o skojarzeniach z filmem i kartką z wakacji, chwalił przeniesienie akcji w połowę XX wieku (lata początku rewolucji obyczajowej), oryginalną scenografię (pudełkowa scena niczym skrzynka telewizora), trykoty, hamaki, żółty piasek plaży, znakomicie zaśpiewane i zagrane główne role, dobrą grę orkiestry pod batutą Jerzego Wołosiuka. Pisał:  „Muszę przyznać, że oglądałem I akt zauroczony inteligentnym pomysłem reżyserskim, kostiumowym i scenograficznym. A scena na plaży (…) była w swym pomyśle po prostu genialna”.

Przypomnijmy więc, że scenografię opracowała Julia Skrzynecka, kostiumy – Martyna Kander, światła        poprowadziła Karolina Gębska, chór przygotowała Małgorzata Bornowska. Dodajmy jeszcze, że autorem dowcipnego plakatu jest Jacek Pałucha.

 * * *

Kto wygra plebiscyt publiczności o Bursztynowy Pierścień, zależy od Państwa – Czytelników „Kuriera…” i teatralnej publiczności. Jury przyzna dwa swoje Bursztynowe Pierścienie, Srebrną Ostrogę dla rozkwitającej osobowości teatralnej i Wielką Nagrodą Jury.

W piątkowych i środowych „Kurierach…” drukujemy kupony do głosowania. Trzeba je wypełnić, wrzucić do skrzynki, znajdującej się przy wejściu na naszej redakcji lub wysłać pocztą pod adresem: „Kurier Szczeciński”, pl. Hołdu Pruskiego 8, 70-550 Szczecin.

Głosować można również SMS-ami. Zamieszczamy dziś listy spektakli i aktorów (w nawiasie podajemy wyróżnione role), ułożone wedle liczby esemesowych głosów, zebranych w pierwszym etapie plebiscytu. Obok każdego tytułu i nazwiska znajduje się tekst, który należy wpisać w treść SMS-a i wysłać pod numerem 7248. Koszt jednej wiadomości: 2,46 zł z VAT-em.

Drugi etap głosowania zakończy się 26 listopada o godz. 23.59.

(b.t.)

 AKTORZY (SMS pod numer 7248):

Michał Janicki (Maurycy Stolnik w „Pensjonacie Pana Bielańskiego”, Teatr Polski) – BURSZTYN.8

Piotr Bumaj (Adam Łopatowicz w „Pensjonacie Pana Bielańskiego”, Teatr Polski) – BURSZTYN.2

Marta Uszko (córka w „Mojej Abbie", Zamek Książąt Pomorskich) – BURSZTYN.15

Paweł Wdówka (Detlef w „Dzieciach z dworca ZOO”, Opera na Zamku) – BURSZTYN.16

Karolina Cichy-Szromnik (Christiane w „Dzieciach z dworca ZOO”, Opera na Zamku) – BURSZTYN.4

Maksim Yasinski (Fatum w „Dzieciach z dworca ZOO”, Opera na Zamku) – BURSZTYN.18

Olga Adamska (Baronowa Sołowiejczyk w „Pensjonacie Pana Bielańskiego”, Teatr Polski) - BURSZTYN.1

Tomasz Grygier (technik oświetlenia w „Na Lightcie", Teatr Kana) – BURSZTYN.7

Sławomir Kołakowski (Andre Škunca w „Przedstawieniu „Hamleta" we wsi Głucha Dolna", Teatr Polski) – BURSZTYN.9

Marek Żerański („Tworki", Teatr Polski) – BURSZTYN.20

 

SPEKTAKLE (SMS pod numer 7248):

„Pijani” (Teatr Współczesny) – BURSZTYN.36

„Dzieci z dworca ZOO” (Opera na Zamku) – BURSZTYN.26

„Elżbieta Bam” (Teatr Nie Ma) – BURSZTYN.28

„Pensjonat Pana Bielańskiego” (Teatr Polski) – BURSZTYN.35

„Moja Abba” (Zamek Książąt Pomorskich) – BURSZTYN.32

„Na Lightcie" (Teatr Kana) – BURSZTYN.33

„Na pełnym morzu” (Teatr Kameralny) – BURSZTYN.34

„Przedstawienie „Hamleta" we wsi Głucha Dolna" (Teatr Polski) – BURSZTYN.38

„Cosi fan tutte” (Opera na Zamku) – BURSZTYN.24

„Ania z Zielonego Wzgórza” (Teatr Współczesny) – BURSZTYN.21

 

Dzieci z Dworca Zoo

Fot. Dariusz GORAJSKI

„Cosi fan tutte”, plaża pod neapolem

Fot. Dariusz GORAJSKI

 


AKTUALNE WYNIKI GŁOSOWANIA

 

Dwa spektakle w operze

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
5
na godz. 03:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Marsz Niepodległości 2018
Rocznica niepodległości oficjalnie
Harcerze świętowali rocznicę niepodległości
Poprzedni Następny

Sonda

Czy samorządy powinny brać pod uwagę szczepienie dziecka przy przyjmowaniu go do żłobka lub przedszkola?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy