Czwartek, 18 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Odrą do portów

Data publikacji: 22 marca 2018 r. 11:07
Ostatnia aktualizacja: 22 marca 2018 r. 11:07
Odrą do portów
Dr inż. Dorota Dybkowska-Stefek, szefowa Biura Odrzańskiej Drogi Wodnej w ZMPSiŚ  

„Program rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej. Nowe szanse i wyzwania dla samorządów terytorialnych” – to temat spotkania zaplanowanego na 5 kwietnia br. w Akademii Morskiej w Szczecinie. Będzie to druga konferencja konsultacyjna dotycząca modernizacji ODW. Pierwsza odbyła się w listopadzie ub. roku we Wrocławiu. Cykl spotkań skierowany jest przede wszystkim do nadodrzańskich samorządów.

Przypomnijmy, że konferencja inaugurująca konsultacje programu modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej odbyła się 6 listopada 2017 r. w Centrum Kongresowym Politechniki Wrocławskiej.

– Potrzebujemy państwa opinii i współpracy w tworzeniu programu odrzańskiego, ponieważ chcemy, aby był on odpowiedzią również na państwa potrzeby – mówił we Wrocławiu Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Głównym celem spotkania była prezentacja wyników modelowania Odry do IV klasy żeglowności – do ujścia Nysy Łużyckiej. Po raz pierwszy na mapach pokazano potencjalne miejsca nowych piętrzeń.

Uczestników konferencji zapoznano z koncepcją i harmonogramem prac nad programem rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej. Wzięli też udział w panelach poświęconych transportowi towarowemu i turystycznemu na Odrze oraz kwestii zagospodarowania terenów nadbrzeżnych.

Zaproszenie do udziału w spotkaniu skierowano przede wszystkim do przedstawicieli samorządów terytorialnych leżących nad Odrą. Uczestnikami byli również przedsiębiorcy i przedstawiciele świata nauki oraz organizacji ekologicznych. Samorządy zostały poproszone o pisemne uwagi do przedstawionych propozycji.

Druga konferencja konsultacyjna dla nadodrzańskich samorządów odbędzie się w Szczecinie 5 kwietnia tego roku. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zaprasza na nią przedstawicieli położonych nad Odrą gmin, powiatów i województw. W szczecińskiej Akademii Morskiej zostaną zaprezentowane m.in. wstępne warianty modernizacji Odry na jej granicznym odcinku (do Widuchowej).

Jak podkreśla MGMiŻŚ, opracowanie „Programu rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej” jest pierwszym etapem realizacji celów określonych w przyjętych przez Radę Ministrów w czerwcu 2016 roku „Założeniach do planów modernizacji śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do roku 2030”.

Partnerami resortu w organizacji szczecińskiej konferencji są AM i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Dodajmy, że to właśnie w ZMPSiŚ powstało w lipcu ub. roku Biuro ds. Odrzańskiej Drogi Wodnej, a w sierpniu rozpoczęto prace nad numerycznym modelowaniem hydrodynamiki Odry.

– To jest pierwszy etap naszych prac – wyjaśniała dr inż. Dorota Dybkowska-Stefek, szefowa Biura Odrzańskiej Drogi Wodnej w ZMPSiŚ, podczas konferencji w grudniu 2017 r., poświęconej perspektywom rozwoju portów Pomorza Zachodniego. – Musimy mieć dostęp do modeli numerycznych, musimy wiedzieć, jak wygląda Odra, jak wyglądają jej przepływy, musimy te przepływy i stany rzeki umieć zamodelować.

Modele, uwzględniające szereg czynników, powstają w komputerze. Proponowane warianty rozwiązań są następnie poddawane konsultacjom.

Dlaczego użeglownienie Odry jest takie ważne dla portów Szczecin i Świnoujście? Gdy na Odrę wróci transport towarów barkami, spora część ładunków będzie trafiać właśnie do nich.

– Upatrujemy korzyści jako zespół portowy, ale to są korzyści dla całego regionu i dla całego pasa nadodrzańskiego – podkreślała D. Dybkowska-Stefek.

Jeżeli prace nad rozwojem ODW zostałyby zaniechane, to według analiz, transport samochodowy będzie jeszcze bardziej niż dziś dominować. Jak dodała szefowa Biura ds. Odrzańskiej Drogi Wodnej, byłoby to niekorzystne nie tylko dla portu, ale dla całego społeczeństwa.

– Przygotowujemy bazę podmiotów zainteresowanych w przyszłości korzystaniem z Odrzańskiej Drogi Wodnej – poinformowała dr inż. Dybkowska-Stefek. – Po to, żeby zaplanować jej rozwój jak najbardziej „z głową” i w powiązaniu z innymi środkami transportu, aby po prostu Odrzańska Droga Wodna i jej otoczenie współistniały i przynosiły wzajemne korzyści. ©℗

Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA

Partnerzy dodatku:

STOCZNIA SZCZECIŃSKA

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA