środa, 17 lipca 2019.
Strona główna > Akcje Kuriera > Kurier Morski > Powstanie innowacyjny statek

Powstanie innowacyjny statek

Powstanie innowacyjny statek
Data publikacji: 2019-04-18 11:36
Ostatnia aktualizacja: 2019-04-18 11:40
Wywietleń: 576 386536

Stocznia Szczecińska oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju pod koniec marca br. podpisały umowę na realizację projektu badawczo-rozwojowego. Chodzi o opracowanie, budowę i weryfikację w warunkach rzeczywistych prototypu semiautonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej typu coaster, czyli niedużego masowca. Zakupem tej jednostki, jak i całej ich serii zainteresowany jest już armator zachodni.

Oficjalna nazwa projektu to „SAC (Semi-Autonomous Coaster) Opracowanie, budowa i weryfikacja w warunkach rzeczywistych prototypu semiautonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej”. Wniosek o dofinansowanie jego realizacji zgłoszony był do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w konkursie: POIR – Szybka Ścieżka dla dużych przedsiębiorstw i konsorcjów (2/1.1.1/2018). Projekt Stoczni Szczecińskiej został wybrany do dofinansowania.

O przyznaniu grantu NCBiR na ten projekt Stocznia Szczecińska informowała w grudniu ub. roku. Prototyp statku o wysokim poziomie autonomiczności ma być zaprojektowany i zbudowany w ciągu 27 miesięcy. Wybranymi systemami na jednostce będzie można sterować z lądu. Dodatkowym efektem projektu będzie innowacyjny kadłub zapewniający ponadstandardową oszczędność paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu ładowności jednostki.

Partnerami Stoczni Szczecińskiej w tym przedsięwzięciu są spółki JPP Marine i Nelton. Stronę naukową projektu reprezentuje Akademia Morska w Szczecinie, która występuje w roli podwykonawcy zarówno w obszarze nawigacji morskiej, jak i innowacyjnych rozwiązań siłowni okrętowej.

Budżet przedsięwzięcia wynosi ok. 58 mln zł, a dotacja z NCBiR – przeszło 33 mln zł.

Jest to pierwszy tak kompleksowy projekt B+R polskiego statku morskiego o wysokim poziomie autonomiczności. Jego realizacja daje szansę na zbudowanie w Polsce silnego partnerstwa naukowo-przemysłowego w obszarze wysoce innowacyjnych jednostek pływających.

Podstawowym efektem jest kompleksowy projekt statku nowej generacji, który może być wykorzystany w produkcji seryjnej. Jak się okazuje, zakupem jednostki, a nawet całej serii już jest zainteresowany jeden z zagranicznych armatorów.

Projekt SAC może być ważnym elementem rozwoju przyszłego centrum badawczo-rozwojowego stoczni, co wpisuje się w jej strategię.

Dodatkowym efektem będzie innowacyjny kadłub coastera zapewniający ponadstandardową oszczędność paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu ładowności statku.

Równolegle z pracami badawczymi zostaną przeprowadzone prace przedwdrożeniowe, których najważniejszy element stanowić ma nadzór klasyfikatora statków – zarówno nad projektem, jak i budową prototypu. Jest on konieczny, gdyż prototyp musi być dopuszczony do testów morskich, a produkt końcowy otrzymać niezbędną certyfikację. W projekcie zaplanowano osiem etapów badawczych, które będą realizowane przez multidyscyplinarny, doświadczony zespół B+R i techniczny przy wykorzystaniu odpowiedniej infrastruktury badawczej i technologicznej.

Dodajmy, że w konkursie NCBiR złożono 62 wnioski, a projekt Stoczni Szczecińskiej znalazł się wśród 17 zwycięskich.

Produkcja statków autonomicznych, bezzałogowych stanowi nowe wyzwanie dla przemysłu. Zastosowanie takich innowacyjnych jednostek ma przynieść efekty w postaci zmniejszenia liczby wypadków i katastrof morskich, obniżenia kosztów eksploatacji oraz poprawy ochrony środowiska morskiego. Na świecie od lat trwają badania dotyczące produkcji takich statków. Zakłada się, że najpierw budowane będą jednostki ze zmniejszoną liczebnością załogi, następnie zdalnie sterowane bezzałogowe statki w żegludze przybrzeżnej, w kolejnym etapie – zdalnie sterowane bezzałogowe statki oceaniczne, a na koniec – autonomiczne, bezzałogowe statki oceaniczne.

(ek)

Fot. Ryszard PAKIESER

Na zdjęciu: Model prototypu statku autonomicznego, nad którym pracuje m.in. prof. Tadeusz Szelangiewicz z Akademii Morskiej w Szczecinie. Wodowanie i testy na otwartym akwenie odbyły się w październiku 2018 r. 


Partnerzy dodatku:

Powstanie innowacyjny statek Powstanie innowacyjny statek

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
20
na godz. 12:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Masowe bieganie nad morzem

Nekrologi

kondolencje

Sonda

Czy uważasz, że w ostatnich latach Szczecin utracił swój akademicki charakter?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie