poniedziałek, 23 września 2019.
Strona główna > Akcje Kuriera > Kurier Morski > Przed Stocznią Szczecińską dobre lata

Przed Stocznią Szczecińską dobre lata

Przed Stocznią Szczecińską dobre lata
Data publikacji: 2019-08-22 13:39
Ostatnia aktualizacja: 2019-08-26 12:15
Wywietleń: 887 409673

Rozmowa z Markiem Opowiczem, prezesem Stoczni Szczecińskiej

– Wcześniej był pan prezesem i pełnił funkcje kierownicze w firmach z innych branż, ale przemysł okrętowy też nie jest panu obcy…

– Zebrałem doświadczenie zawodowe w kierowaniu dużymi przedsiębiorstwami. Ostatnio był to AUTOSAN sp. z o.o., wcześniej takie firmy jak Huta Stalowa Wola SA. Moje losy zawodowe były też związane z przemysłem stoczniowym. W latach 2006-2008 wchodziłem w skład rad nadzorczych m.in. Stoczni Szczecińskiej Nowa sp. z o.o. oraz Stoczni Marynarki Wojennej SA. To także okres prowadzenia Korporacji Polskie Stocznie SA. Z polską gospodarką, jej problemami oraz zagadnieniami zarządzania firmami i ich restrukturyzacją jestem związany ponad 20 lat.

– Nowym prezesem Stoczni Szczecińskiej jest pan od 12 lipca tego roku. Jak po latach widzi pan tę firmę?

– Bardzo zmienił się Szczecin – to coraz piękniejsze miasto – i bardzo zmieniła się gospodarka, zarówno na Wybrzeżu, jak i w skali całego kraju. Wszyscy musieliśmy zmienić optykę i punkty odniesienia, wobec których określa się rentowność całych sektorów, czas trwania projektów, udział państwa w procesach ekonomicznych i wiele innych zmiennych. Przez ostatnie lata nie straciłem sektora stoczniowego z pola widzenia, dziś jednak patrzę na stocznię od środka i jestem zbudowany skalą i zakresem zmian, jakie się tu dokonały wobec zapaści sektora i głębokiej degradacji zakładu bezpośrednio po roku 2007. Stocznia Szczecińska dysponuje zespołem doskonałych fachowców gotowych do najpoważniejszych wyzwań w sferze produkcji i świadczenia usług. Minione lata przyniosły co prawda tę zasadniczą zmianę, że większość procesów technologicznych jest realizowana w podziale między różne podmioty, ale naszą stocznię cechuje dziś doskonałe przygotowanie do tego rodzaju kooperacji. Dziś w centrum naszych działań stoi jak najlepsze świadczenie usług funkcjonującym tu podmiotom. Tworzymy dla nich optymalne warunki pracy, to się przekłada na liczbę firm korzystających z naszej infrastruktury, zależy mi, by było ich coraz więcej. Widzę, jak potencjał sektora rośnie i nasi partnerzy odnoszą coraz większe sukcesy. To źródło satysfakcji, ale też gwarancja powodzenia Stoczni Szczecińskiej, która działając na rzecz rozwijających się przedsiębiorstw ma stabilną perspektywę dobrych wyników. W sumie więc mój ogląd sytuacji jest bardzo pozytywny, co oczywiście nie znaczy, że nie widzę ogromu zadań, jakie jeszcze przed nami stoją. Jestem przekonany, że razem z całym zespołem zmierzymy się z nimi z powodzeniem.

– Czego dziś najbardziej potrzeba spółce?

– Bardzo pozytywnie odbieram to, że udało się zbudować wokół firmy spokojną, merytoryczną atmosferę. Tego spokoju dziś bardzo jej potrzeba w przygotowaniach do realizacji zadań, jakie przed nami stoją. Tym bardziej jest on potrzebny w prowadzeniu interesów, bo przecież stocznia w całokształcie swojej działalności jest podmiotem ukierunkowanym na przynoszenie zysku jako spółka prawa handlowego.

W kontekście planowanych działań poddajemy analizie program inwestycyjny spółki i weryfikujemy możliwości jego realizacji, dążąc do tego, by tworzyć jak najlepsze warunki działalności dla firm działających na terenie stoczni. Uwzględniamy przy tym zarówno własne możliwości, jak i bierzemy pod uwagę środki zewnętrzne. Niezbędne jest zatem stworzenie warunków finansowych i organizacyjnych, aby te inwestycje mogły zostać zrealizowane.

Myślę też, że w Szczecinie i w Polsce przyda się trochę więcej optymizmu wokół gospodarki morskiej. Ja ten optymizm mam i wiem na podstawie twardych danych, że przed Stocznią Szczecińską kolejne dobre lata. Pracujmy uczciwie i wytrwale, aby tego rodzaju sukces był udziałem całej branży, bo to jest realna perspektywa.

– Co czeka Stocznię Szczecińską w bliskiej i dalszej przyszłości?

– Utrzymujemy dotychczasowy kierunek działalności i będziemy go systematycznie rozwijać. Jesteśmy nastawieni na świadczenie najwyższego standardu usług naszym partnerom i jego dalsze podnoszenie. Pozyskujemy kolejnych partnerów, którzy będą korzystać z infrastruktury Stoczni Szczecińskiej. W perspektywie najbliższych miesięcy i lat uważam za najbardziej stosowne dalsze rozwijanie modelu funkcjonowania Stoczni Szczecińskiej jako hubu stoczniowego blisko kooperującego z dziesiątkami firm korzystających z jej infrastruktury i włączających się w realizację wspólnych przedsięwzięć. Stopniowo będziemy wprowadzać nowe usługi, jeszcze bardziej podnosić normy środowiskowe i ogólny standard wykonywanych usług i oferowanych produktów. Przyszłość Stoczni Szczecińskiej to umacnianie marki, która już dziś wróciła na rynki i ma się bardzo dobrze. Dzięki temu będzie ona kluczowym elementem odbudowy potencjału przemysłowego Szczecina i Pomorza Zachodniego.

Stopniowo wchodzimy też w obszar produkcji wielkogabarytowych konstrukcji stalowych. Jesteśmy przygotowani w zakresie potencjału infrastrukturalnego, stosownych certyfikatów i kadry do tego, by na terenie stoczni realizowana była budowa promu.

– Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Elżbieta Kubowska

Fot. Dariusz Gorajski

Komentarze

s-p
Przynajmniej prawdę powiedział a nie śmieszną propagandę jak za ostatniego zarządu. Wolę fakty niż mydlenie oczu wyimaginowanym promem, bo to było wstyd tych bajek słuchać. Facet jest dla mnie wiarygodny i z takim mogę prowadzić interesy. Wypowiedzi wcześniejszej ekipy ośmieszały stocznię (stępka, lisy intencyjne - czysta propaganda).
2019-08-26 11:31:52
Stoczniowiec
Poprzedni zarząd próbował odbudować stocznie jako stocznie. Może nie na poziomie dawnej, zlinczowanej przez SLD Porty Holding ale jednak czynił starania żeby Stocznia była producentem jednostek, a nie wypożyczalnią sprzętu i infrastruktury. Wobec tego co mówi obecny prezes widać, że zmiana nazwy Szczecińskiego Parku Przemysłowego była zupełnie niepotrzebna.. Szkoda. A cały wywiad to jedno wielkie lanie wody mające na celu dezinformację o fakcie, że stoczni nie będzie.
2019-08-23 10:42:48
z daleka
Czysta propaganda. Nie gadajcie . zróbcie ten prom !!! I przestańcie być konkurencja dla swoich dzierżawców.
2019-08-23 08:14:01
nie-malkontenci
Nie obiecywać tylko działać.Nie wstydzić się pytać i szukać wsparcia gdzie tylko się da. Produkcja stoczniowa to priorytet regionu ponad wszelkimi podziałami
2019-08-22 23:03:20
socznia
Bardzo duzo pan powiedzial,ale w dalszym ciagu nie wiem czym zajmuje sie stocznia. Czerpie dochody z wynajmu ??????
2019-08-22 15:19:43

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
18
na godz. 12:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Wokalne popisy na pl. Grunwaldzkim

Nekrologi

Sonda

Czy popierasz Marsz Równości?

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie