piątek, 15 listopada 2019.
Strona główna > Gospodarka > Do niedawna „Kopernik”, dziś „Smyrna”

Do niedawna „Kopernik”, dziś „Smyrna”

Do niedawna „Kopernik”, dziś „Smyrna”
Data publikacji: 2019-10-28 09:06
Wywietleń: 915 423769

Na początku tego roku, po 11 latach pracy w barwach Unity Line (spółki z Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej), prom „Kopernik” został wycofany z serwisu. Właściciel, Euroafrica Shipping Lines, sprzedał go i wydawało się, że zbudowana w 1977 roku jednostka zakończy swój żywot. Jak się jednak okazało, dawny „Kopernik” jeszcze popracuje – pod nową nazwą „Smyrna”.

– „Kopernik” pływał w naszej flocie od 2008 roku, przewiózł około 260 tysięcy kierowców – informowała Katarzyna Antoń, kierownik Działu Marketingu Unity Line.

W barwach Unity Line kursował na trasie Świnoujście – Ystad. Wcześniej obsługiwał połączenie Sassnitz – Trelleborg. Kilka razy zmieniał nazwy. Do 2007 roku pływał jako „Vironia”, do 2005 – jako „Star Wind”, a do 1999 – jako „Rostock”.

Był najstarszym promem w serwisie Unity Line. Został zbudowany w 1977 roku w norweskiej stoczni Bergens Mekaniske Verksted. Przechodził gruntowny remont w 1993 roku, a także modernizacje w latach 1999-2000 i w roku 2008. Był dostosowany do przewozu ciężarówek, wagonów kolejowych i pasażerów. Jego wymiary to: 160 m długości i 22 m szerokości. Świnoujście opuścił na dobre pod koniec lutego br. Na polsko-szwedzkim połączeniu zastąpił go „Copernicus”.

Niektóre źródła brokerskie podawały, że prom „Kopernik” został sprzedany na złom. Wiosną jednostka dotarła do greckiego Pireusu, zmieniła nazwę na „Pern” i ponoć miała trafić do tureckiej stoczni złomowej, ale w ostatniej chwili uratował ją dobry stan ogólny. W czerwcu transakcję zakupu statku sfinalizował grecki armator promowy Levante Ferries. Zamierza on wprowadzić go na nową (a właściwie na przywróconą) grecko-turecką linię Saloniki – Izmir.

Levante Ferries operuje przede wszystkim na Morzu Jońskim. To młoda firma, założona w 2014 roku. Obecnie na flotę greckiego armatora składają się cztery statki: „Fior di Levante”, „Mare di Levante”, „Andreas Kalvos” i „Kefalonia”. Promy te obsługują połączenia na wyspach Zante, Kefalonia oraz Itaka.

Dawny „Kopernik” otrzymał nazwę „Smyrna” i teraz przechodzi kolejną już przebudowę. Prace obejmują między innymi gruntowny remont maszynowni, ładowni i przestrzeni publicznych – zgodnie ze standardami Levante Ferries. Według zapowiedzi, statek ma zostać całkowicie odnowiony w ciągu kilku miesięcy. ©℗

(ek)

Fot. Levante Ferries

Do niedawna „Kopernik”, dziś „Smyrna”

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
6
na godz. 09:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Z wielką flagą przez Szczecin

Nekrologi

Sonda

Czy ścieżki wydeptane przez pieszych na trawnikach, poboczach i skwerach powinny być uwzględniane przez projektantów miejskich przestrzeni?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie