Środa, 24 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Próbny transport z metą w Szczecinie [GALERIA]

Data publikacji: 03 listopada 2017 r. 21:31
Ostatnia aktualizacja: 18 listopada 2017 r. 19:34
Próbny transport z metą w Szczecinie
 

Metą próbnego transportu śródlądowego nawozów, który wyruszył 27 października z Grupy Azoty Zakładów Azotowych Kędzierzyn, okazał się port w Szczecinie, a nie – jak początkowo planowano – Police. Barka dopłynęła w czwartek (2 listopada), a w piątek nastąpił jej rozładunek przy nabrzeżu Górnośląskim.

Barka BM-5518 przywiozła 250 ton nawozu azotowego Salmag®. Transport miał na celu sprawdzenie warunków do dokonywania przewozów śródlądowych na środkowej i dolnej Odrze.

– W przeszłości korzystaliśmy już z żeglugi śródlądowej jako drogi transportu naszych produktów – mówił Kamil Bortniczuk z zarządu Grupy Azoty ZAK. – Mamy własny port i połączenie z Kanałem Gliwickim. Chcemy się włączyć w rządowe plany użeglownienia Odry i wykorzystać związane z tym szanse biznesowe.

Transport zorganizowała firma OT Logistics. Barka z nawozami wypłynęła z portu ZAK po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat. Najpierw planowano, że dotrze do Polic.

– Po szczegółowej weryfikacji technicznych możliwości portu w Policach podjęto decyzję o przeprowadzeniu rozładunku w Szczecinie – ze względu na bardziej adekwatną infrastrukturę do rozładunku nawozów w opakowaniach typu big bag  – wyjaśniła Grupa Azoty.

Po sześciu dniach rejsu barka dotarła do Szczecina.

– Najtrudniej było od Brzegu Dolnego do Malczyc, rzeka jest tam kręta i występuje duży prąd – opowiadał dowodzący barką kapitan żeglugi śródlądowej Marek Mierwa. – Z kolei na odcinku od Słubic do Kostrzyna Odra miała zaledwie 150 cm głębokości, a barka 122 cm zanurzenia, więc nie było dużo zapasu. Na pozostałej części trasy płynęło się bardzo dobrze. Od Kostrzyna w dół to już autostrada – sama przyjemność.

Rozładunek rozpoczął się w piątek o godz. 14 przy nabrzeżu Górnośląskim w rejonie Basenu Kaszubskiego, gdzie działa spółka Bulk Cargo-Port Szczecin.

– Przy nabrzeżach Bulk Cargo-Port Szczecin w ciągu 10 miesięcy tego roku obsłużono łącznie 1046 barek, które transportowały 490 tys. ton towarów, takich jak węgiel, nawozy, wyroby hutnicze i złom – poinformował Wojciech Pysiak, wiceprezes BC-PS.

(ek)

Fot. Elżbieta Kubowska i Bulk Cargo-Port Szczecin

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

pipi do @ Ale jaja
2017-11-05 20:59:13
Tłumaczę na Twoje...- w cudzysłowiach są cytaty @Ale jaja i moje dopiski do nich abyś mógł zrozumieć.... Należy przeczytać najpierw @ Ale jaja i następnie mój wpis... @Ale jaja „urodził się wczoraj“ i nie ma pojęcia do czego może służyć rzeka Odra - zaniedbana od czasu nastania „demokracji liberalnej“, dlaczego tak się stało może odpowiedzieć min. Balcerowicz i następcy... Przypomnij sobie jaki cyrk był gdy stocznia w Koźlu zbudowała małą „szalupę“ dla Grecji i jaki był problem z przeprawą do Szczecina. To co zniszczono przez ten czas nie odbuduje się przez następnych 20-cia lat!---MILIARDY ton ładunku z Hamburga na południe Europy - kumasz iż Niemiec może i mu się opłaci nie robiąc „pijaru“?
Rada Kapitanów
2017-11-05 14:03:53
Rejs po Odrzańskiej Drodze Wodnej relacji Śląsk- Szczecin. Gratulujemy wykonania podjętego przedsięwzięcia zarówno Zleceniodawcy, Armatorowi, Kapitanowi i jego Załodze. Dzięki takim działaniom Polska wróci na mapy żeglugowe Europy, co w znakomity sposób przełoży się na korzyści społeczne, gospodarcze i środowiskowe naszego państwa. Ów rejs był kolejnym dowodem potwierdzającym działania w obszarze gospodarki RP. Na jesieni 2014 odbył się po Odrze rejs badawczy z kontenerami w górę rzeki ze Szczecina do Kędzierzyna-Koźla. Rejs ten miał za zadanie obalić podstawowy mit o braku możliwości i niedorzeczności prowadzenia transportu wodnego, którego koronnym argumentem miała być konieczność przebudowy 58 mostów na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Rejs wykazał, nie tylko niedorzeczność tego typu twierdzeń ale jednocześnie obalił kolejne dwa mity: brak zasobów wodnych i małe głębokości na rzece. http://www.radakapitanow.pl/news.php?readmore=82 Nie tak dawno, w 2017 roku, odbył się podobny rejs po Wiśle z Gdańska do Warszawy. Wiosną 2018 roku odbędzie się kolejny rejs "kontenerowy" po Odrzańskiej Drodze Wodnej. Przywrócenie przewozów węgla dla elektrociepłowni Wrocław to kolejny przykład potrzeb i zasadności działań obecnego Rządu RP. Liczne przewozy ładunków ponadgabarytowych zarówno po Wiśle, Warcie jak i Odrze- to wszystko jest argumentem na TAK dla żeglugi śródlądowej a tym samym dla gospodarki naszego kraju. Żeby żeglugę śródlądową uprawiać i rozwijać należy w zdecydowany sposób działać. Akty prawne Unii Europejskiej nakładają na nasze państwo obowiązek realizacji Ramowej Dyrektywy Wodnej, co przekłada się w prostej linii na realizację obowiązków takich jak: racjonalna gospodarka wodna, modernizacje i rozwój budowli hydrotechnicznych. To są bardzo obszerne pojęcia, w których zawarte jest m.in.pojęcie alimentacji, która jest obowiązkiem a nie jak do tej pory sugerowano możliwością. Przyglądając się bardziej precyzyjnie powyższemu, sami dojdziemy do wniosku, że Rzeczypospolita posiada znakomity układ (południkowy) rzek głównych Wisły i Odry, które to przy odpowiednim zaangażowaniu Rządu RP mogą się stać międzynarodowymi korytarzami transportowymi dla tej części Europy. Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej
Rap
2017-11-05 13:06:13
Salmag jest produkowany w Kedzierzynie a w Policach nie. Stadt jego transport.
@pipi do @ Ale jaja
2017-11-05 09:40:18
Przetłumaczysz ten bełkot z Twojego na nasz?
pipi do @ Ale jaja
2017-11-04 19:12:21
"O co tu chodzi???".. "Po pierwsze okazało się, że port w Policach nie ma wystarczającej infrastruktury",zrujnowanej przez "demokrację liberalną" i teraz jest wiadomo co należy naprawić "żeby rozładować barkę!!!!!".... "Po drugie barkę załadowaną tylko w połowie." - ponieważ przez lata "demokracji liberalnej" nie konserwowano i naprawiano żeglownej Odry......." Po trzecie zastanawiam się w jakim celu wozić nawozy z fabryki w Kędzierzynie do fabryki nawozów w Policach. Wygląda to trochę tak jakby drzewo do lasu wozić." ....Idoiota nie PO_myślał iż drzewo wozi się z lasu do tartaku i dalej do fabraki mebli!..... "I jeszcze jedno: stan wody był teraz wyjątkowo wysoki, latem taki transport po Odrze nie popłynie."..... Jeszcze kilka lat "demokracji liberalnej" i Odrą mogą płynąć tylko kaczki i wianki!!!!... "Wątpliwy sukces pijarowski przez 5 dni przewieziono 250 ton ładunku w XXI wieku to rzeczywiście jest super osiągnięcie...."PO_tłuku - "sukcesem pijarowskim" jest działanie "demokracji-liberalnej" iż rzeka Odra i Wisła w przeciwieństwie do rzek "kochanego Polskę sąsiada" przewozi MILIARDY ton ładunku z Hamburga na południe Europy.
opos
2017-11-04 16:19:12
To tylko rejestracja w Niemczech i dlatego flaga tego państwa. U nas podatki zjadły by barkę ,jak i całą flotę oceaniczna. Proste jak produkcja cepa.
Ale jaja
2017-11-04 14:19:41
O co tu chodzi??? Po pierwsze okazało się, że port w Policach nie ma wystarczającej infrastruktury, żeby rozładować barkę!!!!! Po drugie barkę załadowaną tylko w połowie. Po trzecie zastanawiam się w jakim celu wozić nawozy z fabryki w Kędzierzynie do fabryki nawozów w Policach. Wygląda to trochę tak jakby drzewo do lasu wozić. I jeszcze jedno: stan wody był teraz wyjątkowo wysoki, latem taki transport po Odrze nie popłynie. Wątpliwy sukces pijarowski przez 5 dni przewieziono 250 ton ładunku w XXI wieku to rzeczywiście jest super osiągnięcie......
Miś II
2017-11-04 07:21:36
No , no to jak pierwszy lot na Księżyc ! Proszę wrócić do statystyk przewozów Odrą w latach 60-70 XX wieku i pomnożyć koszt transportu 1 tony o 1/3 aktualnej ceny transportu 1 tony ładunku . Wówczas do kogoś dotrze ,że transport wodny jest najtańszy !
Troche z Historii
2017-11-04 03:07:31
Zlikwidowanie zeglugi na odrze bylo cena jaka Polska miala zaplacic za przystapienie do uni europejskiej!!!!!! Zlikwidowanie stoczni i innych wiekszych fabryk ktore mogy by konkurowac tez mozna dopisac do rachunku na poczet przystapienia do uni. Odra zeglowna to zagrozenie dla niemieckich firm transportu srodladowego. A kiedys przez 10 lecia funkconowala i wozila duza ilosc towarow. Mam nadzieje ze jeszcze to wroci. Ze na nowo powstana stocznie zeglugi srodladowej takie jak byly w Kedziezyn Kozle :) Swoja droga przydaly by sie dotacje i znizki dla chetnych ktorzy chca miec polskie barki a nie niemiecke!!!
barka z PRL
2017-11-04 02:51:14
czyżby to ta sama barka która miała służyć w 1973 r. do przemytu do NRF ?
@Malkontent
2017-11-04 00:12:29
Tak. Barka ma niemiecką banderę i na co dzień pływa w Niemczech, jak większość floty OTL. Proszę podziękować tym, którzy do tego doprowadzili.
Malkontent
2017-11-03 21:49:20
Czy widzę niemiecką banderę? Jeśli tak, to czym mamy się chwalić?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA