Piątek, 19 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Próby modelu statku dla urzędów morskich [GALERIA]

Data publikacji: 07 lipca 2018 r. 20:17
Ostatnia aktualizacja: 13 listopada 2018 r. 20:42
Próby modelu statku dla urzędów morskich
 

Pod koniec czerwca w Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku odbyły się próby modelowe wielozadaniowej jednostki pływającej. Z kolei na początku lipca przeprowadzono próby manewrowe modelu na jeziorze Wdzydze. Dwa bliźniacze statki wykonuje stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska dla urzędów morskich: w Szczecinie i Gdyni.

Remontowa Shipbuilding ma zbudować statki za 213 mln 650 tys. zł. Chodzi o wielozadaniowe jednostki z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego, wyposażone w specjalistyczne urządzenia. Mają nie tylko kruszyć lód, ale też obsługiwać pławy morskie, wykonywać pomiary hydrograficzne, pełnić funkcje ratownicze i holownicze, usuwać rozlewy olejowe itp. Powinny być gotowe do połowy 2020 r.

To przedsięwzięcie Urzędu Morskiego w Szczecinie, z dofinansowaniem unijnym (85 proc.) z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Realizowane jest w formule „projektuj i zbuduj”.

– Obecnie wykonywany jest projekt jednostek, w ramach którego istnieje konieczność wykonania prób modelowych – wyjaśnia Zenon Kozłowski, wicedyrektor UMS ds. oznakowania nawigacyjnego. – Badania te służą potwierdzeniu lub optymalizacji wymaganych dla danej jednostki parametrów, takich jak właściwości manewrowe, sprawdzenie poprawności doboru układów napędowych czy też kształtu kadłuba.

Wykonawca zbudował drewniany model jednostki w skali ok. 1:10, mający kształt kadłuba wynikający z projektu.

– Podczas prób w basenie CTO mierzono m.in. wartości oporów przepływu wody wzdłuż kadłuba przy zakładanych prędkościach poruszania się jednostki – dodaje dyrektor Kozłowski. – Po próbach kształt kadłuba może zostać skorygowany, optymalizuje się go w oparciu o dane uzyskane z przeprowadzonych pomiarów.

Na początku lipca przeprowadzono też próby manewrowe modelu na otwartym akwenie (jeziorze Wdzydze).

– Podczas prób modelem sterowano zdalnie – tłumaczy Z. Kozłowski. – Próby manewrowe wykonuje się po to, by sprawdzić założoną zdolność manewrową jednostki, np. promienie skrętu czy wykonanie pętli, przy kilku zakładanych prędkościach. Model był śledzony przez system geodezyjny i obserwowany przez drona. Wszystkie wyniki prób modelowych i manewrowych zostaną  poddane obróbce oraz analizie, a następnie – do końca lipca tego roku – będą nam przedstawione w formie raportu.©℗

(ek)

Fot. UMS

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Dziwne - czyżby metody numeryczne
2018-07-08 14:32:48
były tak niedoskonale - czy może to problem z brakiem dostępu do superkomputerów? Wydaje mi się ze CFD jest w tej chwili dość powszechne na całym świecie i daje rezultaty zbliżone czy wręcz lepsze w porównaniu do prób z modelem... nie chce się wymądrzać ale trochę to dziwne - może ktoś wie?
Mariusz
2018-07-08 03:39:47
wszystko piekie ale... dlaczego w naszym Szczecinie nie mozna bylo zbudowac takich statkow? wg mnie brak checi!

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA