Czwartek, 16 maja 2024 r. 
REKLAMA

W październiku portowa flota się powiększy. Gdańska stocznia buduje „Strażaka-28”

Data publikacji: 29 marca 2022 r. 14:54
Ostatnia aktualizacja: 29 marca 2022 r. 14:54
W październiku portowa flota się powiększy. Gdańska stocznia buduje „Strażaka-28”
Na wtorkowej konferencji przybliżono szczegóły budowy „Strażaka-28”. Fot. ZMPSiŚ  

Jeszcze w tym roku flota statków pożarniczych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście powiększy się o nową jednostkę – „Strażaka-28”. Powstaje w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. Na temat postępu prac w budowie statku poinformowano we wtorek (29 marca) na konferencji prasowej w szczecińskim porcie.

– Jednostka jest niezbędna, będzie zabezpieczała naszą działalność – podkreślił na wstępie Kazimierz Drzazga, wiceprezes ZMPSiŚ.

Jak dodał Aleksander Milewski, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury portowej w spółce, nie ma zagrożenia dla terminu realizacji projektu.

Zgodnie z planem, nowa jednostka powinna być gotowa do pracy w październiku 2022 roku.

– Postęp rzeczowy prac wynosi 45 proc., a finansowy – 40 proc. – poinformował Krystian Smużny z ZMPSiŚ, który przybliżył szczegóły projektu. – Przekazano dokumentację statku zatwierdzoną przez Polski Rejestr Statków.

Stocznia wykonała i dostarczyła tzw. kadłub mocny, a obecnie trwają prace malarskie w jego wnętrzu.

Przedstawiciel inżyniera kontraktu Wojciech Grześkowiak zapowiedział, że w przyszłym tygodniu jednostka powinna wyjechać z hali i zacznie się na niej montaż wyposażenia.

„Strażak-28” będzie dostosowany do warunków meteorologicznych i hydrograficznych panujących na wodach południowego Bałtyku. Zapewni asystę statkom przewożącym ładunki niebezpieczne oraz ochronę przeciwpożarową. Będzie m.in. przystosowany do walki z pożarami na zbiornikowcach LNG. Ma czuwać nad bezpieczeństwem przeciwpożarowym na akwenach portów morskich Szczecin, Police i Świnoujście.

Będzie miał 29,2 m długości, 10,47 m szerokości, a zanurzanie konstrukcyjne – 3,45 m. Jego prędkość maksymalna to 12 węzłów, a uciąg na palu – 45 ton. Statek wyposażony będzie w trzy monitory wodno-pianowe oraz w dwie pompy FiFi.

– Jednostka ma być nowoczesna, szybka i bardzo zwinna – powiedział Marcin Ryngwelski, prezes Remontowej Shipbuilding.

Obecnie zespół portów dysponuje „Strażakiem-26”, który w pierwszej kolejności asystuje metanowcom dostarczającym skroplony gaz ziemny do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu, oraz „Strażakiem-24” stacjonującym w Szczecinie.

Projekt pod nazwą „Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna” otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wynosi ono 85 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych, tj. ok. 35 mln zł przy wartości kontraktu 40,5 mln zł.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA