wtorek, 21 maja 2019.
Strona główna > Gospodarka > W Policach milionowa tona preparatu do unieszkodliwiana spalin

W Policach milionowa tona preparatu do unieszkodliwiana spalin [GALERIA]

W Policach milionowa tona preparatu do unieszkodliwiana spalin
Data publikacji: 2018-08-14 23:01
Ostatnia aktualizacja: 2018-11-13 20:42
Wywietleń: 1246 343342

Już milion ton AdBlue i NOXy - tzw. reduktantów - wyprodukowała Grupa Azoty Police. Pod obydwoma nazwami kryje się wodny roztwór mocznika, który stosowany w motoryzacji chroni środowisko.

- Produkuje się je na Wydziale Syntezy Mocznika - przypomniał Tomasz Panas, wiceprezes Grupy Azoty Police. - NOXy to 32,5 -procentowy roztwór mocznika, który dodany do katalizatorów samochodowych powoduje, że pojazdy wydalają na zewnątrz tylko azot i parę wodną. Produkujemy też PulNOx. Stosowany jest przez cementownie do unieszkodliwiana tlenków azotu.

Następnie Anna Tarocińska, członek zarządu Grupy Azoty Police, uruchomiła nalewak na instalacji załadowczej i milionowa tona NOXy powędrowała do autocysterny.

NOXy jest dodawany do spalin i w znacznej części eliminuje szkodliwe dla środowiska tlenki azotu. W efekcie z rury wydechowej pojazdu do atmosfery wydostają się obojętne dla środowiska azot i para wodna.  

Obok marki NOXy w Grupie Azoty Police produkowany jest ten sam roztwór pod nazwą AdBlue. To zarejestrowany znak towarowy, należący do niemieckiej organizacji VDA, która udziela Policom licencji co trzy lata. 

W przypadku tych preparatów rygorystycznie sprawdzana jest produkcja, jakość surowców i produktów, materiałów. Kontroluje się też: zarządzanie produktem, laboratorium oraz dystrybucję wyrobu. Niespełniający kryteriów preparat NOXy lub AdBlue mógłby bowiem uszkodzić katalizator pojazdu.

Stosowanie roztworu mocznika w autach wymusiły unijne regulacje. Od 2014 roku we wszystkich nowych samochodach ciężarowych i osobowych z silnikiem Diesla wymagane jest spełnienie normy EURO 6 z dopuszczalną emisją tlenków azotu 80 mg/km. Od blisko trzech lat dotyczy to także rejestracji oraz sprzedaży nowych pojazdów. 

W przypadku samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi stosowanie NOXy jest jedyną skuteczną metodą pozwalającą sprostać wymogom europejskiego standardu emisji spalin. Większość produkowanych obecnie ciężarówek wyposażona jest w system SCR, redukujący tlenki azotu właśnie dzięki wykorzystaniu wodnego roztworu mocznika.

 (kl)

Fot. Marek Klasa

W Policach milionowa tona preparatu do unieszkodliwiana spalin W Policach milionowa tona preparatu do unieszkodliwiana spalin W Policach milionowa tona preparatu do unieszkodliwiana spalin W Policach milionowa tona preparatu do unieszkodliwiana spalin W Policach milionowa tona preparatu do unieszkodliwiana spalin W Policach milionowa tona preparatu do unieszkodliwiana spalin W Policach milionowa tona preparatu do unieszkodliwiana spalin

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
22
na godz. 15:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Wielkie gotowanie nad Odrą
Teatralny przemarsz
Dzień Europy – balony poleciały w niebo
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje

Markowi Osajdzie

Sonda

Czy będziesz głosować w wyborach do europarlamentu?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie