środa, 22 maja 2019.
Strona główna > Wiadomości > Elektrobusy do Szczecina przyjadą z Ursusa

Elektrobusy do Szczecina przyjadą z Ursusa

Elektrobusy do Szczecina przyjadą z Ursusa
Data publikacji: 2018-12-21 21:02
Ostatnia aktualizacja: 2019-04-13 01:04
Wywietleń: 1650 368179

Wiadomo w końcu, za ile i od kogo władze Szczecina kupią pierwsze autobusy miejskie z napędem elektrycznym. Po dwóch miesiącach namysłu i szukania dodatkowych funduszy na tę inwestycję w tabor wreszcie jest rozstrzygnięcie. Ich dostawcą w liczbie jedenastu pojazdów ma być konsorcjum Ursus Bus za kwotę 38 289 900 zł. Zakup wraz z dostawą – według zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia – miałby być sfinalizowany do końca lutego 2020 roku. A z kasy miasta trzeba będzie wydać znacznie więcej, niż przewidywały wcześniejsze magistrackie kalkulacje.

Wybór zresztą, gdy chodzi o  oferty producentów, dokonany został z krótkiej listy, bo oprócz Konsorcjum Ursus Bus (tworzą je jako lider pełnomocnik lubelski Ursus Bus SA oraz Przedsiębiorstwo Filialne „Zakład samochodowy nr 1” Publiczna Spółka Akcyjna „Kompania Samochodowa Bogdan Motors” – spółka prawa ukraińskiego z Łucka) do przetargu stanął jeszcze tylko Solaris Bus&Coach SA z podpoznańskiego Bolechowa. Ten zaproponował dostawę za jeszcze więcej, bo aż 49 384 500 zł.

Tymczasem na sfinansowanie zakupu 11 jednoczłonowych autobusów elektrycznych urzędnicy magistratu zamierzali przeznaczyć nie więcej niż 33 450 000 zł brutto. Jakie autobusy postanowili zakupić? Chodzi o pojazdy 3-drzwiowe z częścią o niskiej podłodze, o długości 11,8-12,5 m, które mogą przewozić jednorazowo minimum 75 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Z elektroniczną informacją pasażerską, automatycznym systemem zapowiedzi, monitoringiem i klimatyzacją.

Zakładane rozwiązania napędu to zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Ilość zmagazynowanej w pojeździe energii powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasileniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 90 km bez doładowywania urządzeń magazynu energii w temperaturach przez cały rok.

Dostawa dofinansowana zostanie środkami unijnymi z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020 na zrównoważoną multimodalną mobilność miejską i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w rejonie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (kwota 5,7 mln zł) oraz przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z programu pn. System Zielonych Inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) GEPARD na bezemisyjny transport publiczny, którego celem jest ograniczenie zanieczyszczeń powietrza kwotą 6 mln zł.

Nowe elektrobusy trafić mają w komplecie - podobnie jak zakupione i wprowadzane obecnie na trasy autobusy z napędem hybrydowym w liczbie 16 - do Szczecińskiego Przedsiębiorstwo Autobusowego Klonowica. Według informacji, jaką przekazał Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta UM Szczecin, termin realizacji zamówienia to I kwartał 2020 roku. ©℗

Mirosław WINCONEK

Fot.: Ryszard BAŃKA

Na zdjęciu: jeden z modeli autobusów z napędem elektrycznym Ursusa testowanych na ulicach Szczecinka ponad dwa lata temu.

Komentarze

:)
Juz lepsze były by hybrydy od solarisa jak te z ostatnich dostaw zamiast niesprawdzonego dostawcy, od ilu lat ta firma buduje autobusy? od 10 ?i to w jakim stanie, to taka łada po tuningu ,firmy atobusowe z wieloletnia tradycja to MAN,Mercedes,Volvo czy ostatnio solaris, a te cuda to beda wiecznie w serwisie albo sie rozleca po roku na naszch drogach
2018-12-22 21:28:29
A na foto
A na foto autobus 10 metrowy - te 12 metrowe na stronie producenta nie są takie ładne :(
2018-12-22 15:21:46
A tam
A tam drogie jak te auta elektryczne co miasto kupuje ... przecież ważne, że dofinansowanie się dostanie - a że dofinansowanie jest z naszych podatków to już nikt się tym nie przejmuje. A za parę lat kolejne parę milionów na wymianę baterii...
2018-12-22 11:16:00
Jas
Czy te autobusy mają jakiekolwiek uchylne okna w części pasażerskiej ?jeśli nie to panowie z Zditm i urzędu miasta i firmy ursus niech zamieszkają w mieszkaniu/domu bez uchylnych okien z samą klimą ,zobaczymy jak w środku będzie po paru miesiącach ! to jest mikrofalówka ! jak do autobusu wejdą menele to żadna klima nie pomoże, klima jest dobra na 25-30 st. na zewnątrz ale dodatkowo otwieranych okien nie zastąpi.
2018-12-22 10:42:19
@przeciwniksmogu
Bingo!
2018-12-22 10:38:00
przeciwniksmogu
Jeden autobus elektryczny w cenie 3 klasycznych. Coś dla bogatych Norwegów z PKB ponad 100 tys euro na głowę, a nie dla Szczecina w którym jeżdżą jeszcze ponad 20-letnie Volvo. A z tą zero emisyjnością to ciekawe ile węgla w elektrowni trzeba spalić żeby naładować akumulatory ?
2018-12-22 09:35:51
Ciapuła
Obawiam się że to będzie bubel autobusy to pojazdy które muszą sobie radzić w mieście tak jak czołg na poligonie a pojazdy z napędem elektrycznym są bardzo delikatne czy nie lepiej wrócić D idei elektrobusów zasilanych z sieci tak jak tramwaje mogłyby korzystać ze wspólnej sieci tam gdzie to możliwe
2018-12-22 07:32:41
@trąbi
Dobry autobus !
2018-12-22 01:08:25
trąbi cała polska
ponoć ursus to jakaś tandeta.
2018-12-22 00:39:25

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
15
na godz. 09:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Wielkie gotowanie nad Odrą
Teatralny przemarsz
Dzień Europy – balony poleciały w niebo
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje

Markowi Osajdzie

Sonda

Czy będziesz głosować w wyborach do europarlamentu?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie