Wtorek, 23 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Firma Trakcja będzie budować Szczecińską Kolej Metropolitalną

Data publikacji: 01 maja 2018 r. 09:03
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:09
Firma Trakcja będzie budować Szczecińską Kolej Metropolitalną
 

PKP PLK rozstrzygnęły dwa przetargi dotyczące budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Linię 406 Szczecin Główny – Police, od lat pozbawioną ruchu pasażerskiego, przebuduje i zmodernizuje Trakcja PRKiI za 479,8 mln zł brutto. Ta sama firma zmodernizuje też wybrane elementy linii 273, 351 oraz 401.

W czerwcu zeszłego roku PKP PLK rozpisały kluczowe przetargi dla budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Jeden z nich dotyczy wykonania projektu i modernizacji 24-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police, który od lat jest wyłączony z ruchu pasażerskiego. W jego ramach istniejące perony mają zostać gruntownie zmodernizowane, a niektóre przystanki zmienią lokalizację, pojawią się też zupełnie nowe.

W sierpniu 2017 r. zamawiający otworzył oferty w obydwu przetargach. Rezultat w przypadku linii 406 był jednak niemiłą niespodzianką – najtańsza oferta o ponad 100 mln zł przekraczała zaplanowany budżet, określony na nieco ponad 370 mln zł brutto. W związku z tym zwiększono budżet i 30 kwietnia PKP PLK wybrały ofertę złożoną przez Trakcję PRKIiI. Wykonawca wycenił swoją ofertę na 479,8 mln zł brutto. Zadeklarował też najkrótszy termin realizacji wynoszący 25 miesięcy.

PKP PLK rozstrzygnęły też drugi z przetargów zakładający wykonanie projektów i modernizację wybranych elementów linii 273, 351 oraz 401. Tutaj również wybrano ofertę Trakcji, która zaoferowała najlepszą cenę i najkrótszy czas. Wykonawca wycenił prace na 138,7 mln zł brutto oraz zadeklarował realizację przedsięwzięcia w ciągu 22 miesięcy.

Samorządy leżące w aglomeracji szczecińskiej wraz z PKP PLK chcą do 2022 r. uruchomić Szczecińską Kolej Metropolitalną w oparciu o istniejące, choć częściowo niewykorzystywane trasy kolejowe. – Sieć SKM na starcie obejmie 40 przystanków, z czego na terenie Szczecina będzie ich aż 26. Przy liniach kolejowych znajdują się też strefy przemysłowe, które zostaną skomunikowane poprzez budowę nowych przystanków – mówi Roman Walaszkowski, dyrektor Biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

Niedawno uruchomiono pierwsze połączenia w ramach pilotażu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. (k)

Wizualizacja: PKP PLK

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Kolejowy Szczecin
2018-05-04 08:27:12
Bardzo dobra decyzja ;) czekamy na SKM i jedziemy do Szczecina z Polic w 30 minut
Alicja
2018-05-02 07:41:10
Szczecin zaorał przecież te wszystkie małe stacyjki, które za "Niemców" i w komunie super funkcjonowały. Przy obecnym włodarzu Szczecina, nie wierzę, że w Szczecinie to się uda. Jak do tej pory wszystko jest jednym wielkim partactwem. Sądzę, że ten temat jest tylko pusty hasłem kampanii wyborczej. Nie odbudują tego w takim stanie w jakim to było. Pamiętam czasy, kiedy studenci dojeżdżali tą kolejką podmiejską np. na uczelnie na Mickiewicza. Jeżeli już to zrobią wszystko po "łebkach" i nikt nie będzie z tego korzystał. Ale to Szczecin jest, więc nie ma się co dziwić...
Tomek mechanik
2018-05-01 20:43:43
Ale skoro jest trasa Goleniow - Szczecin i Szczecin - Gryfino to chyba jest ekonomiczne uzasadnienie. Wiec polaczmy to w jedna calosc. Ale to tylko moje zdanie
Ad. SKM
2018-05-01 19:18:53
Połączenia są takie aby miały sens ekonomiczny bo inaczej nie byłoby dofinansowania - dlatego nie ma trasy do trzebieży. Ale to nie znaczy, że kiedyś taka powstanie - nie od razu wszystko.
@k.olej
2018-05-01 18:44:34
ostrożnie - mogli wybrać ukochany energopol ;-)
@miejski łazęga
2018-05-01 18:42:24
dziwne - ale za tzw. komuny to działało. Pociąg z Trzebieży przyjeżdżał na Niebuszewo i Łękno około 7.40 - wysiadał tłum studentów na WySRol, na Pogodnie - na wydział ekonomiczny przy Mickiewicza, za dziesięć ósma na Turzynie - reszta wydziałów Politechniki. A wspominam tylko studentów dojeżdżających na zajęcia, o dojeżdżających do pracy wcześniejszymi pociągami nawet nie wspominam. Potem zaczęto rzeźbić przy rozkładach tak, by nikt nigdzie nie mógł zdążyć i przesiadł się na autobusy. No i "wygaszono popyt" ale decyzje o tym nie zapadały w Szczecinie tylko w jakiejś dyrekcji PKP, która zachodniopomorskie miała .....
k.olej
2018-05-01 18:18:08
tak czy siak wybrali najtańszą firmę i wiadomo jak to się skończy.
12345
2018-05-01 18:10:36
Co z Gontynką ?????
do "Tomek mechanik" cd...
2018-05-01 15:08:19
Sorry, pomyliłem Gryfino z Gryficami. Oczywiście Gryfino jest w obszarze metropolitarnym, ale podróż z Goleniów do Gryfino można zrealizować z przesiadką. Chyba nie ma ekonomicznego uzasadnienia bezpośredniego połączenia Goleniowa z Gryfinem.
do "Tomek mechanik"
2018-05-01 15:02:50
"Skoro SKM to polaczenie powinno byc bezposrednie. Goleniow - Gryfino. A teraz co? Tak ma wygladac SKM? To jest zacheta dla pasazerow? " Szczecińska kolej metropolitarna obejmuje swoim zasięgiem obszar metropolitarny, do którego Gryfino się nie zalicza. Co stoi na przeszkodzie, aby Goleniów sam się dołożył do połączenia z Gryfinem?
@obs.ryver
2018-05-01 14:35:19
może i na dłużej, bo waść o Potulickiej zapomniałeś :-(
Heniek
2018-05-01 13:58:20
Fajnie tylko dlaczego nie będzie trasy aż do Trzebieży. W Szczecinie nie ma plaży takiej jaką Trzebież posiada. W sezonie letnim dobre rozwiązanie.
sswko
2018-05-01 13:00:46
Najpierwej zaniedbać na 20 lat, obrócić w ruinę, potem remont i ogłaszamy sukces. Jakis idiota wymyślił scieżkę rowerową po dawnym szlaku kolejowym do Płoni. Tam trzeba puścić szybki tramwaj, a na ścieżkę jest droga obok. Perspektywiczne myślenie to rozwój. Dobrze, że otworzono Goleniowską, bo jakiś uparciuch wąsko umysłowy, zamknął ją na lata.
Obs.ryver
2018-05-01 12:39:44
SKA "..przebuduje i zmodernizuje Trakcja PRKiI..." A dlaczego nie ENERGOPOL ??? Tak się stara z "przebudową" nowiutkiego torowiska SST.... Teraz jedna ekipa zbliża się do Basenu Górniczego a druga r o z p o c z y n a od Mostu Długiego a właściwie od Urzędu Celnego...Licze,że tego wydłubywania szyn i spawania ich kawałeczków starczy do 2020roku albo i dłużej...
Tomek mechanik
2018-05-01 10:31:40
Wszystko super. Czekamy. Ale te pierwsze polaczenia w ramach SKM to nijak sie maja. Skoro SKM to polaczenie powinno byc bezposrednie. Goleniow - Gryfino. A teraz co? Tak ma wygladac SKM? To jest zacheta dla pasazerow?
Miejski łazęga
2018-05-01 10:03:43
Ciesze się na wiadomość o budowie tej SKM w Szczecinie.Nigdy nie mogłem pogodzić się z tym,że "stać" nas na takie marnotrawienie istniejącej sieci i infrastruktury,położenie miasta w kontekście skomunikowania dzielnic i przyległych miejscowości.Na świecie są to podstawowe połączenia i sieć a w Polsce zawsze wszystko na odwrót wiecznie nic się nie opłaca,wiecznie nie było pieniędzy wiecznie odwlekano i wymyślano absurdalne powody dla których jest to inwestycja nieopłacalna.W końcu po tylu latach zrozumiano,że jesteśmy na to skazani i jak nie to stare pokolenie urzędników-to młode,lub kolejne to zmienią.Rzeczy,sprawy które są tak proste i oczywiste przysparzają naszym urzędnikom takich kłopotów i problemów jakby przyszło im się mierzyć z budową promu kosmicznego lub stacji NASA.
;-)
2018-05-01 09:54:41
Super, za kilka lat Szczecin takze po wielu inwestycjach w centrum-biurowce,hanza,posejdon,remonty torowisk,stadion,skm bedzie extra

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA