Piątek, 19 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Jaka Tkacka? Przyjazna!

Data publikacji: 08 listopada 2017 r. 06:54
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:55
Jaka Tkacka? Przyjazna!
„Tkacka od dawna przyciągała naszą uwagę. Ma bowiem pewien dobry klimat i ogromny potencjał" - mówiła Karolina Grochowicka (na zdjęciu) w trakcie nietypowych konsultacji społecznych nt. wyglądu oraz funkcji tejże ulicy ph. „Przymierz drzewo do ul. Tkackiej". Fot. Dariusz GORAJSKI  

Niegdyś przy tej ulicy mieściły się nie tylko siedziby lokalnych gazet, prestiżowe restauracje, winiarnie, piwiarnie i domy handlowe, ale również noclegownie, hoteliki na godziny, łaźnia, a nawet zakłady masarskie i rzeźnia. Na Tkackiej od dawna nie czuć pulsu miasta. Teraz to przygnębiający, zaniedbany miejski trakt o fatalnej nawierzchni, nierównych chodnikach, zdominowany przez parkujące samochody. Ale wciąż z dobrym klimatem i potencjałem.

Ta ulica może być inna: nowoczesna, przyjazna, kolorowa. O czym w poniedziałek przekonywali szczecinian autorzy jednego z projektów Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2018, organizując nietypowe konsultacje nt. wyglądu oraz funkcji tejże ulicy ph. „Przymierz drzewo do ul. Tkackiej". Stąd w godzinach popołudniowego szczytu przy tej zwykle zatłoczonej ulicy stanął stół, leżaki, drzewo z koroną zieloną, choć niestety tylko dmuchanymi balonami. Z przechodniami rozmawiano o wyjątkowej okazji, jaką dla tejże Tkackiej oferuje Szczeciński Budżet Obywatelski.

Chodzi o promowany przez SENS - Stowarzyszenie Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina - projekt pn. „Przywrócenie klimatu starego miasta na ul. Tkackiej". Zgłoszony i konkurujący o uwagę i poparcie szczecinian teraz głosujących w SBO. Formalnie, zgłoszony do tej edycji wspólnie przez Karolinę Grochowicka, prezeskę Rowerowego Szczecina oraz Piotra Czypickiego, prezesa SENS-u. Jako pomysł na pierwszy szczeciński woonerf, czyli zrównoważoną przestrzeń publiczną, łącząca funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców.

- Ta ulica od dawna przyciągała naszą uwagę. Ma bowiem pewien dobry klimat i ogromny potencjał - mówiła Karolina Grochowicka. - Poza tym w Szczecinie od lat rozmawia się o rynku miejskim. Jeżeli miałby powstać, to może na pl. Orła Białego? Może krokiem w jego stronę mogłaby się stać przebudowa sąsiedniej ul. Tkackiej? Naszym projektem stwarzamy na to szansę, otwieramy drogę.

Jak zmienić ul. Tkacką? Przede wszystkim uczynić strefą zamieszkałą. Czyli postawić jeden drogowy znak, który zmieni ją w bardziej przyjazną mieszkańcom. Uspokoi ruch, nie ograniczając ani przejazdu, ani miejsc parkingowych.

- Nie chcemy robić żadnej rewolucji. Nie zamkniemy ul. Tkackiej dla ruchu samochodów. Chcemy go po prostu ucywilizować. Teraz na Tkackiej jest 47 legalnych miejsc parkingowych. Natomiast w godzinach szczytu stoi tu czasem nawet 150 aut - komentowała p. Karolina. - Chcemy też uczynić pieszych oraz rowerzystów równoprawnymi uczestnikami ruchu. Zlikwidować krawężniki, aby wyrównać poziom chodników z jezdnią. Nawierzchnia musi być dobrze ułożona, żeby była dostępna zarówno dla niepełnosprawnych, jak też nie było trudno przejść po niej kobiecie z dzieckiem w wózku. Może funkcjonalnie wydzielona kolorowymi pasami. Wszyscy proszę, żeby na ul. Tkackiej pojawiły się drzewa. Ale to trudny temat, bo miejsca jest mało. Może więc w kontenerach. Widzimy na Tkackiej miejsce dla ławek, miejsca odpoczynku w stylu parkletów obsadzonych zielenią. Jednak jak zmieni się ta ulica na bardziej przyjazną dla ludzi, powinni zdecydować sami mieszkańcy. Stąd nasze z nimi konsultacje. Już kolejne z cyklu.

W poniedziałek autorzy projektu sondowali opinię publiczną ulicznie. Rozmawiając, rozdając ulotki, częstując herbatą. Kolejne otwarte spotkanie konsultacyjne na temat przyszłości ul. Tkackiej odbędzie się w środę (8 listopada). Tym razem w siedzibie stowarzyszenia Rowerowy Szczecin przy ul. Koński Kierat 14/15 (Kooperatywa Łaźnia, I. piętro). Zostało zaplanowane na godz. 17-19. ©℗

Arleta NALEWAJKO

Na zdjęciu: „Tkacka od dawna przyciągała naszą uwagę. Ma bowiem pewien dobry klimat i ogromny potencjał" - mówiła Karolina Grochowicka (na zdjęciu) w trakcie nietypowych konsultacji społecznych nt. wyglądu oraz funkcji tejże ulicy ph. „Przymierz drzewo do ul. Tkackiej".

Fot. Dariusz GORAJSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

do kogoś z tkackiej
2017-11-09 08:50:17
Mówić sobie coś a zapytać mieszkańców o zdanie, to zupełnie dwie rożne rzeczy. W ich projekcie w SBO już wszystko rozpisali, co i gdzie ma być ustawione z podaniem cen włącznie. Poza tym kilkanaście temu nie istniał jeszcze żaden bezSENS czy Rowerowy Szczecin, a wspomniani wielkomiejscy fanatycy ledwo co się urodzili. W swoim projekcie piszą m.in o tym, że obecnie ulica Tkacka "jest odseparowana od codziennego miejskiego zgiełku stanowiąc naturalną enklawę spokoju" oraz że "jest nieatrakcyjna dla pieszych i nie zachęca do przebywania na niej". Po zmianach chcą aby ulica ta "tętniła życiem", była hałaśliwa, zachęcająca tłumy mieszkańców z innych dzielnic oraz turystów do odwiedzin. Tak jak jest teraz na deptaku Bogusława, gdzie ostatecznie już prawie wszyscy się z mieszkańców się wynieśli, bo nie mogli znieść tych jazgotów, hałasu, awantur, pijaństwa i szeregu innych patologii.
renoikubicafan
2017-11-08 17:13:43
Ta ulica to wąwóz, czarny budynek domknie pierzeję i nie będzie sympatycznie.
z Tkackiej...
2017-11-08 14:32:25
Nieprawda...! o tkackiej, jako deptaku mówiło się juz kilkanaście lat temu...A ja mieszkam od trzydziestu, więc wiem...
wybiórcza
2017-11-08 14:25:51
Kurier z tym promowaniem tego projektu nie jest wcale w czołówce. Gazeta Wyborcza i jej dziennikarz Andrzej Kraśnicki Junior - oto skrajny przykład obrzydliwie jednostronnej propagandy i promowania osób związanych z bezSENSem, Rowerowym i Nowym Szczecinem wraz z ich poronionymi pomysłami likwidacji miejsc parkingowych, budowania ścieżek rowerowych, wyłączania całych ulic z ruchu samochodowego, czy sadzenia drzewek kilka metrów pod oknami mieszkańców. Artykułów prezentujących odmienne poglądy - brak - a jak już łaskawie ktoś im za darmo napisze odmienny list do publikacji - to gazeta wybiórcza publikuje go w prenumeracie płatnej... Ludzie z tej fanatycznej bandy w ogóle uważają, że samych mieszkańców nie potrzeba o nic pytać, bo się nie znają. To daje im prawo by ich uszczęśliwiać na siłę, wbrew protestom, wbrew ich woli. - Dowód to cytat ich guru Jana Ghela: "Pytanie ludzi o to jaką chcą mieć ulicę, to trochę tak jakby dentysta pytał pacjenta, którego zęba wyrwać" na który powołują się niejaki Igor Podeszwik (tzw. Nowy Szczecin) oraz Piotr Czypicki (bezSENS)
Czarni ?
2017-11-08 13:52:03
Czrna perła ? to co tam bogaci czarni będą mieszkać ?
Zawodowy kierowca
2017-11-08 12:24:41
Bardzo dobra inicjatywa. Popieram w 100%
HogoFogo
2017-11-08 12:20:22
Gazeta Wyborcza ma swoja Jagiellońską a Kurier jak widać swoja Tkacką. Obie gazetki pompują swoje projekciki bez opamiętania. Proponuję aby Kurier wzorem GW wprowadził możliwość komentowania tylko dla prenumeratorów. Zmniejszy to znacznie liczbę krytycznych wpisów, a mnie ostatecznie zniechęci do zaglądania tutaj.
Ciągły lans tylko 1 projektu
2017-11-08 11:04:56
4 władza pokazuje jak jest stronnicza i nierzetelna. Naliczyłem już ok. 10 artykułów poświęconych wyłącznie temu jednemu projektowi w SBO w lokalnych szczecińskich mediach. Wartość promocji tego zadania zgłoszonego przez członka stowarzyszenia bezSENS to ok. 75tys. złotych! To stowarzyszenie takiej kwoty nie zapłaciło. Z czego wynika ciągłe lansowanie tego jednego projektu? Jest to bardzo nieuczciwe wobec pozostałych autorów, którzy nie mogą liczyć nawet na wymienienie z nazwy ich zadania, a co dopiero na napisanie za darmo 10 stronniczych artykułów (wliczając w to pozostałe media) i nagranie audycji radiowych. Przypomnę też, gdyby media o tym zapomniały, że prezes stowarzyszenia (bez)SENS p. Piotr Czypicki skompromitował się ostatecznie, gdy skłamał (w mojej ocenie, bo poprawnie politycznie pisze się - powiedział nieprawdę) twierdząc, biorąc „pełną odpowiedzialność za swoje słowa”, że rzekomo „duża część* bezpośrednio mieszkająca na alei Wojska Polskiego popiera tam odbudowę linii tramwajowej”.** *ta duża część to 16 osób! (słownie: szesnaście osób) co stanowi 1% (słownie jeden %) zebranych podpisów ** Nagranie https://goo.gl/HAB4Gi Prezes SENSu posłużył się tym kłamstwem (poprawniej politycznie - nieprawdą) na chwilę przed tym, jak na sesji rady miasta Szczecina w dniu 5 lipca 2017 radni mieli podjąć na jego podstawie decyzję o przyjęciu uchwały ws. budowy linii tramwajowej na śródmiejskim odcinku al. Wojska Polskiego. Warto wiedzieć, projekty jakich ludzi się lansuje. Może ws. tego zadania prezes SENSu też kłamie i ostatecznie mieszkańcy otrzymają nie to, co było zgłoszone w projekcie. To zresztą standard w SBO, że projekt często całkowicie rozmija się z wykonaniem. Mam też pytanie jakim prawem mieszkańcy całego miasta (zadanie jest zgłoszone jako ogólnomiejskie) będą dyktować mieszkańcom ulicy Tkackiej, jak powinni tam mieszkać? To jest jawna dyskryminacja ze względu na miejsce zamieszkania, że mieszkaniec ulicy Tkackiej ma mieć mniej do powiedzenia niż cała reszta miasta. Ciekawe co by było, gdyby np. o lokalizacji klubu nocnego albo schroniska dla zwierząt przy domu p. prezesa Piotra Czypickiego też zadecydowało całe miasto a on nie miał nic do powiedzenia. Przecież wg logiki pana Czypickiego liczy się dyktat większości.
jon
2017-11-08 10:21:29
Kiedyś pisałem do miasta z prośbą o zainstalowanie słupków na chodniku z prawej strony w kierunku jazdy do pl. Żołnierza. Okazało się, że chodnik jest za wąski, żeby je tam postawić. Dla samochodów jak widać jest wystarczająco szeroki...
Dom.
2017-11-08 10:19:50
A jaka jest alternatywa dla parkujących tam samochodów? Znów posadzi się drzewa, zabierze miejsca parkingowe, a ludzie tam mieszkający będą parkować gdzie? Na parkingu przy lotnisku w Dąbiu?
j.
2017-11-08 10:18:08
Bruk na ulicy tkackiej powinien zostać. Porządnie go ułożyć jeszcze raz. Ale ten bruk, który leży, a nie nowy, jak na "wyremontowanej" Kuśnierskiej, gdzie połowa kostki brukowej i kamienne rynny zniknęły pewnie u kogoś w chacie.
kolejny raz...
2017-11-08 09:13:30
Pudrujemy trupa, po raz kolejny, po osr.nej Jagiellońskiej. Dzieje się w Szczecinie, by koperty pod stołem mogły krążyć, a ludziom żyło się dosadniej!
uczciwy realisasta ze Szczecina
2017-11-08 09:11:42
"Ma dobry klimat" i niech tak zostanie. Tam ruch jest uspokojony, jest tak wąsko ,że żaden samochód się nie rozpędzi do 60 km/h. Czarna Perła poradzi sobie bez luksusowego dojazdu do posesji. SENS zapraszam na np. ul. Krzywoustego (od pl. Kościuszki w kierunku Turzyna -chodniki po lewej). Sprawdźcie jaka ESTETYKA Szczecina tam panuje. Chodniki połamane, zapadnięte, zastawione w 2/3 samochodami. Ludzie przeciskją się pojedynczo pod ścianami obdrapanych budynków. Tam więcej ludzi przechodzi niż na ul. Tkackiej i jest to właśnie zaniedbane Centrum Szczcina. Pani z balonikami na ul.Krzywoustego.
Bruk
2017-11-08 08:36:05
Jaka ulica? Przede wszystkim gładka jak stół, bo aktualnie można tam jechać albo 5 km/h albo czołgiem - inaczej się nie da, bo stan nawierzchni jest poniżej krytyki.
HogoFogo
2017-11-08 08:18:04
O Tkackiej zrobiło się głośno kiedy zaczęto stawiać Czarną Perłę. Wcześniej wszelkiej maści stowarzyszenia i działacze gazetowi mieli ją w dupie.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA