Czwartek, 25 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Miasto dla ludzi, a prezent dla jego architekta

Data publikacji: 13 lutego 2019 r. 13:00
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:32
Miasto dla ludzi, a prezent dla jego architekta
 

Stowarzyszenie „Rowerowy Szczecin" postanowiło wzbogacić podręczną bibliotekę architekta miasta Jarosława Bondara o nową książkę. Nieprzypadkową w kontekście niedawno rozstrzygniętego konkursu na zagospodarowanie pl. Orła Białego. Symboliczną z uwagi na jego udział w wyborze zwycięskiej koncepcji, która nie spełniła oczekiwań szczecinian co do usunięcia samochodów i uczynienia miejskiego rynku z tegoż reprezentacyjnego placu Starego Miasta.

Chodzi o książkę o znamiennym tytule: „Miasta dla ludzi", której autorem jest światowej sławy architekt i urbanista Jan Gehl. Wolumin ma być prezentem dla szczecińskiego architekta miasta, równocześnie zastępcy dyrektora Wydziału Urbanistyki i Administracji Budowlanej UM. Od szczecinian. Dlatego Stowarzyszenie „Rowerowy Szczecin" zorganizowało zbiórkę publiczną na jej zakup, na jednym ze społecznościowych portali. Jej cel tak uzasadniając:

- W niedawno rozstrzygniętym konkursie na pl. Orła Białego i okoliczne staromiejskie ulice - Tkacka, Koński Kierat, Staromłyńska - wygrała koncepcja w niewielkiej części zamykająca plac dla ruchu samochodowego. Jest to działanie tylko pozorne, ponieważ Staromłyńska i Tkacka to ma być tranzyt, Koński Kierat parking, pl. Orła Białego (przed bankiem) parking w dwóch rzędach. To nie jest koncepcja na miasto dla ludzi, miasto szczęśliwe. Ani na staromiejski klimat, którego tak nam w Szczecinie brakuje.

Jarosław Bondar był jednym z sześcioosobowego składu sądu konkursowego, który zdecydował o wyborze takiej a nie innej koncepcji zagospodarowania pl. Orła Białego. Dlaczego to właśnie jemu - jedynemu - aktywiści „Rowerowego Szczecina" dedykują tę zbiórkę?

- Architekt miasta jako osoba odpowiedzialna za zmiany w tkance miejskiej powinien być rzecznikiem, liderem i inicjatorem przywrócenia wreszcie Szczecinowi klimatu, za którym tak tęsknimy i tak zazdrościmy innym miastom. Współczesne, nowoczesne zmiany centrów miast stawiają na strefy piesze, a Jan Gehl to niekwestionowany autorytet w przywracaniu miastom oraz ich mieszkańcom przyjemnego życia. Dlatego postanowiliśmy ogłosić zbiórkę na książkę Jana Gehla „Miasta dla ludzi” dla achitekta miasta Szczecina Jarosława Bondara. Chcielibyśmy, aby stanowiła ważny przewodnik w mającym się odbyć, z inicjatywy prezydenta, spotkaniu konsultacyjnym - uzasadniali.

Już w pierwszym dniu zbiórki (11 lutego) wskazana kwota - 100 złotych - została przekroczona.

- Po przekroczeniu zakładanej kwoty, zbieramy na drugi egzemplarz książki. Zgodnie z sugestiami, zakupimy go dla prezydenta Szczecina - deklaruje „Rowerowy Szczecin".

Zbiórka trwa. Natomiast już w środę (13 lutego) w siedzibie Stowarzyszenia (ul. Bolesława Śmiałego 5, domofon 55, godz. 17) odbędzie się spotkanie otwarte nt. „Plac Orła Białego i Tkacka - zmiany czy status quo?". Według organizatorów, ma przynieść odpowiedź na pytanie: „Czy Szczecin stać na stworzenie rynku i starego miasta, wzorem innych miast, nie będącego parkingowcem?"

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, udziału w nim nie wezmą autorzy zwycięskiej koncepcji zagospodarowania pl. Orła Białego z pracowni „Orłowski, Szymański - Architekci". Odmówili, co Marek Orłowski tak uzasadnił: „Ponieważ pan Prezydent osobiście zabrał głos na FB i obiecał spotkanie ze wszystkimi stronami zainteresowanymi projektem, nie wypada nam jak autorom koncepcji, która zwyciężyła w konkursie ogłoszonym i zaakceptowany przez Prezydenta spotykać się z tylko jedną z grup. Mam nadzieje, że będziemy mogli wymienić poglądy na spotkaniu pod patronatem pana Prezydenta".

- Wobec takiego obrotu spraw, do postawionego w opisie wydarzenia pytania, dodajemy kolejne: Czy Szczecin stać na standardy kultury dialogu z mieszkańcami? - komentuje „Rowerowy Szczecin". ©℗

(an)

Fot. Mirosław WINCONEK

Na zdjęciu: Jarosław Bondar, szczeciński architekta miasta i równocześnie zastępca  dyrektora Wydziału Urbanistyki i Administracji Budowlanej UM.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

!
2019-02-14 07:10:58
Rowerowi terroryści nie spoczną, dopóki oni sami będą mogli jeździć po mieście - dość z dyktatury pedałowania!
cydr
2019-02-13 23:29:35
koniecznie zakaz wjazdu rowerów do centrum miasta
Your nightmare
2019-02-13 20:46:16
A ten Architekt miejski to chyba taki kwiatek do korzucha bo co on wlasciwie robi ? W miescie panuje powszechny syf i chaos estetyczny, oglaszane sa jakies smieszne konkursy i wybierane jakies gnioty? Czy to on za to odpowiada czy to tylko ciepla posadka bez zadnej odpowiedzialnosci ?
Mam nadzieję
2019-02-13 20:40:11
że wzorem wielu miast Europy Zachodniej w tej części miasta będzie obowiązywał także zakaz ruchu rowerowego - liczę że Rowerowy Szczecin poprze postulat by na tych obszarach dopuścić wyłącznie ruch pieszy.
@Profesor
2019-02-13 18:27:44
Ja twierdzę inaczej a jestem obywatelem świata mającym porównanie. To co proponuje rowerowy szczecin jest dobre w piaskownicy u dzieci i to jest własnie próg inteligencji za który RS się nie wychyla. Ludzie z RS nie mają świadomości, że kiedyś też będą starzy i np. mając implanty kolan rower nie jest wymarzonym środkiem lokomocji.
Profesor
2019-02-13 17:10:16
Rowerowy Szczecin ma rację. Kto twierdzi inaczej, mentalnie tkwi w latach 70-tych.
HogoFogo
2019-02-13 15:32:37
W Szczecinie istnieje kilka wysp estetycznego luksusu, miedzy którymi należy chodzić w gumowcach, pokonując błotniste kałuże, wyrwy w chodnikach i psie kupy. Patrycjatowi to nie przeszkadza, gdyż zwykle nie porusza się pieszo.
Krzysztof
2019-02-13 14:38:33
Brawo Rowerowy Szczecin!
Zdziwiony
2019-02-13 13:57:49
Rowerowy Szczecin wciela się w rolę wszechwiedzącego. Chce narzucić swój punkt widzenia.
Halo
2019-02-13 13:18:52
Oczekiwania szczecinian. Kto określa oczekiwania szczecinian?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA