środa, 26 czerwca 2019.
Strona główna > Wiadomości > Nabrzeże Spółdzielcze w przebudowie

Nabrzeże Spółdzielcze w przebudowie

Nabrzeże Spółdzielcze w przebudowie
Data publikacji: 2018-08-07 10:14
Ostatnia aktualizacja: 2019-04-13 00:51
Wywietleń: 1708 341949

Trwa przebudowa nabrzeża Spółdzielczego przy Kanale Dębickim. To część większej inwestycji, która ma na celu poprawę dostępu do szczecińskiego portu w tym rejonie – możliwa będzie obsługa większych statków niż do tej pory. Generalnym wykonawcą robót budowlanych jest Energopol-Szczecin SA. Wartość kontraktu to ponad 5,6 mln złotych.

„Przebudowa nabrzeża Spółdzielczego w Kanale Dębickim w porcie w Szczecinie – Odcinek II” – tak brzmi oficjalna nazwa przedsięwzięcia. Jest ono częścią projektu: „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”, mającego dofinansowanie z unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Przetarg na to zadanie został przeprowadzony przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w zeszłym roku. Wpłynęło siedem ofert. Wybrano najkorzystniejszą, którą złożyła spółka Energopol-Szczecin. W listopadzie udzielono jej zamówienia. Wartość umowy wynosi 5 mln 605 tys. 480 zł.

Zakres prac obejmuje między innymi: przebudowę odcinka nabrzeża, budowę rampy ro-ro i tzw. sekcji zamykających, wykonanie oświetlenia terenu, rozbudowę zewnętrznej instalacji kanalizacji deszczowej oraz kanału żelbetowego, wykonanie nawierzchni utwardzonych, robót czerpalnych i rozbiórkowych.

Jak się okazuje, te ostatnie były szczególnie uciążliwe.

– Znaleziono bardzo dużo starych pali drewnianych, wcześniejszych instalacji, pozostałości po magazynie paliw itp. – usłyszeliśmy w ZMPSiŚ.

Prace pomału zmierzają do końca. Po betonowaniu rampy i wykonaniu robót czerpalnych pozostanie jeszcze zrobienie instalacji oświetleniowej.

Przy przebudowanym nabrzeżu będą mogły cumować statki o długości do 133,4 m. Jego linia cumownicza zostanie przedłużona o prawie 92 m. Będzie też dostosowane do głębokości technicznej 12,5 m.

Dodajmy, że „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” obejmuje kilka działań inwestycyjnych, których celem jest modernizacja i rozbudowa infrastruktury portowej oraz przystosowanie do parametrów zmodernizowanego toru wodnego Świnoujście – Szczecin, który zostanie pogłębiony do 12,5 m. Umożliwi to żeglugę statków o maksymalnej długości 240 m, szerokości 32,3 m i zanurzeniu 11 m. Obecnie parametry Kanału Dębickiego są niewystarczające do obsługi takich jednostek. Dlatego konieczne jest jego pogłębienie i poszerzenie oraz przebudowa i budowa okalających go nabrzeży. Statki o znacznie większych parametrach niż dotychczas, mogące przewozić więcej towarów, przyczynią się do wzrostu przeładunków w tym rejonie portu.

Zakłada się m.in. pogłębienie i poszerzenie Kanału Dębickiego w celu uzyskania akwenu o głębokości technicznej 12,5 m i szerokości 200 m, przebudowę nabrzeży Słowackiego i Czeskiego, budowę nowego nabrzeża Norweskiego o długości 300 m (na przedłużeniu istniejącego nabrzeża Fińskiego), przygotowanie terenu pod plac składowy za nabrzeżem Norweskim oraz budowę nowego nabrzeża Duńskiego o długości 788,3 m (na przedłużeniu projektowanego Norweskiego).

Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA

Nabrzeże Spółdzielcze w przebudowie Nabrzeże Spółdzielcze w przebudowie Nabrzeże Spółdzielcze w przebudowie Nabrzeże Spółdzielcze w przebudowie

Komentarze

fotek
Fotografa dopadł upał, stąd brak inwencji twórczej.
2018-08-07 15:37:02
HogoFogo
@Czytelnik Bo to jest quiz z rodzaju: "Znajdź 10 szczegółów odróżniających te fotografie".
2018-08-07 11:31:41
123
Ciekawe czy ta "najlepsza" firma w kraju zdąży na czas ;-)i jakie będa poprawki w ramach gwarancji...
2018-08-07 10:45:35
Czytelnik
Pani Redaktor jaki sens ma umieszczanie 4 niemal identycznych zdjęć pod artykułem?
2018-08-07 10:18:45

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
23
na godz. 21:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Widoki z wielkiego koła

Nekrologi

Sonda

Czy w Szczecinie powinien powstać pomnik Piotra Zaremby – pierwszego prezydenta Szczecina?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie