piątek, 18 października 2019.
Strona główna > Wiadomości > Nie rozumiemy własnego organizmu

Nie rozumiemy własnego organizmu

Nie rozumiemy własnego organizmu
Data publikacji: 2017-10-01 13:19
Ostatnia aktualizacja: 2019-07-09 11:51
Wywietleń: 1762 294150

Rozmowa z Anną Grzechowiak, dietetykiem

W niedzielę przypada Światowy Dzień Wegetarianizmu. Jak daleko odeszliśmy od natury w swoich nawykach żywieniowych?

Współczesny człowiek mocno odszedł od tradycyjnego schematu żywienia. Ze zdrowych nawyków nie pozostało nic, głównie przez to, że od dekad lansuje się tryb żywienia oparty o produkty gotowe, wysoko przetworzone, naładowane konserwantami i inną chemią. Stąd wysyp chorób o podłożu autoimmunologicznym, przewlekłych. Zatraciliśmy się, przestaliśmy rozumieć potrzeby naszego organizmu. Tymczasem w naturze znajdziemy lekarstwa niemal na wszystkie schorzenia, a mądrze ułożone, zbilansowane i dopasowane do naszych potrzeb i pór roku jedzenie wegetariańskie da nam na długo siły i zdrowie.

– Czy każdy z nas może obyć się bez mięsa?

– Europejczycy są dziś bardzo „przebiałczeni” – spożywamy aż pięćset razy więcej białka niż potrzebujemy! Na dodatek czerpiemy je głównie z produktów zwierzęcych. Zapomnieliśmy, że białko pochodzi także z roślin, głównie strączkowych: fasoli, grochu, soczewicy, ciecierzycy, bobu. Wybraliśmy ilość, a nie jakość. Tymczasem już niemowlęta – jako pierwszy posiłek białkowy – powinny otrzymać czerwoną soczewicę, a nie mięsko. Każdy zdrowy człowiek, niezależnie ile ma lat, co najmniej cztery razy w tygodniu, winien jeść potrawy jarskie, czyli wegetariańskie. Pozwoli to na złapanie oddechu organom odpowiedzialnym za trawienie i oczyszczenie organizmu. Białko roślinne możemy czerpać także ze zboża. Coraz popularniejsze komosa ryżowa i amarantus zawierają go tyle, ile porcja mięsa. Warto dodać, że Światowa Organizacja Zdrowia akceptuje dietę wegetariańską dla osób w każdym wieku.

– Wciąż panują stereotypy, że roślinami człowiek nie może się najeść – nic go nie nasyci tak jak porządny kotlet schabowy…

– Dobrze zbilansowana dieta wegetariańska dostarcza człowiekowi nie tylko wszystkich składników odżywczych, ale pozwala także się nasycić i zaspokoić wszystkie potrzeby smakowe. Warunkiem jest właściwe ułożenie jadłospisu. Trzeba zjadać minimum trzy gotowane posiłki dziennie. W naszym klimacie nie poleca się zbyt dużych ilości produktów surowych, ze względu na ich działanie wyziębiające. Śniadanie najlepiej skomponować z sycącego zboża, np. kaszy jaglanej, płatków owsianych, ryżu naturalnego, w słodkiej wersji z owocami i bakaliami lub na słono – z warzywami. Obiad powinien składać się z białka roślinnego lub jajka, z dodatkiem pełnoziarnistego zboża i warzyw. Aby prawidłowo zakończyć proces trawienia w danym dniu, na kolację powinniśmy jeść zupę, np. barszcz, krem z dyni. Każdy z tych posiłków musi być wzbogacony o dobre tłuszcze, które pozwalają wchłonąć organizmowi rozpuszczalne w nich witaminy, dają ciepło i sytość, np. masło klarowane lub oleje tłoczone na zimno.

– Dziękuję za rozmowę.

 Katarzyna LIPSKA-SOKOŁOWSKA

Komentarze

Foto do kompletu
Cos w tym jest, a moze warto pokazac w/w produkty i na zdjeciach...!!
2017-10-01 23:51:44
mpl
eeee tam.... http://ukryta.pl/images/uploads/21b56265d86fb1a627bee27c600c7e4a9c2a9d19.jpg
2017-10-01 15:00:39

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
16
na godz. 12:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Najstarszy szczeciński fast food

Nekrologi

Sonda

Gdzie w Szczecinie powinien stanąć pomnik Marszałka Józefa Piłsudskiego?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie