sobota, 23 lutego 2019.
Strona główna > Wiadomości > Nowe tory dla „Polic”

Nowe tory dla „Polic”

Nowe tory dla „Polic”
Data publikacji: 2019-01-18 17:34
Ostatnia aktualizacja: 2019-01-20 11:42
Wywietleń: 2040 372216

Kolejna bariera, której przez lata nie można było w Grupie Azoty Police pokonać, została usunięta, a w piątek, 18 stycznia, zostało to oficjalnie i uroczyście ogłoszone podczas konferencji prasowej w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie. Bo oto nareszcie podpisane zostało porozumienie między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a zarządem Morskiego Portu Police Sp. z.o.o należącym do Grupy Azoty. Port uzyska dzięki temu nowe i funkcjonalne połączenie nie tylko z chemicznym gigantem, ale także „z resztą świata”.

To warta ok. 120 milionów złotych inwestycja będzie kolejnym i niezwykle ważnym impulsem rozwojowym dla Grupy Azoty, a także dla Portu Morskiego Police, który jest czwartym co do wielkości portem morskim w kraju pod względem wielkości przeładunków. Do tej pory z pracy portu korzystały w stu procentach „ Police”, po oddaniu do użytku nowej infrastruktury kolejowej, będzie on mógł się otworzyć także na nowych odbiorców, co znacząco wpłynie na jego obroty i rozwój gospodarczy.

W uroczystym podpisaniu porozumienia wzięli udział m.in.: wojewoda Tomasz Hinc, prezes zarządu PKP Ireneusz Merchel, prezes Grupy Azoty Wojciech Wardacki i prezes Port Morskiego Police Andrzej Łuc.

- To dla nas szczególny moment, bo to porozumienie znacząco wpłynie na potencjał gospodarczy regionu - podkreślił wojewoda Tomasz Hinc.

Prezes PKP Ireneusz Merchel zwrócił uwagę na wielomiliardowe inwestycje na kolei, w tym na te, które odbywają się w naszym regionie. Poinformował też, że procedura przetargowa dotycząca wspomnianej inwestycji zakończy się w ciągu najbliższych kilkunastu dni.

Inwestycja pomoże usprawnić przewóz towarów do portu i z portu, a „dzięki budowie nowych torów pociągi towarowe bezpośrednio dojadą do stacji załadunkowej i wyładunkowej. Inwestycja zwiększy konkurencyjność transportów morskich i kolejowych”.

- Porty morskie mają kluczowe znaczenie dla Grupy Azoty, ponieważ eksportuje ona swoje produkty, a surowce importuje. Przy dużych zakupach i sprzedaży, jakie realizujemy, rozbudowana infrastruktura portowa pozwala osiągnąć dużą sprawność operacyjną, przy mniejszym nakładzie kosztów. To oczywiste, że policka spółka i Grupa Azoty są zainteresowane rozwojem portów morskich, a w efekcie ekspansją na kolejne rynki, bezpieczeństwem produkcji i lepszymi wynikami finansowymi – zaznaczył prezes Grupy Azoty Police i całej Grupy Azoty dr Wojciech Wardacki.

- To dla nas bardzo ważna inwestycja. Dzięki budowie nowego toru, po raz pierwszy port będzie miał bezpośrednie połączenie kolejowe. Będziemy mogli zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe z korzyścią dla całego regionu – powiedział prezes zarządu Morskiego Portu Police Sp. z o.o. Andrzej Łuc, który podczas konferencji trafnie podkreślił, że „te kilka kilometrów torów, to wielki kroki dla rozwoju „Polic”, nawiązując do znanej wypowiedzi Neila Armstronga, który stanął na księżycu - „ mały krok dla człowieka, ale wielki dla ludzkości”. Coś w tym jest, bo pokonanie kolejnej bariery rozwojowej, swego rodzaju wąskiego gardła, jest dla Grupy Azoty rzeczywiście wielką sprawą...

(oz)

Na zdjęciu: Konferencja odbyła się w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie. Od lewej stoją: prezes Grupy Azoty Wojciech Wardacki, wojewoda Tomasz Hinc, prezes PKP Ireneusz Merchel i prezes Portu Morskiego Police Andrzej Łuc.

Fot. Dariusz GORAJSKI

 

 

 

Komentarze

Szczecinkoleo
Szacun dla PKP.to co się dzieje z polską koleją w przeciągu 10lat jest niesamowite.A największe inwestycje-cpk dopiero przed nami
2019-01-19 14:38:12
m
Tylko kolejowo-drogowa przeprawa Police-Swieta moze rozwiazac problem
2019-01-19 11:37:34
Rocket
Trzeba przyznać,że PKP daje radę.A przed koleją największa inwestycja CPK.
2019-01-19 11:28:34
DziwnI
Może dowiedźcie się lepiej po co te tory będą zbudowane. Pociągów których tak się boicie może nie być wcale. Czytać. Interesować się. Ten tor ma wspomagać i rozwijać Port Police. PORT POLICE. Port przeładunkowy. Oczywiście zakłady chemiczne też będą z Portu Police korzystać. Ale na logike - to nie znaczy ze przez wasz Szczecin będzie więcej cystern przejeżdżać. Port Przeładunkowy Police. Ludzie poczytajcie co to jest
2019-01-19 11:27:21
Dorota
Tak czytam te komentarze. A co to ma być? SZCZECIN TO PĘPEK ŚWIATA? A co z mieszkańcami innych miast? Innych wiosek? W całej Polsce? Tam też mają budować obejścia torowe. Może lepiej zlikwidować wszystkie zakłady chemiczne i inne podobne, które też produkują jakieś niebezpieczne, a potrzebne ludziom rzeczy. Czy w okresie istnienia Z.Ch. Police coś się stało podczas transportów kolejowych? Może trzeba ten artykuł przeczytać ze zrozumieniem, pomyśleć i później pisać mądre rzeczy.
2019-01-19 09:51:59
O nie.
Dobudować tory z bocznicy koło Trzeszczyna do Stobna. Pikieta na torach na Jagielońskiej
2019-01-19 09:24:35
Fibi
Myślicie że te transporty kolejowe z komponentami do produkcji w Policach tylko przez jeden Szczecin przejeżdżają? My wiemy że jeżdżą, bo tu mieszkamy. W innych miastach nie wiedzą, bo niby skąd. Prześledźcie proszę trasy kolejowe.
2019-01-19 09:00:37
Miś II
Słusznie dostrzeżono sprawę b.niebezpiecznych chemicznych transportów przez centrum Szczecina . W tej chwili jest ostatnia szansa aby w projekcie obwodnicy zachodniej Szczecina ująć w tunelu transport kolejowy , który wyprowadziłby niebezpieczne transporty ze Szczecina . Zastanawia mnie brak reakcji w tym temacie władz Polic i Szczecina ?
2019-01-19 07:46:11
k.olej
to tak konkretnie to którędy te nowe tory? przez Jasienicką?
2019-01-19 01:43:33
NEP
Port w Policach powsal na potrzeby kombinatu oraz z myslą o wyeliminowaniu transportu koleją przez centrum Szczecina wszelkich trucizn. Teraz profukty chemiczne wyladowane w Policach ze statków, drogą kolejową przez centrum Szczecina ruszą w Polske. To nie lepiej, taniej i bezpieczniej jest zamiast w Policach wyladować statek w Szczecinie lub Swinoujściu i korzystajac z istniejącej infrastruktury kolejowej bezpośrednio ekspediować te towary w Polskę omijając centrum Szczecina. Jak Kombinat w Policach chce koniecznie nie patrzac na realia ekonomiczne,logistyczne i kryteria bezpieczenstwa półmilionowej populacji aglomeracji Szczecina i Polic to niech wybuduje sobie most lub tunel przez Odre!
2019-01-18 21:38:11
Robert
Możnaby było wraz z budową tunelu na obwodnicy zachodniej zbudować także tor kolejowy i by było po problemie.
2019-01-18 20:39:57
Brawo
Chemia przez centrum miasta
2019-01-18 20:14:58
Magdalena
Zakładam, że to oznacza docelowo nowe miejsca pracy. Tylko się cieszyć.
2019-01-18 19:59:37
Piter
Brawo! To dobra informacja dla gospodarki regionu.
2019-01-18 19:57:53
Dobra dobra
A co dalej? Będzie więcej przejazdów pociągów przez centrum Szczecina, przez ul. Jagiellońską? Czy ktoś o tym myśli aby ten tor szedł bokiem miasta?
2019-01-18 19:42:35

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
2
na godz. 18:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Wystawa Makiet Kolejowych
Pobiegli dla Eweliny
Pamięci Pawła Adamowicza
Poprzedni Następny

Nekrologi

Sonda

Czy kontrowersyjne kampanie społeczne w rodzaju „Jedz ostrożnie” pomagają rozwiązać problem, którego dotyczą?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy