czwartek, 24 stycznia 2019.
Strona główna > Wiadomości > Ostatni kurs volvo

Ostatni kurs volvo [GALERIA]

Ostatni kurs volvo
Data publikacji: 2019-01-11 15:19
Ostatnia aktualizacja: 2019-01-12 08:07
Wywietleń: 899 371031

W piątek (11 stycznia) na ulicach Szczecina po raz ostatni na regularnej trasie pojawił się ostatni z najstarszych z miejskich autobusów marki volvo. Liczący sobie ponad 24 lata przegubowiec (model B10MA-61/Carrus N204 City) swój ostatni kurs wykonał na linii 75. Po prawie ćwierćwieczu czas na zmianę. Jeśli chodzi o tabor to kolejny z zamkniętych już rozdziałów komunikacji.

Egzemplarz z numerem bocznym 1571 trafi teraz jako eksponat do kolekcji Muzeum Techniki i Komunikacji przy ul. Niemierzyńskiej. Pozostałe egzemplarze tego modelu, które wycofane zostały już w zeszłym roku z eksploatacji, a będące na stanie w zajezdni przy ul. Klonowica, SPAK wystawi na sprzedaż. Chętni na ich zakup już ponoć są, a w każdym razie o nie dopytują.

Pasażerowie, którzy w piątek na trasie swej podróży natknęli się na ten wehikuł z przejechanymi dotąd ponad 1,6 mln kilometrów, w prezencie i na jego pożegnanie otrzymali okolicznościowy bilet. W trakcie kursu powrotnego na pętlę Krzekowo i przed zjazdem do bazy SPAK przy ul. Klonowica na finał autobus wykonał kilka honorowych rund wokół ronda Szczecińskich Olimpijczyków.

* * *

Kiedy sprowadzono do Szczecina pierwsze Volvo B10MA, a było to w połowie lat 90. ubiegłego wieku, uchodziły one za symbol nowoczesności i szczyt komfortu w komunikacji miejskiej. Zastępowały wówczas m.in. wiekowe węgierskie Ikarusy i polskie Jelcze. Z upływem lat i intensywnej eksploatacji przestały wzbudzać zachwyt, zwłaszcza za sprawą rozszczelniania się szyb okien, co powodowało, że pomiędzy ich warstwy dostawała się woda. Okna te wówczas pasażerom zaczęły kojarzyć się z akwariami. Zdarzały się pojazdy, w których - nim spomiędzy szyb usunięto wodę - zakwitały w niej glony. Stąd przylgnęło do nich wspomniane określenie „akwarium".

Umowę na ich dostawę, sfinansowaną kredytem, z przedstawicielami szwedzkiego koncernu władze miasta podpisały 16 czerwca 1994 roku. Kontrakt był na 40 pojazdów dla ówczesnego Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego. Pierwsze autobusy zmontowane w fińskiej fabryce producenta w Helsinkach dotarły do Szczecina drogą morską przez Gdańsk 9 grudnia tego samego roku. Pierwsze z nich wyjechały w regularne kursy 1 lutego 1995 roku na linie 53, 60, 67 i 75. Dostawy kolejnych trwały do 23 marca 1995 roku. A w 1997 r. zapadła decyzja o zakupie jeszcze jednej partii 40 autobusów, które trafiły do zajezdni na prawobrzeżu przy ul. Struga. Te z nowej dostawy, w wersji kolejnej różniącej się wyposażeniem nadwozia, silnika i skrzyni biegów, wyprodukowane w polskiej fabryce Volvo we Wrocławiu, zaczęły kursować od maja 1998 roku. Obsługiwały m.in. linie pośpieszne łączące prawobrzeże z lewobrzeżem.

Będąca w ich posiadaniu SPA Dąbie pozbyła się ich już 2011 roku. Cztery pojazdy, w tym ten kończący właśnie żywot o numerze bocznym 1571, na tzw. dobicie obsługiwały przede wszystkim linię 80, której trasa przebiega przez przebudowywany od roku odcinek ulicy Arkońskiej oraz rejon jej skrzyżowania z al. Wojska Polskiego i ul. Szafera. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK

Ostatni kurs volvo Ostatni kurs volvo Ostatni kurs volvo Ostatni kurs volvo Ostatni kurs volvo Ostatni kurs volvo Ostatni kurs volvo Ostatni kurs volvo Ostatni kurs volvo Ostatni kurs volvo Ostatni kurs volvo Ostatni kurs volvo

Komentarze

ciekawski dżordż
proponuję zrobić crashtest solaris kontra volvo na czołówkę , jak myślicie który złożyłby się jak harmonijka ??
2019-01-12 01:58:56
@Nazwa
Twoja twarz gorsza
2019-01-11 16:58:55
Janusz z Dąbia
Panie Redaktorze, Volva B10MA były w SPA Dąbie dużo dłużej niż do 2011 r. Ostatni egzemplarze (2876) dotrwał do początku 2018 r.
2019-01-11 16:32:24
Nazwa
Bardzo szpetne literki na wyświetlaczach Solarisa. A fuj !
2019-01-11 15:55:29

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
-6
na godz. 06:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Pobiegli dla Eweliny
Pamięci Pawła Adamowicza
Licytacje dla Orkiestry
Poprzedni Następny

Sonda

Czy wprowadzane przez rządzących nowe przepisy zapobiegną podwyżkom cen prądu w tym roku?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy