Piątek, 26 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Pierwsza z hybryd w listopadzie

Data publikacji: 16 października 2018 r. 14:39
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:22
Pierwsza z hybryd w listopadzie
 

Pierwszy z przegubowych autobusów miejskich z napędem hybrydowym, na jakich zakup władze Szczecina zawarły umowę z Solaris Bus & Coach SA w lutym tego roku, zjechał z taśmy produkcyjnej. Do Szczecina ma być dostarczony na początku listopada. A wedle zapowiedzi, na przełomie listopada i grudnia na ulicach powinny pojawić się kolejne z zakontraktowanych w sumie 16 nowych autobusów.

- Zakup autobusów hybrydowych to jedno z działań realizowanych w ramach strategii miasta Floating Garden 2050. Koszt to ponad 41 mln zł. Nowe autobusy trafią do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica - przypomina Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta UM Szczecin.

Pojazd, o którym mowa to, hybrydowy Solaris Urbino 18. Miasto kupiło 8 takich autobusów, oraz 8 krótszych - model Urbino 12. Hybrydy, które zgodnie z umową powinny być dostarczone do listopada br., są niskopodłogowe, niskoemisyjne, z silnikiem zasilanym olejem napędowym spełniającym normę emisji spalin EURO VI. Silnik elektryczny ładowany jest podczas hamowania, o co w miejskim ruchu nietrudno. Im częściej pojazd się zatrzymuje, tym większe oszczędności na paliwie (średnio ok. 25 proc.) i tym mniej zanieczyszczeń trafia do atmosfery. Pojazdy dostosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Zaletą takiego rozwiązania jest, to że obie jednostki mogą pracować na przemian lub jednocześnie, w zależności od potrzeb. Silnik elektryczny może być prądnicą i ładować akumulatory lub kondensator w wyniku napędzania silnikiem spalinowym lub w wyniku hamowania silnikiem. W układach takich całość sterowana jest przez system elektroniczny zapewniający optymalne wykorzystanie energii - tłumaczy P. Zieliński. - Przy zastosowaniu napędu hybrydowego można część energii gromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu. Istnieje również możliwość wyłączania silnika spalinowego podczas częstych postojów co również wpływa na powstawanie oszczędności. Autobusy hybrydowe posiadają ponadto możliwość wyłączenia silnika spalinowego np. podczas przejazdu przez zabytkowe części miast w celu ochrony zabytków przed niszczącym wpływem zanieczyszczeń.

Projekt pn. „Zakup 16 autobusów hybrydowych dla Miasta Szczecin w podziale na części” współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z puli środków zapisanych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020.

W założeniu tabor hybrydowy ma być w komunikacji miejskiej Szczecina etapem przejściowym między tym z napędem na standardowe paliwo i tym wyposażonym wyłącznie w system zasilania prądem. To jednak śpiew raczej odległej niż bliskiej przyszłości. Wziąwszy pod uwagę fakt, że jak do tej pory na ulicach Szczecina od kilku lat jeździ tylko jeden autobus z napędem hybrydowym, a eksploatowany jest przez Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK

Na zdjęciu: Solaris Urbino 12, jedyny - jak dotąd - autobus o napędzie hybrydowym na stanie spółki SPAD, który obsługuje linie na prawobrzeżu miasta.

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

No proszę
2018-10-19 09:29:12
"Im częściej pojazd sie zatrzymuje tym wieksze oszczędności" a kto ma ten pojazd ruszyć z miejsca bo według logiki najpierw trzeba ruszyć i sie rozpędzić by sie potem zatrzymać. Czyżby pierwsze polskie perpetum mobile? Poza tym one będą i tak wiecej staly na klockach i czekaly na części i speców z fabryki bo sie psują (jak wszustko nasze) na potęgę! Znowu ktoś komus posmarowal, zeby sprzedać G!
Fikus
2018-10-17 08:25:45
Autobusy w produkcji ale tekst oczywiście przed wyborami!
starzec
2018-10-16 21:05:24
chciałbym dodać poprawkę do ostatniego zdania redaktora tego artykułu , otóż ta hybryda jest uziemiona od bardzo baaaaardzoooo dawna ...

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA