poniedziałek, 11 listopada 2019.
Strona główna > Wiadomości > Plac budowy tunelu w Świnoujściu przekazany wykonawcy

Plac budowy tunelu w Świnoujściu przekazany wykonawcy [FILM]

Plac budowy tunelu w Świnoujściu przekazany wykonawcy
Data publikacji: 2019-10-18 22:03
Ostatnia aktualizacja: 2019-10-23 22:46
Wywietleń: 872 423071

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała plac budowy tunelu w Świnoujściu wykonawcy - konsorcjum, którego liderem jest firma PORR Polska.

GDDKiA, działając jako inwestor zastępczy w imieniu prezydenta Świnoujścia, przekazała plac budowy tunelu w Świnoujściu wykonawcy - konsorcjum, którego liderem jest firma PORR Polska. Od tego momentu odpowiedzialność za plac budowy przejmuje wykonawca i mogą się już rozpocząć prace w terenie. Na początku wykonawca będzie prowadził roboty przygotowawcze, takie jak sprawdzenie saperskie, wyznaczenie geodezyjne zakresu inwestycji, wycinki drzew i organizowanie placu budowy. Zasadnicze roboty powinny ruszyć na początku przyszłego roku. Tunel ma być gotowy do września 2022 r.

Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisało miasto Świnoujście z konsorcjum, który wygrało przetarg we wrześniu 2018 roku. Wartość umowy z wykonawcą to 793 mln zł. Przez kolejne miesiące trwały prace projektowe, a podsumowaniem tego etapu prac było uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą wojewoda zachodniopomorski wydał 7 października 2019 r. Następstwem tej decyzji jest m.in. przekazanie w piątek (18 października) placu budowy wykonawcy.

 Tunel realizuje konsorcjum firm PORR SA (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S i Energopol Szczecin SA. Współkonsorcjanci powołali do tego celu spółkę cywilną Tunel Świnoujście.

- Sytuacja mającej problemy firmy Energopol Szczecin SA nie ma wpływu na realizację tunelu w Świnoujściu - mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego Oddziału GDDKiA. - Energopol Szczecin SA ma najmniejszy udział w konsorcjum (20 proc). Umowa spółki zawarta pomiędzy konsorcjantami przewiduje ewentualność wycofania się jednego z udziałowców, wówczas jego obowiązki przejmują pozostałe firmy. Również sama spółka potwierdzała, że stabilność realizacji inwestycji jest zapewniona i kłopoty mniejszościowego udziałowca nie przełożą się na budowę tunelu.

 Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część - tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin - będzie miała długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasmowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

W wydrążonym tunelu będzie jeszcze trzeba wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu. Dla prawidłowego funkcjonowania tunelu niezbędny jest również układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego zarządzany będzie tunel. Zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu.

(g)

 Fot. GDDiK/Szczecin

Film UM Świnoujście

Plac budowy tunelu w Świnoujściu przekazany wykonawcy Plac budowy tunelu w Świnoujściu przekazany wykonawcy Plac budowy tunelu w Świnoujściu przekazany wykonawcy

Komentarze

Gars
Tunel, promy, stocznia - obietnice PiS które nigdy nie zostały zrealizowane. PiS ma Szczecin w czterech literach, na szczęście Szczecin ma PiS też w czterech literach
2019-10-20 09:48:58
Jest szansa że w końcu uda sie tunel zbudować do 2023 roku
i PO nie ukradnie pieniędzy na tę inwestycję jak to już raz zrobiło. Poza tym przez najbliższe 4 lata Świnoujście będzie w Polsce a nie tak jak za czasów PO poza mapą Polski jak w pamiętnych materiałach propagandowych partyjnych (PO) w których Polska została pozbawiona lewobrzeżnego Szczecina, wyspy Wolin i polskiej części wysypy Uznam.
2019-10-20 08:51:19
gregor102
"Piona" Olek, na reakcje leminga długo czekać nie musiałeś. ;)
2019-10-19 20:23:14
Olek
I już wiemy, co na to. Dziękuję @Olek.
2019-10-19 13:54:03
@Olek
Kolejne pozorowanie ruchów. Kadencja minęła, a tunel dalej nie jest budowany
2019-10-19 12:37:08
Olek
A co na to tuskowe lemingi?
2019-10-19 10:15:44
ENERGOPOL Sz-n...
Węzeł Kijewo... Obwodnica Wałcza...sztandarowe "inwestycje" Energopolu...
2019-10-19 08:04:39

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
3
na godz. 00:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Z wielką flagą przez Szczecin

Nekrologi

kondolencje

Henryk Józwa

Sonda

Czy ścieżki wydeptane przez pieszych na trawnikach, poboczach i skwerach powinny być uwzględniane przez projektantów miejskich przestrzeni?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie