czwartek, 19 lipca 2018.
Strona główna > Wiadomości > Pół miliarda na Szczecińską Kolej Metropolitalną

Pół miliarda na Szczecińską Kolej Metropolitalną

Pół miliarda na Szczecińską Kolej Metropolitalną
Data publikacji: 2018-05-09 15:16
Ostatnia aktualizacja: 2018-07-12 12:39
Wywietleń: 3565 326764

W 2022 roku ma ruszyć Szczecińska Kolej Metropolitalna. Pieniądze na tory, dworce i parkingi już są zagwarantowane. Stowarzyszeniu Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego przyznano ponad 500 mln zł dotacji unijnej na infrastrukturalną część tej inwestycji. Umowę to potwierdzającą podpisano w środę (9 maja) w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie.

Umowę, w obecności zaangażowanych w projekt samorządów i instytucji, podpisali Przemysław Gorgol – p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Piotr Krzystek – prezydent Szczecina, a zarazem przewodniczący Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

Wartość całego projektu wynosi 741 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 512 mln zł. Fundusze unijne pomogą m.in. zmodernizować linię kolejową na odcinku Szczecin – Police i wybudować drugi tor na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn. Nowy tor i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem pozwolą oddzielić ruch pasażerski od towarowego, dzięki czemu pociągi SKM będą jeździć szybciej. Zmieni się też infrastruktura pasażerska na liniach: Gryfino – Szczecin Główny, Stargard – Szczecin Główny oraz Szczecin – Goleniów, wraz z odgałęzieniem do goleniowskiego lotniska. Całkowita długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych wyniesie ok. 24 km.

SKM zostanie połączona z siecią miejskich linii autobusowych 
i tramwajowych. Powstaną 42 węzły przesiadkowe (autobus/tramwaj – pociąg), przy czym 28 z nich dzięki środkom z POIiŚ, a także parkingi „Parkuj i Jedź” (Park & Ride) i rowerowe (Bike & Ride). Zamontowane będą urządzenia umożliwiające integrację różnych środków transportu, np. biletomaty 
i kasowniki.

– W budżecie unijnym na lata 2014-2020 kładziemy duży nacisk na wsparcie transportu publicznego – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik, który uczestniczył w uroczystości. – Szczecin na tym korzysta. 
W grudniu dofinansowaliśmy budowę nowych tras tramwajowych, a w marcu modernizację istniejących linii. Razem z dzisiejszą inwestycją to prawie 800 mln zł wsparcia dla Szczecina.

Jak dodał, Zachodniopomorskie jest bardzo dużym beneficjentem środków unijnych z POIiŚ, gdyż pozyskało łącznie ponad 6 mld zł.

– Ta decyzja pomoże zrealizować epokowy projekt Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego – podkreślił Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski. – To ważny, mocny impuls rozwoju zachodniopomorskich powiatów i gmin: Stargardu, Polic, Gryfina, Goleniowa i Szczecina – stolicy Pomorza Zachodniego. To projekt, który ułatwi i przyśpieszy transport mieszkańców codziennie jeżdżących do pracy, instytucji kultury oraz turystów.

Przemysław Gorgol dodał, że zintegrowany system transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitarnym nie tylko usprawni komunikację w gminach objętych inwestycją, ale spełni również wszystkie niezbędne standardy ułatwiające podróż osobom z niepełnosprawnością.

– Jest to najtrudniejszy projekt, jaki na Pomorzu Zachodnim realizowaliśmy, bo ma wielu partnerów – mówił prezydent Krzystek i zapowiedział, że PKP PLK za chwilę ruszy z robotami.

Dodał, że w Szczecinie pojawi się ok. 1800 bezpłatnych miejsc parkingowych, a każdy będzie mógł podróżować SKM na podstawie jednego biletu.

(ek)

Fot. Ryszard PAKIESER

Pół miliarda na Szczecińską Kolej Metropolitalną Pół miliarda na Szczecińską Kolej Metropolitalną Pół miliarda na Szczecińską Kolej Metropolitalną Pół miliarda na Szczecińską Kolej Metropolitalną

Komentarze

Mariusz
mozna bylo poczekac z tymi pieniedzmi bo obecny prezydent wtopi je jak w ten wolny tramwaj a reszte na tonace ogrody i tak po kasie szybko bedzie.
2018-05-10 14:09:41
k.olej
już wszyscy czekamy na nowe szyny pękające po ułożeniu ;)
2018-05-10 03:33:26
@stary jestem.
Kolego, muszę Ci powiedzieć, że FABRYKA WODY to każda sesja naszej Rady Miasta. A ten gdzieś tam basen to tylko filia-córka.
2018-05-09 16:47:59
ppkkpp
A dlaczego pominięto odgałęzienie na Gumieńce, Warzymice, Przecław, Kołbaskowo. Co z Trzebieżą?
2018-05-09 16:23:48
@mieszkaniec
Nic by nie wpłynęła gdyby na pkp skończyła się mentalna komuna zamykania godzinę przed pociągiem szlabanów o otwierania 40 minut po nim. Prosty przykład jest w Holandii - minutę wcześniej szlaban się zamyka i chwilę po przejechaniu otwiera się. Tyle, że tam steruje tym automatyka a u nas jakiś koleś w dziwnej czapce i podkoszulku bez rękawów.
2018-05-09 16:18:08
Stary jestem
A skoro jestem stary, to pewnie nic nie znaczę, jeśli chodzi o pociąg Szczecin-Police (za moich czasów Szczecin-Trzebież). Żadne tam park and coś tam za moich czasów, tylko jeździło się, w kasach bilety z kartoników - a teraz wielka kasa z Unii i innych podmiotów. Czyli polityka. Szczecin. Jak basen zwany "fabryką wody". Szkoda.
2018-05-09 15:39:17
mieszkaniec Skolwina
Jako mieszkaniec Skolwina cieszę się, że w temacie SKM dzieje się tyle dobrego. Nie chcę być źle odebrany ale jedna rzecz mnie martwi: przejazdy kolejowe na ul. Nad Odrą oraz ul. Stołczyńskiej. Obawiam się, że SKM-ka wpłynie bardzo negatywnie na ruch kołowy w tych miejscach.
2018-05-09 15:26:43

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
20
na godz. 15:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Flis przypłynął do Szczecina
Zjazd Młodych Gwiazd 2018 i „Siedem życzeń”
Różankowe urodziny Szczecina
Poprzedni Następny

Nekrologi

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy