Sobota, 18 maja 2024 r. 
REKLAMA

Przebudują most na Regalicy

Data publikacji: 06 lutego 2020 r. 11:14
Ostatnia aktualizacja: 07 lutego 2020 r. 09:25
Przebudują most na Regalicy
 

Nowy most kolejowy na Regalicy w Podjuchach będzie funkcjonalny i nowoczesny. Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym i dla polsko-niemieckiej akcji lodołamania. W ubiegłym tygodniu podpisano porozumienie pomiędzy Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie i PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Dotyczy ono przygotowania dokumentacji projektowej za ok. 3 mln zł.

Porozumienie umożliwi przebudowę mostu kolejowego na linii Wrocław – Szczecin, czyli na tzw. Nadodrzance. Zdemontowane zostaną trzy przęsła i podpory obiektu. Nieco na północ od nich powstanie nowa, wzmocniona konstrukcja, która zapewni sprawny ruch pociągów na najbliższe dziesięciolecia. Prace przewidują budowę drugiego toru o długości 300 metrów z siecią trakcyjną. Zwodzone przęsło o długości ok. 17 m, wpisane do rejestru zabytków, będzie zachowane.

Strategiczne znaczenie dla żeglugi

Budowa nowego mostu kolejowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą to zadanie z Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW) – „Przebudowa mostów w celu zapewnienia minimalnego prześwitu” – finansowanego przez Bank Światowy oraz Bank Rozwoju Rady Europy. Realizatorem zadania będzie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie.

– Inwestycja realizowana przez Wody Polskie i PKP PLK ma strategiczne znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie. – Prace zapewnią większy prześwit mostu, zostanie on wyniesiony na wysokość ok. 6,2 metra ponad poziom tzw. wielkiej wody żeglownej, co jest istotne dla zwiększenia działań mających na celu ochronę przeciwpowodziową w Szczecinie i skuteczne prowadzenie polsko-niemieckiej akcji lodołamania.

Utrudniony transport Odrzańską Drogą Wodną

Na przebudowę mostu od wielu lat czekają armatorzy żeglugi śródlądowej (towarowej i pasażerskiej) oraz ich kontrahenci. Awaryjność zwodzonego przęsła mocno bowiem utrudnia transport Odrzańską Drogą Wodną.

Wartość projektu to 328 milionów złotych, z udziałem na poziomie ok. 110 mln ze strony PKP PLK.

Prace projektowe za ok. 3 mln zł wykona firma Sweco Polska. Dokumentacja ma być gotowa do końca tego roku. Wykonanie przebudowy planowane jest do 2023 roku.

Przypomnijmy, że to nie pierwsze porozumienie Wód Polskich i PKP PLK. Pod koniec 2019 roku podpisano umowę na przebudowę granicznego mostu kolejowego na Odrze między Polską a Niemcami w ciągu linii Tczew – Kostrzyn (wraz z infrastrukturą kolejową). Obiekt będzie miał wysokość zapewniającą sprawną komunikację na rzece, dostosowaną do V klasy żeglowności według wymogów europejskich. Przebudowa tego obiektu również ma strategiczne znaczenie dla sprawnego zapewnienia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego mieszkańcom Pomorza Zachodniego. ©℗

Elżbieta Kubowska

Na zdjęciu: Porozumienie podpisali: dyrektor szczecińskiego RZGW Marek Duklanowski i Ryszard Magdziak z PKP PLK.

Fot. Ryszard Pakieser

Wizualizacje: RZGW Szczecin

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@Nowy
2020-02-07 08:59:25
Oni jeszcze nie wiedzą,nie było decyzji na Nowogrodzkiej.
TZ.
2020-02-06 15:16:55
Nowy most nie będzie zwodzony? Po przeczytaniu tej informacji pytania mnożą się jak króliki.
budowa
2020-02-06 14:25:53
Będzie nowy most, więc powinno być "budowa" wg Prawa budowlanego. Przebudowa w ogóle funkcjonuje pod pojęciem "inne roboty budowlane"
Nowy
2020-02-06 13:37:15
Czyli jak? PRZEBUDUJĄ czy ZBUDUJĄ ?????????

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA