Piątek, 26 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Trzeba wiercić pod dnem Odry

Data publikacji: 02 października 2018 r. 20:49
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:21
Trzeba wiercić pod dnem Odry
 

Ceny zaproponowane przez firmy, które złożyły swoje oferty w przetargu na opracowanie elementów koncepcji programowej dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina, są średnio dwukrotnie wyższe niż wynosi obecnie budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na to zlecenie. GDDKiA analizuje możliwe obecnie rozwiązania, w tym ogłoszenie nowego przetargu lub zwiększenie budżetu tego przedsięwzięcia.

Najtańsza oferta na wykonanie wstępnych prac projektowych, w tym dokumentacji dotyczącej rozpoznania podłoża gruntowego na całym przebiegu obwodnicy (około 50 km) w tym dna Odry, gdzie ma powstać tunel, jest wyższa od kosztorysowej o ponad 6 mln złotych i wynosi – 14,6 mln złotych.

Po otwarciu ofert w przetargu na opracowanie elementów koncepcji programowej dla inwestycji dotyczącej budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 okazało się, że najtańsza oferta firmy Transprojekt Gdański (14,637 mln zł) jest o ponad 6 mln złotych droższa niż wynosi kosztorys dla tego zadania. Najdroższa oferta – firmy Transprojekt-Warszawa (20,983 mln zł) – jest droższa aż o 12,5 mln złotych, czyli niemal dwu i pół-krotnie.

W takiej sytuacji GDDKiA ma dwa możliwe scenariusze. Pierwszy zakłada ogłoszenie nowego przetargu. Drugi przygotowanie nowego kosztorysu zadania.

Skąd takie wysokie koszty tego przedsięwzięcia? Otóż opracowanie elementów koncepcji programowej dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina wraz z dokumentacją dotyczącą podłoża gruntowego to – co podkreśla Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału GDDKiA – „nie tylko dokumentacja projektowa związana z zaprojektowaniem 50-kilometrowej obwodnicy wraz z tunelem pod Odrą lecz również badanie gruntu” – badanie jak najbardziej fizyczne. Konieczne będą zatem badania gruntu na całym odcinku planowanej drogi ekspresowej, w tym także pod dnem Odry. Konieczne będzie użycie specjalistycznego sprzętu, a w przypadku podwodnej części pasa drogowego także barek, z których będą prowadzone wiercenia.

Opracowanie koncepcji programowej wraz z dokumentacją badań geologicznych jest ważne jeszcze z innego powodu – dopiero wyniki badań zawarte w dokumentacji dadzą inwestorowi wyobrażanie o realnych kosztach tego przedsięwzięcia i pozwolą stworzyć rzeczywisty kosztorys inwestycji.

Okazało się, że budżet inwestora opiewający na 8,5 mln zł okazał się dla oferentów zbyt skromny. Jeśli minister infrastruktury wyrazi zgodę na zwiększenie wydatków na to zadanie, nie trzeba będzie ogłaszać kolejnego przetargu, a wybrany wykonawca będzie miał 15 miesięcy na realizację zamówienia.

GDDKiA oczekuje, że zostanie zaprojektowany m.in. odcinek drogi ekspresowej o długości około 50 km, 7 węzłów drogowych oraz tunel pod Odrą i Kanałem Polickim o długości ponad 2,5 km. Zachodnia obwodnica Szczecina ma w swoim założeniu stanowić przedłużenie drogi ekspresowej S6 od węzła Goleniów w kierunku południowo-zachodnim do węzła Kołbaskowo w ciągu autostrady A6. Przyszła obwodnica zachodnia Szczecina ma być elementem transeuropejskiego szlaku transportowego łącząc się z polską siecią dróg ekspresowych i z niemieckimi autostradami A11 i A20. Wraz z autostradą A6 i fragmentem drogi ekspresowej S3 stworzyć ma szczeciński ring. ©℗

R.K. CIEPLIŃSKI

Fot. GDDKiA

Fragment wizualizacji przyszłej drogi S6 między Goleniowem a Koszalinem. Podobny standard ma mieć Zachodnia Obwodnica Szczecina o długości około 50 km. Zanim będzie można ogłosić postępowanie związane z realizacją inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, trzeba przygotować między innymi koncepcję programową. Jej koszty – jak się okazuje – zaskoczyły nawet inwestora.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

k
2018-10-03 09:52:09
Jakoś nikt nie widzi światełka w tunelu - bo w jakim ?
ameryka!
2018-10-03 00:54:01
czytam o następnym tunelu w zachpom. jeszcze tylko brakuje deklaracji prezia że też wybuduje tunel pod odrą/regalicą/parnicą w szczecinie.
Wyborca
2018-10-02 21:50:17
Kiełbasa wyborcza ciąg dalszy ...

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA