czwartek, 19 lipca 2018.
Strona główna > Wiadomości > Ważny krok do kolei metropolitalnej

Ważny krok do kolei metropolitalnej

Ważny krok do kolei metropolitalnej
Data publikacji: 2017-12-13 18:07
Ostatnia aktualizacja: 2018-07-12 12:32
Wywietleń: 2756 305049

Do Polic w 37 min, do Goleniowa w 38, do Gryfina w 24, a do Stargardu w 40 - takie mają być czasy przejazdu Szczecińską Koleją Metropolitalną, która ma być uruchomiona w połowie 2022 r. By rozpoczęła funkcjonowanie, uczyniono kolejny ważny krok: miasto Szczecin podpisało porozumienie ze Szczecińskim Obszarem Metropolitalnym, które będzie beneficjentem unijnych środków i koordynatorem poszczególnych projektów.

- Szczecińska Kolej Metropolitalna to nie jest nowy pomysł, pracujemy nad tym od lat - przypomina Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. - W wielu miastach takie rozwiązanie się sprawdza, w naszej metropolii, choć mniejsza, również powinno zdać egzamin.

Atutem SOM jest istniejąca sieć kolejowa. Częściowo wymaga modernizacji oraz budowy  SKM infrastruktury. W jej skład wchodzi m.in. 40 węzłów przesiadkowych, z których 26 wybuduje miasto. Każdy z nich będzie połączeniem przystanku kolejowego, modernizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, z budowanym przez SOM przystankiem komunikacji miejskiej oraz parkingiem samochodowym i rowerowym.

- W sumie powstanie 1879 miejsc parkingowych dla samochodów i 630 dla rowerów - dodaje Roman Walaszkowski, dyrektor Stowarzyszenia SOM.

Takie węzły powstaną przy istniejących już przystankach kolejowych, które trzeba wyremontować, ale także w kilku nowych miejscach. W planach są m.in. "Arkońska" (w pobliżu Technoparku Pomerania), "Dunikowo" i "Trzebusz" przy strefie ekonomicznej czy "Ku Słońcu" (przy skrzyżowaniu z ul. Sikorskiego), który ma ułatwić dotarcie na Cmentarz Centralny.

Zawarte w środę (13 grudnia) porozumienie zakłada, że w momencie przyznania dofinansowania, co ma nastąpić w styczniu przyszłego roku, SOM będzie mógł ogłosić przetargi (specyfikacje są już gotowe) na projekty poszczególnych węzłów. Jako beneficjent środków będzie miał do dyspozycji w sumie 98 mln zł. Do tej puli Szczecin dołoży nieco ponad 20 mln (ok. 700 tys. w roku 2018). Cały projekt utworzenia SKM pochłonie ok. 740 mln zł. Oprócz nowych połączeń nowoczesnym taborem, którym dysponuje i który będzie sukcesywnie uzupełniany przez marszałka, należy stworzyć jeszcze wspólną taryfę, jeden bilet i podmiot, który zajmie się organizacją komunikacji na całym obszarze.

ToT

Fot. Tomasz Tokarzewski

Wizualizacje SOM

Ważny krok do kolei metropolitalnej Ważny krok do kolei metropolitalnej Ważny krok do kolei metropolitalnej Ważny krok do kolei metropolitalnej Ważny krok do kolei metropolitalnej

Komentarze

...
może czasy dotarcia takie jak dzisiaj, ale przystanków po drodze będzie więcej... i oczywiście trasa niech będzie do Trzebieży a nawet do Nowego Warpna, tam są świetne ścieżki rowerowe :)
2017-12-15 23:20:55
CO??????
CO??? DO STARGARDU 10 MINUT DŁUŻEJ, DO GOLENIOWA 5 MINUT DŁUŻEJ, DO GRYFINA TYLE SAMO - TO PO CO WYWALAĆ TE MILIARDY ZŁOTYCH. NIECH ZOSTANIE JAK JEST, A TEMU SOM NIECH PRZYJRZY SIĘ PROKURATOR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2017-12-14 17:53:51
Trzebież potrzebna!
Apeluję, by trasa skm sięgała aż do Trzebieży, jak dawniej. Przy odpowiedniej promocji miejscowość ta mogłaby być atrakcją turystyczną! A te 40 minut do Stargardu to szał normalnie :D
2017-12-14 17:13:14
k.olej
takie czasy przejazdu Szczecińską Koleją Metropolitalną to nieporozumienie! niemal tak samo było 30 lat wcześniej!
2017-12-14 16:11:59
Mike
Parki przemysłowe pobudowali na środku pola Kołbaskowo, Gryfino, Stargard. Nie ma kto tam pracować za psie pieniądze. To teraz kolej wybudują, ale nie dla mieszkańców, tylko dla zagranicznych koncernów. Prezydent niech jedzie koleją z Warszewa do Stargardu i zarabia ze swoja watahą radnych 1700 złoty na mc, tylko tego mu zyczę, przeżyć za grosiki na socjal niech sam idzie zamiast ludzi wysłać.
2017-12-14 13:31:44
Piotr
Świetna sprawa lecz trzeba pamiętać, że bez funduszy europejskich oraz przychylności samorządów lokalnych jak również samorządu województwa inwestycja ta nie miałaby możliwości zwłaszcza finansowych do realizacji.
2017-12-14 09:44:49
Kolejny wałek!
Marnotrawią nasze pieniądze przez rozdmuchane ego! Jak dla mnie to panuje tu układ zamknięty i tyle w temacie!
2017-12-14 09:05:20
@&@
Czy łysa pała przewidziała ścieżki rowerowe na torach? Albo przynajmniej bus pasy?
2017-12-14 07:50:33
giro
Pożyjemy, zobaczymy kto tym będzie jeździł.
2017-12-14 07:33:42
A Trzebież??
I co dalej?? tylko do POLIC?? A Trzebież, tam jest zalew z plażami i mariną. Czemu o tym się nie pisze?? Nic nie planujecie w tym kierunku??
2017-12-14 00:05:47
obywatel
Do Stargardu w 40 minut, żadna rewelacja.Dzisiaj jedzie się tą trasą w podobnym czasie !
2017-12-13 22:55:13

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
20
na godz. 15:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Flis przypłynął do Szczecina
Zjazd Młodych Gwiazd 2018 i „Siedem życzeń”
Różankowe urodziny Szczecina
Poprzedni Następny

Nekrologi

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy