Poniedziałek, 29 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Koniec przygotowań terenu pod terminal w Świnoujściu

Data publikacji: 02 sierpnia 2023 r. 22:16
Ostatnia aktualizacja: 07 sierpnia 2023 r. 23:29
Koniec przygotowań terenu pod terminal w Świnoujściu
Fot. Orlen  

Przygotowanie terenu, na którym powstanie terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, wkracza w końcową fazę. Inwestycja w Świnoujściu ma zostać uruchomiona na przełomie 2024 i 2025 r., a pierwszym projektem realizowanym przy jej wykorzystaniu będzie Baltic Power, wspólne przedsięwzięcie Grupy Orlen i kanadyjskiej spółki Northland Power.

– Już w sierpniu rozstrzygniemy przetarg na generalnego wykonawcę inwestycji – podało Biuro Prasowe Orlenu. – Port, który będzie operował w 2025 roku, będzie kluczowy dla naszej farmy Baltic Power i pozostałych projektów wiatrowych spółki Orlen Neptun.

Lądowa część terminalu instalacyjnego, za którą odpowiada spółka Orlen Neptun, powstanie na blisko 20-hektarowym terenie. Znajdą się na nim przede wszystkim powierzchnie do składowania elementów morskich turbin wiatrowych takich, jak: wieże, łopaty i gondole. Dodatkowo, w ramach projektu powstanie infrastruktura komunikacyjna oraz nowy budynek warsztatowy i administracyjno-biurowy dla klientów terminalu.

Za budowę części hydrotechnicznej inwestycji odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Trwają postępowania przetargowe na rozbudowę istniejących nabrzeży. Oferty na inżyniera tej inwestycji można składać do 16 sierpnia, a dotyczące robót budowlanych – do końca tego miesiąca.

Równolegle pogłębiony zostanie także tor wodny na odcinku od obrotnicy mielińskiej do nowego terminalu.

Nowe nabrzeża będą się charakteryzowały ponadstandardowymi jak na warunki portowe parametrami technicznymi, głównie w zakresie dopuszczalnych obciążeń użytkowych. Pozwoli to na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach ok. 250 metrów, umożliwi operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, przeznaczonym do instalacji turbin o mocy 15 MW i większych.

Zgodnie z założeniami, terminal posłuży w pierwszej kolejności do instalacji komponentów morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, najbardziej zaawansowanego projektu morskich farm wiatrowych w Polsce. Później będzie wykorzystywany do realizacji kolejnych inwestycji. Co ważne, port w Świnoujściu ze względu na swoją lokalizację będzie mógł oferować obsługę nie tylko polskich instalacji, ale również zagranicznych, np. prowadzonych na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Kwiczol
2023-08-07 22:17:35
Volksdeutche od ryzego oszusta juz ujadaja.
Grzegorz
2023-08-04 11:10:14
Stocznie sprzedał, tak jak 75 % Polski, rudy Volksdeutsche. A co do fanaberii, Wam pełowskim szmatom nic co polskiego się nie podoba.....
Emik
2023-08-04 10:09:31
Dojdzie Donald do władzy to sprzeda wszystko Niemcom
Jan
2023-08-03 16:40:51
Bardzo dobra przyszłościowa inwestycja. Świnoujście się cieszy.
Karsibór
2023-08-03 13:45:01
Kolejna pisowska fanaberia której nikt w Świnoujściu nie chce.
Stoczniowiec
2023-08-03 09:03:49
Jak można było zniszczyć taką stocznie barbarzyństwo oby ta inwestycja runęła a ci co dokonali tej gospodarczej zagłady poszli pod sąd. Mamy nadzieję, że to ostatnia kadencja tych niszczycieli środowisk nie patrzącą na człowieka
Rozwój
2023-08-03 07:56:36
Tak szybko to idzie? Przecież dopiero co było ogłoszenie inwestycji - nieźle :)

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA