piątek, 24 maja 2019.
Strona główna > Wiadomości > Czy pojedziemy z Choszczna do Złocieńca?

Czy pojedziemy z Choszczna do Złocieńca?

Czy pojedziemy z Choszczna do Złocieńca?
Data publikacji: 2019-04-28 10:21
Ostatnia aktualizacja: 2019-05-11 00:05
Wywietleń: 5772 386597

Samorządowcy z gmin położonych na trasie wyłączonej z eksploatacji linii kolejowej nr 410 chcą, by przywrócony został na niej ruch pociągów nie tylko towarowych, ale także ruch pasażerski. I nie tylko na odcinku Drawno – Złocieniec, który przez najbliższe 7 lat będzie remontowany ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej, ale również między Choszcznem a Drawnem. Odbudowę linii nr 410 chce wesprzeć Urząd Marszałkowski, który zwrócił się już z konkretną propozycją współpracy do PKP PLK SA.

Pomysł popiera marszałek zachodniopomorski, który gotów jest wpisać projekt odbudowy fragmentu linii 410 do Regionalnego Programu Operacyjnego w kolejnej perspektywie budżetowej UE. Drugim problemem jest jednak wybitnie wojskowy charakter inwestycji MON-u, która nie przewiduje rewitalizacji infrastruktury dla ruchu pasażerskiego na remontowanym odcinku do Złocieńca. By przywrócić ruch pasażerski na odcinku między Choszcznem a Złocieńcem, co na pewno nie nastąpi przed 2025 rokiem – konieczna będzie odbudowa infrastruktury niezbędnej dla ruchu pasażerskiego, a chodzi między innymi o perony, wiaty, oświetlenie, a nawet całe stacje – województwo zamierza wystąpić o pieniądze na ten cel do instytucji zarządzających funduszami unijnymi na rozwój infrastruktury transportowej. Rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie poinformowała nas, że remont odcinka Drawno – Choszczno, nieobjętego inwestycją MON, ma zostać umieszczony w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2021-2027.

Pod koniec stycznia 2019 r. województwo zachodniopomorskie w piśmie do prezesa PKP PLK SA zadeklarowało gotowość do ujęcia rewitalizacji odcinka Drawno – Choszczno w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2021-2027. PKP PLK zadeklarowała natomiast określenie zakresu rzeczowego oraz oszacowanie kosztu inwestycji. Jest to bowiem konieczny warunek umieszczenia zadania na liście projektów pozakonkursowych w przyszłym RPO.

By jednak linia kolejowa nr 410 w regionie miała znaczenie nie tylko lokalne oraz by nie była jedynie szlakiem kolejowym służącym głównie wojsku, konieczne jest włączenie jej w Choszcznie do sieci połączeń krajowych. Gdyby udało się odbudować wspomniany odcinek linii, Choszczno znowu stałoby się węzłem kolejowym. Istniałaby tu możliwość przesiadki na pociągi kursujące w kierunku Szczecina i innych miast w kraju.

Obecnie stan infrastruktury pasażerskiej na odcinku Drawno – Złocieniec jest tak zły, że nie jest możliwe, nawet po zakończeniu inwestycji MON, przywrócenie ruchu pasażerskiego na tej trasie. Konieczna jest odbudowa peronów, wiat, oświetlenia, dróg dojazdowych.

Samorządowcy z zadowoleniem przyjęli zapowiedź inwestycji na odcinku Drawno – Złocieniec. Ubolewają jednak, że nie obejmie ona infrastruktury pasażerskiej. Ich zdaniem to poważny błąd. ©℗

R.K. CIEPLIŃSKI

Fot. PKP PLK

Komentarze

Emeryt
Za poprzednie ośmioletniej władzy wszystko zostało rozebrane a szyny sprzedane do Niemiec. Do samorządu zachodniopomorskiego wybraliście tą samą klikę. Co, sądzicie,że Geblewicz,Rzepa czy Olgierd odbudują wam kolej do Barlinka, Myśliborza czy Lipian. Dla nich się liczy utrzymanie władzy do końca kadencji, śni po nocach Bruksela czy kolejna dotacja pszczelarska. Pomorze Zachodnie i Ziemia Lubuska to tereny stracone dla Polski. Za Odrą robią wszystko by zmieniła się władza po jesiennych wyborach by wyrwać resztę. Jakie oburzenie bo przy szparagach nikt nie chce pracować! Mam wielkie pretensje do PiS-u,za te stracone pieniądze na trzynastki dla emerytów i wszelkiej maści rencistów. Niewiele to pomogło ale za te miliardy można było wyremontować o odbudować setki lokalnych linii kolejowych nie wspominając o zapuszczonych drogach powiatowych czy gminnych. Ludzie, pomyślcie w tym roku dwa razy wybory!!!!
2019-05-10 22:37:51
Janusz
Taka kolej nie tylko połączy 15 tys Choszczno z 13 tys Złocieńcem. Do Złocieńca dojadą koleją pasażerowie z 10 tys. Drawska Pom. i 7 tys. Czaplinka + mieszkańcy tych gmin i tych na trasie przejazdu + turyści w sezonie.
2019-05-02 16:44:23
miłośnik kolei
Mam duże wątpliwości czy będą chętni do jazdy na tej trasie. Co ona łączy, 15 tys Choszczno z 12 tys Złocieńcem, poprzez 4 tys Kalisz Pom. 2,5 tys Drawno i Mirosławiec, jest jeszcze duża wieś Wierzchowo 1,5 tys. mieszkańców + mniejsze wioski. Naprawdę uważacie, ze jest potencjał przewozowy na takiej linii?? Czy to bardziej ambicja władz lokalnych które chcą mieć kolej u siebie.
2019-04-29 09:30:33
Misiek
Złocieniec - Wałcz tez rozebrali mimo tego ze szyny były w bardzo dobrym stanie. Autobusy do Wałcza pozabierali i teraz jak ktoś nie ma auta jest uziemiony. Czyli infrastruktura idzie do przodu
2019-04-29 01:12:58
Wawrzek
"mieszkaniec" Może doczekamy mądrych Władz wojewódzkich, które zdecydują o odbudowie Linii Kolejowych w Myśliborzu, Barlinku, Lipianach, Pyrzycach.Dębno uratowała ropa, która koleją jest transportowana do Kostrzyna. Linia Kostrzyn-Choszczno oraz Kostrzyn-Stargard są niezbędne dla celów Obronnych i jako zapasowe w przypadku katastrof. Dziwnym jest fakt, że ludzie albo z głupoty albo nieświadomości głosują na tych którzy dokonali potwornych zniszczeń gospodarki i infrastruktury. Nikt do tej pory nie rozliczył łajdactw. Na trasie Barlinek - Choszczno znaczna część torowisk była wyremontowana - wszystko poszło na złom a tłuczeń podkłady gromadzone po lasach wyprzedawano chyba nie oficjalnie, ktoś zarobił? czy PKP.
2019-04-28 19:21:50
k.olej
wojsko zamówiło tam linię z Vmax=80km/h, jak na teraźniejsze przewozy pasażerskie to mało, przynajmniej o 20km/h za mało.
2019-04-28 18:43:29
Złocienianin
Proszę uruchomić wszelkie moce do remontu. Mam marzenie jeździć do Warszawy przez Choszczno.
2019-04-28 18:26:48
Kofik
Nawet dziki zachód rozwinął się jak powstała kolej.komunikacja jest bardzo ważna dla rozwoju .hmmmmm ale jak wybierzecie rodacy peło to nie tylko koleji w Drawnie nie będzie .
2019-04-28 17:54:42
Pkp
To jest super pomysł szkoda że inne kierunki już zabrano ale nic nie powstaje na ich miejsce.
2019-04-28 17:41:39
kola
Popieram odbudowę pierwszy pojadę tym pociągiem
2019-04-28 13:37:01
Witek
7 lat remont ?
2019-04-28 13:14:51
Waldi
Zbyszek jak się dokształcisz to będziesz wiedział że Euro nie wprowadzi nikt przez następne 10 w Polsce ponieważ pzrychód PKB Polski a rozdawnictwo PIS,tworzy Róznicę budżetu niedopuszczalna dla EU.To tylko Grecy oszukali i dzisiaj tego żałują.
2019-04-28 13:04:16
mieszkaniec
najgłupszą rzecz jaką zrobiono - i nadala to trwa - była likwidacją połaczeń kolejowych i o zgrozo - całych szlaków kolejowych. Gratuluję pomysłu obwodnicy Barlinka szlakiem po linii kolejowej. Gratuluję pomysłu obwodnicy Myśliborza szlakiem po linii kolejowej. W żadnym normalnym europejskim kraju tego się nie robi. A teraz widać, że powoli społeczeńśtwo dojrzewa i zdaje sobie sprawę z tej głuptoy. Przykładem niech będzie linia kolejowa Stargard-Piła (przez Recz, Kalisz, Wałcz). Rozkwita z kazdym rokiem a do pociągu czasem trudno wejść, bo tylu jest chętnych (można pomyśleć o większych składach). A był czas, gdy ruch był zawieszony. Gdyby szanowne narodowe PKP wpuściło na zachodniopomorskie tory niemieckie DB, to za kilka lat pociągi dojeżdżałyby prawie wszędzie.
2019-04-28 12:55:29
Marek
To by było fajne pojechać pociągiem prosto do Szczecina i wrócić
2019-04-28 11:23:19
ja
Super by było gdyby był pociąg Drawno - Choszczno. Piękna sprawa.
2019-04-28 11:18:51
ZBYSZEK
tak pojedziecie, ale wybrać SCHETYNĘ on już się poprawi 8lat to wie.....acha i euro trzeba każdy będzie miał kase
2019-04-28 10:40:54

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
19
na godz. 18:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Młodzieżowy Strajk Klimatyczny
Wielkie gotowanie nad Odrą
Teatralny przemarsz
Poprzedni Następny

Sonda

Czy będziesz głosować w wyborach do europarlamentu?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie