Piątek, 26 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Remont dworca – ostatni etap [GALERIA]

Data publikacji: 09 marca 2019 r. 19:37
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:34
Remont dworca – ostatni etap
 

To już ostatni etap przebudowy szczecińskiego Dworca Głównego. Od niedzieli, 10 marca, niedostępna będzie stara kładka łącząca ul. Kolumba z ul. Owocową. W decydującą fazę wkroczyły też prace przy modernizacji peronu 3. Wszystkie działania powinny się zakończyć jeszcze w tym roku.

- Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem - zapewnia Zbigniew Wolny z Zespołu Prasowego PKP PLK SA. - Prowadzone są pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków, ale nie utrudniało to ich przebiegu na żadnym etapie.

Od niedzieli pasażerowie będą korzystać z wyremontowanego już całkowicie  peronu 1. Rusza też przebudowa kładki – powstanie komfortowe, nowoczesne przejście w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. PKP Polskie Linie Kolejowe SA na drugi etap modernizacji stacji przeznaczyły ok. 60 mln zł. Projekt współfinansowany jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- Wszystkie prace skończyły się już na peronie nr 1, zyskał on pełne zadaszenie - informuje Zbigniew Wolny. - Wiata od strony budynku dworca została wydłużona o odnowione elementy przeniesione z zabytkowych zadaszeń sąsiednich peronów. Na peronie, już wcześniej powstała antypoślizgowa nawierzchnia ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i słabowidzących.

Są też nowe ławki i oświetlenie. Poziom bezpieczeństwa pasażerów podnosi monitoring. Z nowoczesnego peronu odjeżdżają przede wszystkim pociągi regionalne i szynobusy w kierunku Niemiec.

- Przebudowana kładka będzie przeszklona i całkowicie zadaszona - dodaje Grzegorz Gorczyński, kierownik projektu. - Ochroni podróżnych przed śniegiem, deszczem i ułatwi dojście na perony. Zamontowane będą 4 windy prowadzące na perony i jedna przy ul. Kolumba.

Obiekt zostanie połączony blisko 150-metrowym łącznikiem z drugą istniejącą kładką, wybudowaną w 2016 roku. Obecnie z pomocą ciężkiego sprzętu montowane są ważące po kilkaset kilogramów podpory, które będą podtrzymywały przeszklony łącznik.

Od niedzieli, 10 marca, na czas prac przy przebudowie kładki, obiekt będzie częściowo wyłączony z użytku. Dla podróżnych dostępne będzie jedynie dojście od strony ul. Czarnieckiego - na peron nr 4. Znajduje się tam pochylnia, z której mogą korzystać osoby z ograniczoną mobilnością. Dojście na pozostałe perony będzie możliwe wyłącznie z nowszej kładki, od strony ul. Kolumba i ul. Owocowej oraz z budynku dworca.

Podczas prowadzonej od kilku lat modernizacji na stacji Szczecin Główny zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zapewnia to sprawniejszą obsługę i większy poziom bezpieczeństwa. Wydłużenie toru przy peronie nr 2 zwiększyło też przepustowość stacji, na którą może wjechać teraz większa liczba składów. Trwająca obecnie inwestycja jest kontynuacją przebudowy realizowanej między 2014 a 2016 r. wspólnie z PKP S.A. Przebudowany został dworzec, wybudowano nowoczesną kładkę, zmodernizowano perony nr 1 i 4.

Prace prowadzone są w ramach projektu „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM) Etap I Szczecin Główny”. Realizowany obecnie drugi etap prac warty jest ok. 60 mln zł netto. Projekt współfinansuje Unia Europejska w ramach PO IiŚ. Dofinansowanie wynosi ok. 51 mln zł netto. ©℗

Tekst i fot. Tomasz TOKARZEWSKI

Wizualizacje: PKP PLK

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

boger
2019-03-11 08:39:59
Abstrahując od całego remontu, jest to tylko łatanina i tzw. "przedłużanie życia produktu". Cały dworzec łącznie z peronami powinien zostać przykryty dachem (kopułą) tak, jak ma to miejsce na nowych dworcach w Poznaniu czy też Katowicach, a w Szczecinie jak zwykle, tylko prowizorka.
Schody ruchome?
2019-03-10 13:49:29
albo bieżnie ruchome tak by można było spokojnie i bez większego wysiłku podjechać z bagażem? Miejsce jest... a także XXI wiek...
Adam
2019-03-10 11:55:12
A czy SKM będzie miała "swoje perony" żeby pasażerowie już na pamięć wiedzieli gdzie iść?
@Edward
2019-03-10 10:14:42
Ale to właśnie, o wydłużeniu zadaszenia dzięki odnowieniu starych elementów, jest napisane. Mówi o tym p. Wolny. A na 3 zdjęciu jest właśnie tą nowa część 1 peronu, na którą nie było do tej pory wstępu.
@@Edward
2019-03-10 06:49:31
Ach, dziękuje bardzo za uświadomienie. Nie każdy wyławia każdy artykuł. Dla mnie peron 1 to peron 1. Można było napisać że stare wiaty są zamontowane na połowie peronu 1, lub do starej kładki? Można było.
@Edward
2019-03-09 23:25:45
Przecież napisali i juz wcześniej byla mowa, że stara wiata peronu 1 będzie wdlluzona z wykorzystaniem dokładnie 6 słupów i 3 przesel z 2 peronu (do starej kladku). Za stara kładka jest wiata... juz nowoczesna taka jak juz jest na 2 i 4 peronie. I tyle.
romus
2019-03-09 21:51:30
nie rozumiem dlaczego nie będzie dla regionalnych pociągów to znaczy dla pasażerów z regionu którzy są bardzo częstymi klientami PKP schodów ruchomych na czwartym peronie ... naprawdę to tak jakby kupił nowe buty i do jednego z nich nie dał jednej sznurówki .... jak się wydaje miliony to kropkę nad i należałoby postawić ... proszę o tym pomyśleć a nie windzie jakiejś
00<>00
2019-03-09 21:34:50
takie kładki to się nadają na st. Sz-n Gumieńce ;)
Edward
2019-03-09 20:38:07
Chcę zobaczyć CAŁY peron 1, bo coś nie wierzę z tymi starymi wiatami. Jechać trzeba, obejrzeć, gdyż fotek brak.
Tollo
2019-03-09 20:03:00
Teraz widać jak obrzydliwie wygląda ten mur na tle nowego dworca . To wina poprzedniego konserwatora zabytków który nie zgodził się na otynkowanie. Uwarzm że trzeba to zgłosić do NIK za działanie na szkodę miasta.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA