Piątek, 26 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Pierwsza z hybryd Solarisa zajechała [GALERIA]

Data publikacji: 31 października 2018 r. 14:02
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:24
Pierwsza z hybryd Solarisa zajechała
 

Pierwszy z 16 nowych autobusów miejskich z napędem hybrydowym zaprezentowany został w środę (31 października) w zajezdni SPA Klonowica. To do tej tym razem szczecińskiej spółki przewozowej trafią wszystkie pojazdy z partii zakupionej przez miasto od Solaris Bus&Coach S.A. Kosztowały ponad 41 mln zł. Do 19 listopada 2018 r. - według umowy - powinny być dostarczone pozostałe pojazdy. Po odbiorach, rejestracji i szkoleniu kierowców na trasy pierwsze z nich wyjadą za kilka tygodni na przełomie listopada i grudnia.

Kontrakt na zakup taboru był możliwy dzięki dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z puli środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020 kwotą ok. 27 mln zł. Ta generacja miejskich autobusów ma być w komunikacji miejskiej Szczecina etapem przejściowym - między tym z napędem na standardowe paliwo i tym wyposażonym wyłącznie w system zasilania prądem. To jednak śpiew raczej odległej niż bliskiej przyszłości, wziąwszy pod uwagę fakt, że jak do tej pory ulicami od kilku lat jeździ tylko jeden autobus z napędem hybrydowym, a eksploatowany jest przez Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie.

Hybrydy są niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w silniki diesla spełniające normę emisji spalin EURO VI. Silnik elektryczny ładowany jest podczas hamowania, o co w miejskim ruchu nietrudno. Im częściej pojazd się zatrzymuje, tym większe oszczędności na paliwie (średnio ok. 20 proc.) i tym mniej zanieczyszczeń trafia do atmosfery. Pojazdy dostosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji spalin.

Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go silinik spalinowy wyłącza się podczas postoju na przystanku i otwarciu drzwi, a włącza się zaraz po wyczerpaniu energii w superkondensatorach. Oprócz tego w pojeździe zamontowane jest urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które pozwala na uruchomienie funkcji Arrive-and-Go - ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. Wyposażone są w pełny monitoring szczecińskiej firmy MVB oraz w dodatkowy system ostrzegania pasażerów. Każdy dostosowany jest do przewozu wózka dziecięcego i wózka inwalidzkiego, a jedną z nowości jest pojawienie się na podłodze każdego z takich autobusów czytelnego oznaczenia miejsca dla osoby niepełnosprawnej z psem przewodnikiem.

Jednoczłonowy Solaris 12 Hybrid może zabrać jednorazowo 87-93 osób - w tym 29 na miejscach siedzących, a pojemność przegubowego Solarisa 18 Hybrid obliczona jest na minimum 130 pasażerów przy co najmniej 40 siedzeniach. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Kiero
2018-11-02 05:43:00
Ciekawe czy mają tyle samo niedoróbek co nasze pierwsze 2 Solarisy które przyszły kilka dni temu do MZK Pabianice??? Pierwszy po tygodniu wrócił do serwisu.... a nie wyjechał jeszcze ani razu na linię 😎
Cetti89
2018-11-01 15:03:42
Czekałem na ten moment kiedy solarisy 4 generacji zajadą do SPAKu. Wydaje mi się, że zostaną zaimplementowane na liniach przejeżdżających koło najbardziej zamieszkanych terenach Szczecina. Mam nadzieje, że zadbają o ten pojazd.
zwiazkowiec
2018-11-01 11:31:49
Autobusy będą jeździć mimo nieustannych usterek i braku prawidłowego serwisu. Tak jest w SPA Dabie. CBA powinno się tym mocno i szczegółowo tym zainteresować. To wszystko to wielka lipa. Spółki niedoinwestowane, brak kasy na wszystko łącznie z pensjami. No ale nowe auta są...
Kierowca klonowica
2018-10-31 21:42:22
JUŻ NASI MECHANICY"MAGICY" I MISTRZOWIE Z WARSZTATU ODPOWIEDNIO SIĘ ZAJMĄ TYMI NOWYMI AUTOBUSAMI,AŻ PŁAKAĆ SIĘ CHCE JAK CZŁOWIEK POMYŚLI CO ONI ZROBIĄ Z TYMI AUTOBUSAMI JAK WSADZĄ TAM SWOJE ŁAPSKA. I WYBRUDZĄ BRUDNYMI KOMBINEZONAMI SIEDZENIE KIEROWCY W TYCH AUTOBUSACH.
dexter
2018-10-31 19:14:49
warsztat pod nadzorem wybitnego kierownika warsztatu zapewni tym pojazdom długą żywotność. dwa miesiące po gwarancji?? Panie Remiszewski - ile tych miesięcy będzie ?? a na ile stawia Putiatycki?? kierownik warsztatu ma pierwszy głos . bo musi mieć czas na zatajenie błędów:)))))
A kiedy wyjadą ze Szczecina hybrydy POlityczne ??
2018-10-31 17:11:56
.
@ Ano i Pik.
2018-10-31 15:51:14
autobusy byly zakontraktowane jakis czas temu polityczne buce. Po co wy zyjecie placzki. Wasze imiona to tez dla was krzywda
Ano
2018-10-31 15:22:03
Były kiełbasy wyborcze a teraz autobus wyborczy :)
Pik
2018-10-31 15:17:38
Jakieś cuda przedwyborcze, że autobusy mają być do 19 listopada a jeden jest na kilka dni przed drugą turą wyborów. To oczywiście zbieg okoliczności!

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA