Sobota, 27 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Stocznia ma nowy pojazd. Może transportować 400-tonowe konstrukcje [GALERIA]

Data publikacji: 17 lipca 2019 r. 14:49
Ostatnia aktualizacja: 18 lipca 2019 r. 11:39
Stocznia ma nowy pojazd. Może transportować 400-tonowe konstrukcje
 

Stocznia Szczecińska 15 lipca odebrała oficjalnie urządzenie do transportu dużych elementów statków i konstrukcji wielkogabarytowych. W środę zaprezentowano je dziennikarzom. Samojezdna platforma została wykonana na zamówienie stoczni przez renomowanego włoskiego producenta, firmę Cometto.

Urządzenie przechodzi niezbędne testy, a przedstawiciel producenta przeprowadza szkolenie dla wyznaczonych pracowników pionu utrzymania ruchu Stoczni Szczecińskiej. Obejmuje ono część teoretyczną oraz praktyczną obsługę pojazdu.

– Platforma o nośności 400 ton pozwala nam na realizację produkcji wielkogabarytowych konstrukcji, w tym elementów statków, offshore czy mostów – mówił Wojsław Babiński, kierownik projektów w Stoczni Szczecińskiej. – Jest nowoczesnym pojazdem, w pełni zautomatyzowanym. Może się poruszać na przejazdach między halami prefabrykacji i pochylnią. Nośność jest dostosowana do naszych urządzeń dźwigowych, tak że umożliwia bezproblemową budowę konstrukcji i całych statków.

Jak dodał, wszystkie parametry techniczne pojazdu są najwyższej klasy światowej.

Platforma ma 16 m długości i 6 m szerokości. Posiada sześć osi skrętnych, a na każdej po osiem kół. Ma dwie klimatyzowane kabiny kierowcy, może być zdalnie sterowana (radiowo). Zaletą jest duża nośność, możliwość podnoszenia i opuszczania pokładu (nawet o 70 cm), ale również zwrotność.

Wyposażona jest w układ monitorowania ustawienia ładunku na platformie i ustawienia środka ciężkości. Elektryczna kontrola wysokości oraz hydrauliczne wyrównanie osi oznaczają równe rozłożenie ciężaru ładunku na wszystkie koła, niezależnie od podłoża.

– To służy bezawaryjnemu transportowi – zaznaczył W. Babiński.

Urządzenie ma możliwość jazdy w przód, w tył i na boki, obracania się. Koła są napędzane silnikami elektrycznymi umieszczonymi w piastach.

– Chciałbym pogratulować dobrego wyboru moim poprzednikom – podkreślił Marek Opowicz, prezes Stoczni Szczecińskiej, przypominając, że pełni to stanowisko dopiero od kilku dni. – Stocznia jest przedsiębiorstwem działającym, pracującym. Robimy różnego rodzaju konstrukcje, współpracujemy z kilkudziesięcioma co najmniej firmami różnego typu, którym wynajmujemy infrastrukturę, umożliwiamy produkcję, w szczególności dla przemysłu stoczniowego. Platforma ta została wybrana po właściwej analizie, co jest oczywiste, bo to duża inwestycja. Jest ona dla naszych potrzeb najlepsza. Będziemy ją użytkować nie tylko my, ale też firmy, które na naszym terenie działają, bo zależy nam na tym, żeby się tutaj rozwijały i żeby ta produkcja rosła. Traktuję to jako bardzo dobry początek.

Małgorzata Jacyna-Witt, przewodnicząca Rady Nadzorczej Stoczni Szczecińskiej, zaznaczyła, że nowe urządzenie zostało kupione przez spółkę z własnych, wypracowanych środków, bez żadnych dotacji, na zasadzie leasingu. Będzie wykorzystywane do kontynuacji kontraktu z niemiecką firmą, czyli produkcji elementów morsko-rzecznych statków pasażerskich, a w przyszłości również przy budowie promów. Pojazd Cometto – to „żółte Ferrari”, jak określiła go M. Jacyna-Witt – pozwala stoczni przede wszystkim zmniejszyć koszty, gdyż do tej pory podobne urządzenie, choć mniejsze, trzeba było wynajmować.

– Oszczędności w ten sposób realizowane powodują, że stocznia jest coraz bardziej rentowna i coraz bardziej  ekonomicznie na plusie – stwierdziła.

Koszt urządzenia to ok. 4 mln zł.

W pokazie jego możliwości, który się odbył na placu przy pochylni Odra Nowa, uczestniczyli też m.in. wiceprezes Stoczni Szczecińskiej Bogusław Adamski oraz konsul honorowy Włoch w Szczecinie dr hab. Angelo Rella.

Elżbieta KUBOWSKA

Fot. Dariusz GORAJSKI

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

kiedyś sympatyk PIS
2019-07-18 10:19:50
A próby promu w wannie już się odbyły??? , bo jakoś TVPiS milczy na temat :)))
Pytanie
2019-07-18 08:25:17
Ile statków wybudowała "Stocznia" Szczecińska w czasie 4 letnich rządów PiS?
Alicja
2019-07-18 07:28:48
To w Szczecinie jest Stocznia Szczecińska? A mam pytanie, ilu fachowców zatrudnia, prócz oczywiście prezesa, sekretarki itp. Po co im taki sprzęt skoro tam nawet ta tzw. Stępka pod niby prom zardzewiała, a tak w ogóle to czy ktoś widział chociaż projekt tego niby promu? Poza tym, gdzie się podziało całe wyposażenie stoczni, która kiedyś w Szczecinie świetnie funkcjonowała? Czyżby ktoś oddał na złom, czy może ktoś się wzbogacił? Kiedyś całe tramwaje woziły pracowników do pracy w stoczni, teraz jakoś ich nie widać. Okropna propaganda, którą niestety prości ludzie kupią.
Hahaha
2019-07-17 23:14:50
Jaka Stocznia?!
RUDY
2019-07-17 20:43:18
A ja wahm mufie nein! nein! nein! Ciocia Makhrela kazała zamhknąć a nie othfierać. Nein!
gregor102
2019-07-17 20:01:29
Kolejny krok odbudowy stoczni wykonany.
Dobrze pomyślane
2019-07-17 19:49:19
Dobrze pomyślane bo teraz będą to wynajmować prywatnym firmom i kasować szmal i o to chodzi!!!! stocznia wynajmuje wiele rzeczy prywatnym firmom i zarabia teraz bedzie jeszcze wynajmować ten pojazd i o to tutaj chodzi.
Leopolis
2019-07-17 19:47:34
Za PO sprzedawali za PIS kupują.
gość
2019-07-17 18:54:11
Jeszcze tylko msza,poświęcenie nowego sprzętu żeby czarni też coś na tym nowym zakupie zarobili i można stępkę wywozić za płot do skupu złomu.
do stoczniowiec
2019-07-17 18:24:58
Na stoczni jest jedna stara platforma.Kupiła ją od stoczni prywatna firma,wyremontowała i stoi bo prezes firmy drapał sie ze stocznią i dostał zakaz.Oczywiście prywaciażowi opłaciło się wyremontować a stoczni już nie.Lepiej było wynająć platforme z Opola i płacić za wynajem a teraz kupić nową do użytku dwa razy w miesiącu.Stępka rdzewieje a produkcji żadnej dalej nie ma.
biss
2019-07-17 18:17:53
No tak stare comety sprzedali za grosze, aby teraz kupić nowy.
@ stoczniowiec
2019-07-17 18:05:40
Stare platformy zużyła tuskowa stocznia pod pseudonimem złomrex - król złomu. Wszystko poszło na złom. Wszystko!
artemor
2019-07-17 18:01:07
W Papenburgu mają niejedno takie coś i to na 64 kołach.
stoczniowiec
2019-07-17 17:33:48
A co ze starymi platformamu, kilka ich bylo SSSA?
;-(
2019-07-17 16:20:46
w sam raz do wozenia rdzewiejacej stepki do niewidzialnych promow, balbinie by sie przydal taki zolty skuter
miś
2019-07-17 15:50:55
Ty wiesz co my robimy tą platformą ? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to jest nasze, przez nas wykonane, i to nie jest nasze ostatnie słowo!
Ania
2019-07-17 15:44:29
Teraz przyjdzie PO do władzy, ponownie zlikwidują stocznię a majątek wyprzeda za przysłowiową złotówkę. I sprzęt za 4 miliony trafi do szwagra za ułamek ceny jako złom. I tak się robi słomiane interesy.
@Tylko pytam
2019-07-17 15:38:17
A no po to żeby "pani"Jacyna-Witt miała czym się poruszać po stoczni.
gość
2019-07-17 15:34:54
O jakich konstrukcjach jest mowa w artykule,czy autor może to wyjaśnić lub może kierownik niby projektów?Będą zarabiać na transporcie grube pieniądze a produkcji dalej nie widać.
Grunt to lans przed wyborami
2019-07-17 15:25:56
To taka sama inwestycja , jak kupić cały browar ,żeby napić się piwa ::))) Typowo Pisiorskie nieprzemyślane zakupy firmowane przez Pacyne... A kiedy "stępkę" pod budowę promu odrdzewicie ?? Już 3 rok mija :)))
Tylko pytam
2019-07-17 15:05:40
Po co?
Z daleka
2019-07-17 15:01:34
Lans za duże pieniądze. A po drugiej stronie Odry w St3 jest taki sam, w dodatku mało używany !!! Dzierżawcy w SPP, zapłacą za zdjęcia w czynszu najmu obiektów.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA