Sobota, 04 maja 2024 r. 
REKLAMA

Między Hamburgiem, Szczecinem i Gdańskiem

Data publikacji: 0001-01-01 00:00
Ostatnia aktualizacja: 2015-07-20 14:24

Rodzime porty morskie Szczecin/Świnoujście oraz Gdańsk i Gdynia odgrywają kluczową rolę w rozwoju transgranicznego regionu gospodarczego wzdłuż Łaby i Odry - tak wynika z raportu przygotowanego przez Hamburski Instytut Gospodarki Światowej (HWWI). W szczególności autorzy wskazują na potencjał w relacjach handlowych z Hamburgiem.

Dokument pt. "Transport towarów między portem Hamburg a Polską” jest swojego rodzaju próbą odpowiedzenia na pytanie, jak kształtują się stosunki biznesowe oraz jak im pomóc na obszarze reprezentowanym przez Związek Izb Regionu Łaby/Odry (KEO). Obejmuje on wschodnie i północne landy Niemiec, północne terytoria Czech oraz zachodnie i północne województwa Polski, które w sumie zamieszkuje 7,5 proc. mieszkańców Unii.

Raport HWWI wskazuje, iż wielkie znaczenie dla transgranicznej wymiany handlowej ma geograficzna bliskość. Dla przykładu w 2013 roku udział Polski w imporcie pod względem wartości w stosunku do landów Brandenburgii i Meklemburgii-Pomorza Przedniego wyniósł odpowiednio 15 proc. i 14 proc. Partycypacja eksportu do Polski z Brandenburgii, Saksonii-Anhalt oraz Meklemburgii Pomorza Przedniego kształtowała się następująco: 13 proc., 10 proc. i 8 proc. Interesująco przedstawiają się również związki z północnymi landami Niemiec. W porównaniu z innymi regionami landy Dolnej Saksonii i Hamburga mają nie tylko relatywnie wysoki udział importu (2,2 proc. i 5,9 proc.) oraz eksportu do Polski (2,2 proc. i 4,6 proc.), ale również najwyższą zewnętrzną wymianę handlową.

Ponadto niemieccy eksperci prognozują, iż do 2020 roku dojdzie do silnego wzrostu w wymianie handlowej pomiędzy Hamburgiem a państwami Unii. W szczególności odnosi się to do relacji biznesowych z Polską (przyrost o 44 proc.) - zarówno w imporcie, jak i eksporcie. Polskie (Szczecin/Świnoujście, Gdańsk, Gdynia) i niemieckie (Hamburg) porty morskie są wskazane przez niemieckich ekspertów jako fundament infrastruktury transportowej w regionie KEO.

Zdaniem autorów dokumentu "Transport towarów między portem Hamburg a Polską”, pomimo wzrostu gospodarczego (który powinien wygenerować większy popyt) korytarz pomiędzy Hamburgiem, Polską a Czechami nie jest do tej pory w pełni wykorzystany. Sugeruje się, iż w celu przyspieszenia rozwoju ekonomicznego oraz powiązań transgranicznych, należy dążyć do obniżenia kosztów transportu i wymiany handlowej poprzez daleko idącą poprawę śródlądowych dróg wodnych.

Z pełną wersją raportu "Transport towarów między portem Hamburgu a Polską” będzie można zapoznać się podczas tegorocznego 3. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie. (z)