Wtorek, 21 maja 2024 r. 
REKLAMA

Ekologiczny statek do transportu rakiety. Kadłub powstaje w Szczecinie [FILM]

Data publikacji: 19 maja 2022 r. 09:55
Ostatnia aktualizacja: 19 maja 2022 r. 15:04
Ekologiczny statek do transportu rakiety. Kadłub powstaje w Szczecinie
Kadłub „Canopee” powstaje na nabrzeżu Fant w Szczecinie. Fot. Marek CZASNOJĆ  

W Szczecinie budowany jest kadłub statku do transportu europejskiej rakiety Ariane 6. Jej pierwszy lot ma się odbyć w tym roku. Statek „Canopee”, który przetransportuje elementy rakiety z francuskich fabryk do europejskiego kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej, będzie miał innowacyjny napęd.

Przetarg ogłoszony przez ArianeGroup na budowę i eksploatację statku wygrała Alizés, spółka żeglugowa utworzona przez partnerów: Jifmar Offshore Services i Zephyr & Borée. Budowę powierzono holenderskiej firmie Neptune Shipyard.

Kadłub „Canopee” powstaje w Szczecinie

– Wybór europejskiej stoczni wydawał się nam oczywisty jako pasujący do DNA projektu Ariane – powiedział Jean-Michel Berud, dyrektor generalny Jifmar.

Stocznia Neptune zbudowała dla Jifmar już kilkanaście jednostek. Kadłub „Canopee” powstaje w Szczecinie na nabrzeżu Fant. Wykonuje go Partner Stocznia z Polic, która od lat współpracuje z holenderską firmą.

„Canopee” ma być wyposażony w silniki dwupaliwowe pracujące na skroplonym gazie lub oleju napędowym oraz w panele słoneczne. Ponadto przewidziano zamontowanie na nim czterech żaglopłatów o wysokości 30 metrów, które mają mieć łączną powierzchnię 1452 m kw., zmniejszając zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla w transatlantyckich rejsach średnio o ponad 30 proc.

Kadłub powstający w Szczecinie zostanie odholowany do Holandii do wykończenia. Jednostka będzie miała 121 m długości, 23 m szerokości, a jej nośność wyniesie 7,5 tys. ton. Statek ma osiągać 16,5 węzła prędkości. Na „Canopee” zaplanowano nadbudówkę razem z pomostem nawigacyjnym w części dziobowej oraz otwarty pokład ładunkowy z wysokimi burtami zabezpieczającymi ładunek.

 

Pierwszy lot rakiety Ariane 6

– Z niecierpliwością czekamy na możliwość eksploatacji tego statku w imieniu ArianeGroup i pokazania pełnego potencjału napędu wiatrowego w marynarce handlowej – podkreślał pod koniec 2020 roku Nils Joyeux, dyrektor generalny Z&B. – Z jednej strony, opcja budowy w stoczni europejskiej w znacznym stopniu zabezpiecza ten projekt w kontekście niepewności powodowanej przez COVID-19 i reperkusji pandemii. Z drugiej strony, mamy nadzieję, że jest to jeden z kroków pozwalających Europie przejąć inicjatywę w zakresie budowy innowacyjnych statków z napędem wiatrowym.

Pierwszy lot Ariane 6 planowany jest na ten rok. Ma ona sprostać potrzebom klientów w zakresie misji kosmicznych o charakterze komercyjnym i instytucjonalnym. Wyrzutnia będzie miała możliwość wystrzeliwania zarówno ciężkich, jak i lekkich ładunków na wiele orbit do zastosowań takich, jak: obserwacja Ziemi, telekomunikacja, meteorologia, nauka i nawigacja.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@Nie wiem
2022-05-19 17:19:03
I właśnie do tego potrzebni są w "zjednoczonej EUropie" Polacy - do brudnej, uciążliwej i niskopłatnej pracy fizycznej...
Nie wiem
2022-05-19 14:48:07
Nie wiem, czy jest się czym chwalić. Kadłub to najgorsza i najmniej zyskowna robota na statku bez względu na to, czy będzie nim transportowana rakieta, węgiel, czy cokolwiek innego. Kadłub to spawanie, hałas i brud zupełnie nieekologiczne i relatywnie nisko płatne prace. O klasie wykonawców nie świadczy umiejętność spawania kadłuba bo to potrafią nawet w Wietnamie i Bangladeszu. Liczy się projekt i wyposażenie, to świadczy o klasie wykonawców, ale tego niestety nie robimy. My tylko spawamy..
kiedy holowanie
2022-05-19 13:10:17
do "partnera? Chciałbym zobaczyć to cudo.
A gdzie Go buduja...
2022-05-19 13:04:19
Czyzby tez w Policach... gdzies przy Azotach Chemicznych...?/!
w nas bez zmian
2022-05-19 12:24:35
Buduje Partnet Stocznia z Polic. A Stocznia Szczecińskia i Stocznia Gryfia rdzewieją.
Kasa
2022-05-19 11:56:14
Tyle zachodu dla jednej rakiety.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA