Wtorek, 14 maja 2024 r. 
REKLAMA

Kolejne środki na budowę promów

Data publikacji: 18 kwietnia 2022 r. 11:23
Ostatnia aktualizacja: 18 kwietnia 2022 r. 11:23
Kolejne środki na budowę promów
Pierwszy nowy prom ma wejść do eksploatacji na przełomie 2024 i 2025 roku. Fot. PŻM  

Spółka Polskie Promy jest w trakcie pozyskiwania finansowania dłużnego i prowadzi zaawansowane rozmowy rynkowe z konsorcjum banków. Poinformował o tym podczas niedawnego posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Spółka Polskie Promy została zobligowana przez Skarb Państwa, największego udziałowca, do realizacji budowy jednostek promowych przeznaczonych do żeglugi w rejonie Morza Bałtyckiego na rzecz Unity Line i Polferries (Polskiej Żeglugi Bałtyckiej).

– Obecnie Skarb Państwa jest większościowym udziałowcem na podstawie przeprowadzonego na rynkowych warunkach dokapitalizowania – powiedział G. Witkowski. – Jednocześnie spółka jest w trakcie pozyskiwania finansowania dłużnego, w tym prowadzi zaawansowane rozmowy rynkowe z konsorcjum banków.

Przypomniał, że kontrakt (o wartości kilku miliardów złotych) obejmuje budowę trzech nowych jednostek i czwartej w opcji, przeznaczonych do żeglugi w rejonie Morza Bałtyckiego. Projekt jest realizowany przez Gdańską Stocznię Remontową im. Józefa Piłsudskiego za pośrednictwem spółki celowej Remontowa Ropax.

W listopadzie ubiegłego roku trzy spółki celowe typu SPV (specjalnego przeznaczenia), będące własnością Polskich Promów, podpisały kontrakty na budowę jednostek.

– To największa od 30 lat umowa inwestycyjna zawarta pomiędzy spółką z polskim kapitałem a polską stocznią – podkreślił wiceminister.

Dodał, że pierwszy nowy prom wejdzie do eksploatacji na przełomie 2024 i 2025 roku, co jednak nie wyklucza wyposażenia któregoś z armatorów w jednostki używane.

Jak informował pod koniec ub. roku wiceminister Witkowski, kwota 1 mld zł została alokowana, na zasadach komercyjnych, dla spółki Polskie Promy na rozpoczęcie budowy promów pasażersko-samochodowych. Skarb Państwa zainwestował 650 mln zł, obejmując nowe udziały w spółce, a pozostała kwota pochodzi z pozyskanego finansowania dłużnego dla Polskich Promów z przeznaczeniem także na ten cel.

Pod względem finansowym projekt został skonstruowany tak, że Skarb Państwa będzie uczestniczył w ok. 30 proc. w całym przedsięwzięciu, kolejne 10 proc. to środki własne armatorów, natomiast pozostałe 60 proc. to pieniądze pochodzące z kredytów komercyjnych udzielonych przez banki.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Przykre to
2022-04-23 14:10:13
Szczecin na odstawce.
@ @stępka
2022-04-22 21:02:55
Kilkanaście? Np dla Norwegów, Brytyjczyków, Kanadyjczyków, Estończyków i Duńczyków w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Część z nich to promy hybrydowe i elektryczne.
@@stępka
2022-04-19 14:03:40
Żadnego, ale przynajmniej nikt nie udawał, że to zrobi i nie robił szopek pod publikę, stawiając nic nie znaczące stępki.
@stępka
2022-04-18 19:13:23
Banialuki to ty wypisujesz.Napisz lepiej ile za rządów PO i lewicy wybudowano promów?
Bez kozery
2022-04-18 13:41:22
Panie Zaremba, a czemu budowa promów nie w Szczecinie? To za co macie płacone?
Stępka
2022-04-18 11:38:23
Kolejne środki? A gdzie poprzednie się podziały? Stępka i banialuki.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA