poniedziałek, 11 grudnia 2017.
Strona główna > Gospodarka > Stocznia wraca na rynek

Stocznia wraca na rynek

Stocznia wraca na rynek
Data publikacji: 2017-12-06 17:16
Ostatnia aktualizacja: 2017-12-10 19:16
Wywietleń: 3366 304067

Nieduże masowce, tzw. coastery, mają być zbudowane w Szczecińskim Parku Przemysłowym (Stoczni Szczecińskiej) na zlecenie niemieckiego armatora. Mowa jest o czterech statkach, z opcją czterech kolejnych. W środę (6 grudnia) podpisano list intencyjny w tej sprawie. Za dwa miesiące należy się spodziewać zawarcia kontraktu, a rok później przekazania pierwszej jednostki armatorowi.

– Jest to wielki dzień dla stoczni, nowe otwarcie, nowe życie – pierwsze otwarcie portfela zamówień Stoczni Szczecińskiej – mówił Andrzej Strzeboński, prezes SPP. – Na podstawie podpisanego dzisiaj porozumienia z armatorem mamy 60 dni na to, żeby doprecyzować zarówno techniczne, jak i handlowe elementy kontraktu.

Jak wyjaśnił prezes SPP, będzie to jednostka typu coaster, czyli masowiec uniwersalny do żeglugi przybrzeżnej.

– Są to statki operujące w rejonie Morza Bałtyckiego, Północnego, Zatoki Biskajskiej, Morza Śródziemnego – dodał. – Wymiana tej floty staje się faktem, na co już reaguje rynek.

Nowy statek ma mieć ok. 90 m długości, 13,6 m szerokości, nośność 2800 ton, moc silnika 1600 kW. Będzie go obsługiwać ośmioosobowa załoga.

– Jest to statek nowoczesny – podkreślił prezes SPP. – Jego historia zaczęła się dziewięć miesięcy temu. Mamy konkretną koncepcję, w większości też wyposażenie. Będzie przedmiotem negocjacji, czy zastosować wyposażenie z górnej półki czy z niższej – to wpłynie na cenę. Armator, Monterola Shipping Company, jest zainteresowany jak najszybszym dostarczeniem tych jednostek. My przewidujemy, że od momenty podpisania kontraktu pierwszy statek oddamy po 12 miesiącach, a co cztery miesiące – kolejne. Wykonamy go w formule „zaprojektuj i zbuduj”.

Koncepcję zaprezentowaną w środę wykonało biuro projektowe Nelton. Kontrakt dokładnie określi termin, sposób wytworzenia, cenę i finansowanie.

– Przewidujemy, że cały kontrakt zostanie zrealizowany w ciągu dwóch lat, może dwóch i pół – zaznaczył Zbigniew Jagniątkowski, agent Stoczni Szczecińskiej, prezes firmy JPP Marine. – Budowane u nas jednostki będą wozić ładunki masowe i kontenerowe z Norwegii do Duisburga, przez Rotterdam. Jest zapotrzebowanie do pływania po Renie, więc zostaną do tego przystosowane, m.in. poprzez opuszczoną nadbudówkę.

Camilo Monterola, dyrektor zarządzający niemieckiego armatora, mówił, że audytorzy sprawdzili Stocznię Szczecińską pod względem wytwórczym, technicznym i finansowym.

– Cieszę się, że stocznia wraca tym statkiem na rynek armatorski – podkreślił.

(ek)

Fot. Ryszard Pakieser

 

 

Stocznia wraca na rynek Stocznia wraca na rynek Stocznia wraca na rynek Stocznia wraca na rynek

Komentarze

2017-12-07 14:31:23
Państwo czyli my - podatnicy. Innej opcji nie ma. Po co Brudziński i jego nieudolni kolesie z PIS ładują się w takie gówno ? Przypomnij nam wszystkim kto władował się do tego aby M/s Szczecin zbudowany został w chińskiej stoczni Xingang Shipyard, znajdującej się w mieście Tianjin w pobliżu ujścia rzeki Hai He do Morza Żółtego. Masowiec spłynął z pochylni 16 grudnia ub.r. o godz. 16.18 czasu lokalnego ?
2017-12-10 18:49:48
do opos
Stocznia Szczecińska nie istnieje- upadła. Na jej gruzach powstała Stocznia Szczecińska Nowa- też nie istnieje była jeszcze Stocznia Szczecińska Porta Holding- ten istnieje a akcjonariusze walczą w sądach, ale niewiele ma to wspólnego ze stocznią raczej z akcjami dawnego stoczniowego holdingu. Powtarzam jeszcze raz: nie ma takiego przedsiębiorstwa jak Stocznia Szczecińska jest natomiast Szczeciński park przemysłowy, który zajmuje sie wynajmem powierzchni. Tak jest napisane na stronie internetowej SPP- swoich kontrahentów nazywa tal LOKATORAMI. SPP żyje z poboru czynszów dzierżawnych. Owszem na terenie SPP powstają niewielkie jednostki, ale nie buduje ich SPP lecz działające na tym terenie firmy. Za chwilę moga tam produkowac rowery, albo ekspresy do kawy. Mechanizm jest prosty: wynajmujesz teren, halę, płacisz czynsz i produkujesz. SPP nie jest to stocznią i dlatego nie mogła podpisać kontraktu z PŻB bp nie ma certyfikatów, gwarancji, nadzoru towarzystw klasyfikacyjnych, projektantów, technologów, inzynierów, spawaczy, rurarzy, monterów itp. Nie ma bo nie jest stocznią tylko podmiotem wynajmującym powierzchnię i tyle. Gryfia jaka by nie była ma przynajmniej certyfikaty miarodajne dla armatorów. Matematyki nie trzeba sam prezes SPP powiedział że pierwszy statek powstanie w ciągu 8-12 miesięcy więc trudno z tym polemizować. Blachy w stoczniach tniemy plazmą to takie niewielkie sprostowanie. Oczywiście budowa jednostek 2800 DWT dł 90 metrów jest mozliwa na terenie SPP, ale nie zrobi tego SPP bo to grupa urzędników pobierająca dzierżawę od firm lecz stoczniowe firmy. Pracownicy tych firm są w stanie takie zlecenie wykonać. Dlaczego list intencyjny podpisał SPP nie mam pojęcia, to trochę tak wygląda jakby cieć pilnujący aut na parkingu strzeżonym podpisał kontrakt na produkcje samochodów.
2017-12-07 14:46:08
Za drogo.
Firmy prywatne pomogą PIS-owi zbudować statki , ale zażyczą sobie tak dużą kasę , że państwo będzie musiało dopłacać do budowy statków. Państwo czyli my - podatnicy. Innej opcji nie ma. Po co Brudziński i jego nieudolni kolesie z PIS ładują się w takie gówno ?
2017-12-07 14:31:23
widmo.
stoczni szcecińskiej jeszcze nie ma , a oni podpisują kontrakty. mówią , że pomoże im gryfia . jaka gryfia ? ci z biura ? nikt nie przyjdzie do stoczni za grosze , nawet młodzi bez doswiadczenia chcą dobrze zarabiać. jak czytam tych propagandzistów z pis , że wystarczy kilku gości co potrafią ciąć blachy i po kłopocie to ręce opadają.
2017-12-07 14:26:49
@Gilgamesz
Byłeś kiedy w stoczni? Raczej nie, bo gdybyś był, to byś wiedział, że są tam trzy pochylnie: Wulkan Nowy (największa, tam, gdzie położono stępkę), obok Wulkan 1, gdzie spokojnie takie coastery się zmieszczą, no i pochylnia Odra Nowa.
2017-12-07 14:19:30
opos
Stocznia Szczecińska, to nie stocznia Gryfia-widać napływ z powiatów i gmin ,który pisze by pisać ,nie mając zielonego pojęcia o czym. Stocznia Szczecińska nie jest państwowa i dlatego państwo nic nie może z nią zrobić,choć bardzo się starali rozwalić ją do końca. Jak by dokładnie ktoś śledzi co dzieje się teraz na stoczni ,to wiedział by ,że buduje się małe stateczki . Ostatnio nawet prom dla Norwegii, mały ,do przewozów między wyspami. Czytanie ze zrozumieniem ,to też sztuka- jeżeli ma wybudować 4 statki w 2 lata,to ile trwa budowa jednego? Jakiś matematyk napisał ,że 12 miesięcy. Jeszcze jeden napisał ,że budują prom dla PŻB-nie kolego ,to ma budować Gryfia ,bo to jest państwowa stocznia. Troszeczkę więcej wiedzy ,a mniej propagandy, bo same ręce opadają. Ktoś napisał ,że fachowcy z dawnej stoczni rozjechali się . Dzisiaj mamy XXI wiek,kolego i cięcie blach odbywa się na maszynach CNC wodnych lub laserowych. Stocznia potrzebuje nowych i młodych fachowców znających się na maszynach obsługiwanych komputerowo.Czasy 5000 tysięcy ludzi w stoczni ,już minęły, a skansen techniczny ,powoli przechodzi do lamusa.
2017-12-07 11:51:19
@ Alicja
1000% racji ci panowie to już raczej w wieku emerytalnym są, może czas wnuki bawić? Obawiam się, że niestety za te masowce zapłacą podatnicy
2017-12-07 09:46:08
Żarty.
Gryfia ma brać udział w budowie statków. To jakiś żart ? Przecież w Gryfii jest więcej pracowników biurowych niż produkcyjnych. To jedyna taka stocznia na świecie.
2017-12-07 09:24:43
hm
Agent stoczni?
2017-12-07 09:09:09
Alicja
Przecież nie ma już Stoczni Szczecińskiej. poza tym kto to zbuduje skoro zlikwidowano Stocznię Szczecińską, ludzi (fachowców) pozwalniano. Może ci starsi panowie co są na zdjęciu zbudują te stateczki. Kto zapłaci za niedotrzymanie podpisanej umowy? Mam nadzieję, że nie my podatnicy, tylko ci właśnie panowie, co tak ładnie pozowali do zdjęcia. Jest takie powiedzenie "Mierz siły na zamiary".
2017-12-07 07:55:41
.
propaganda sukcesu - Kurier wraca do dobrej gierkowskiej tradycji. Nie jest prawdą, że "stocznia wraca na rynek. Prawdą jest, że stocznia, której formalnie nie ma, chce wrócić na rynek. Takie ma intencje, dlatego podpisała list intencyjny a nie umowę. Może poczekajmy na odtrąbienie sukcesu do dnia wodowania nowej jednostki, czego - nawiasem mówiąc - SPP z całego serca życzę.
2017-12-07 06:40:55
oBSERWATOR(R)
mnie interesuje ta laska ktora obsluguje ten ewent. who is she? ladna.
2017-12-07 06:01:47
Gilgamesz
Na teczkach jest logo stoczni szczecińskiej, na proporczyku też.Na mikrofonie logo TVP3 i juz widzimy wielki sukces nieistniejącej stoczni.Nie pomylcie się i nie połóżcie nowych stępek obok słynnej stępki pramatki stępek.
2017-12-07 00:28:48
To jest jakiś
sabotaż; stoczni jeszcze nie ma a kary już będą...
2017-12-06 23:31:27
Do super
Nie ściemniaj. Budowa promu nawet się nie zaczęła
2017-12-06 22:58:15
Dzis jest mikolaja... a jutro juz PO
s-PO-kojnie...! Gdyz jak cos bedzie czy "wyjdzie nie tak" to Ci co "PO-okradali Stocznie PO-wy-row-ny-wu-ja straty" by wszystko w koncu i wobec Prokuratury bylo jak trzeba ! Przeciez PO-wcy, juz nie raz w ciagu ostatnich miesiecy byli tak w Stoczni jak i PO-d Stocznia... by PO-obliczac swoje "sily na zamiary" ??
2017-12-06 22:57:48
Moc
Rozumiem że obie pochylnie na wulkanie będą zajęte , została jeszcze trzecia odra nowa. Moc Prezesa SPP jest widoczna na każdym kroku. Pilnie trzeba wykonać przejazd próbny pociągu po zmodernizowanym torowisku do stoczni żeby ruszyły tak bardzo oczekiwane transporty kolejowe z blachami. Będzie się działo.!?
2017-12-06 22:54:33
nazwa armatora
Nawet nazwa armatora się nie zgadza Motorola Shipping Company naprawdę?
2017-12-06 22:14:45
Super
Budowa promu idzie pełną parą, teraz 4 masowce strach pomyśleć co będzie dalej.
2017-12-06 21:55:50
dziś jest mikołaja a nie prima aprilis
mam pytanie kto zbuduje statek przecież SPP bo to jest firma, zarządzająca terenami stoczni, na których pracują prywatne firmy, więc to chyba firmy zbudują statek, a nie SPP? Masowiec 2 800 DWT będzie budowany 12 miesięcy BRAWO!!! Chińczycy już się boją o swoje stocznie. Najlepszy jest Agent Stoczni, której nie ma....to jest lepsze niż Orwell. Niemiec dobrze to sobie wykombinował za niedotrzymanie terminów stocznie płacą spore kary finansowe więc dla armatora to świetny kontrakt.
2017-12-06 21:40:00
Mikołaj
Nareszcie dobra wiadomość , w końcu coś ruszy. To jest czas dla Prezesa SPP. Nareszcie CV zostaną wyjęte i odkurzone z szuflad !!!
2017-12-06 18:21:07

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Mikołajowa atrakcja od Coca Coli
Międzynarodowa flota przy Wałach
Poprzedni Następny

Nekrologi

Teresa Syrek

kondolencje