Czwartek, 25 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Pół miliarda na Szczecińską Kolej Metropolitalną

Data publikacji: 09 maja 2018 r. 15:16
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:10
Pół miliarda na Szczecińską Kolej Metropolitalną
 

W 2022 roku ma ruszyć Szczecińska Kolej Metropolitalna. Pieniądze na tory, dworce i parkingi już są zagwarantowane. Stowarzyszeniu Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego przyznano ponad 500 mln zł dotacji unijnej na infrastrukturalną część tej inwestycji. Umowę to potwierdzającą podpisano w środę (9 maja) w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie.

Umowę, w obecności zaangażowanych w projekt samorządów i instytucji, podpisali Przemysław Gorgol – p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Piotr Krzystek – prezydent Szczecina, a zarazem przewodniczący Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

Wartość całego projektu wynosi 741 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 512 mln zł. Fundusze unijne pomogą m.in. zmodernizować linię kolejową na odcinku Szczecin – Police i wybudować drugi tor na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn. Nowy tor i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem pozwolą oddzielić ruch pasażerski od towarowego, dzięki czemu pociągi SKM będą jeździć szybciej. Zmieni się też infrastruktura pasażerska na liniach: Gryfino – Szczecin Główny, Stargard – Szczecin Główny oraz Szczecin – Goleniów, wraz z odgałęzieniem do goleniowskiego lotniska. Całkowita długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych wyniesie ok. 24 km.

SKM zostanie połączona z siecią miejskich linii autobusowych 
i tramwajowych. Powstaną 42 węzły przesiadkowe (autobus/tramwaj – pociąg), przy czym 28 z nich dzięki środkom z POIiŚ, a także parkingi „Parkuj i Jedź” (Park & Ride) i rowerowe (Bike & Ride). Zamontowane będą urządzenia umożliwiające integrację różnych środków transportu, np. biletomaty 
i kasowniki.

– W budżecie unijnym na lata 2014-2020 kładziemy duży nacisk na wsparcie transportu publicznego – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik, który uczestniczył w uroczystości. – Szczecin na tym korzysta. 
W grudniu dofinansowaliśmy budowę nowych tras tramwajowych, a w marcu modernizację istniejących linii. Razem z dzisiejszą inwestycją to prawie 800 mln zł wsparcia dla Szczecina.

Jak dodał, Zachodniopomorskie jest bardzo dużym beneficjentem środków unijnych z POIiŚ, gdyż pozyskało łącznie ponad 6 mld zł.

– Ta decyzja pomoże zrealizować epokowy projekt Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego – podkreślił Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski. – To ważny, mocny impuls rozwoju zachodniopomorskich powiatów i gmin: Stargardu, Polic, Gryfina, Goleniowa i Szczecina – stolicy Pomorza Zachodniego. To projekt, który ułatwi i przyśpieszy transport mieszkańców codziennie jeżdżących do pracy, instytucji kultury oraz turystów.

Przemysław Gorgol dodał, że zintegrowany system transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitarnym nie tylko usprawni komunikację w gminach objętych inwestycją, ale spełni również wszystkie niezbędne standardy ułatwiające podróż osobom z niepełnosprawnością.

– Jest to najtrudniejszy projekt, jaki na Pomorzu Zachodnim realizowaliśmy, bo ma wielu partnerów – mówił prezydent Krzystek i zapowiedział, że PKP PLK za chwilę ruszy z robotami.

Dodał, że w Szczecinie pojawi się ok. 1800 bezpłatnych miejsc parkingowych, a każdy będzie mógł podróżować SKM na podstawie jednego biletu.

(ek)

Fot. Ryszard PAKIESER

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Mariusz
2018-05-10 14:09:41
mozna bylo poczekac z tymi pieniedzmi bo obecny prezydent wtopi je jak w ten wolny tramwaj a reszte na tonace ogrody i tak po kasie szybko bedzie.
k.olej
2018-05-10 03:33:26
już wszyscy czekamy na nowe szyny pękające po ułożeniu ;)
@stary jestem.
2018-05-09 16:47:59
Kolego, muszę Ci powiedzieć, że FABRYKA WODY to każda sesja naszej Rady Miasta. A ten gdzieś tam basen to tylko filia-córka.
ppkkpp
2018-05-09 16:23:48
A dlaczego pominięto odgałęzienie na Gumieńce, Warzymice, Przecław, Kołbaskowo. Co z Trzebieżą?
@mieszkaniec
2018-05-09 16:18:08
Nic by nie wpłynęła gdyby na pkp skończyła się mentalna komuna zamykania godzinę przed pociągiem szlabanów o otwierania 40 minut po nim. Prosty przykład jest w Holandii - minutę wcześniej szlaban się zamyka i chwilę po przejechaniu otwiera się. Tyle, że tam steruje tym automatyka a u nas jakiś koleś w dziwnej czapce i podkoszulku bez rękawów.
Stary jestem
2018-05-09 15:39:17
A skoro jestem stary, to pewnie nic nie znaczę, jeśli chodzi o pociąg Szczecin-Police (za moich czasów Szczecin-Trzebież). Żadne tam park and coś tam za moich czasów, tylko jeździło się, w kasach bilety z kartoników - a teraz wielka kasa z Unii i innych podmiotów. Czyli polityka. Szczecin. Jak basen zwany "fabryką wody". Szkoda.
mieszkaniec Skolwina
2018-05-09 15:26:43
Jako mieszkaniec Skolwina cieszę się, że w temacie SKM dzieje się tyle dobrego. Nie chcę być źle odebrany ale jedna rzecz mnie martwi: przejazdy kolejowe na ul. Nad Odrą oraz ul. Stołczyńskiej. Obawiam się, że SKM-ka wpłynie bardzo negatywnie na ruch kołowy w tych miejscach.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA