Sobota, 27 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Tramwaj czy samochód?

Data publikacji: 11 października 2017 r. 07:29
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:52
Tramwaj czy samochód?
 

Kolejny, wciąż niepewny termin otwarcia pętli autobusowej przy ul. Turkusowej na szczecińskim prawobrzeżu to przełom obecnego i przyszłego roku. Wtedy też dopiero zmieni się układ linii w tej części miasta. Na razie trwają konsultacje nad ich przebiegiem i częstotliwością. We wtorek  10 października rozmawiali o tym członkowie Komisji ds. Gospodarki Komunalnej, Rewitalizacji i Ochrony Środowiska szczecińskiej RM, przedstawiciele kilku Rad Osiedli, ZDiTM oraz Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie", które obsługuje zdecydowaną większość połączeń w tej części miasta.

Zgodnie z propozycją ZDiTM linia 54, obecnie kursująca na trasie Kijewo-Basen Górniczy zostanie skrócona - od pętli na os. Słonecznym pojedzie z pominięciem ul. Pszennej do pętli "Turkusowa", z dotychczasową częstotliwością. Linia 55 w obecnym kształcie ma być zlikwidowana. Pojedzie za to co 20 min. w godzinach szczytu z os. Bukowego do Turkusowej, wspomagając linię 65. Autobusy 56 i 96 zamiast co 24 min. pojadą co 30 - to zmiana na wniosek mieszkańców, którzy twierdzą, że przy obecnej częstotliwości linie w tej części miasta i tak jeżdżą stadami, a potem trzeba długo czekać. Po zmianach kursy nie powinny się pokrywać. W miejsce zlikwidowanej linii 55 do Klucza kursować ma wydłużona linia 64, z częstotliwością co 20 min. przez cały dzień. Linia 65, czyli podstawowe połączenie z os. Bukowego, pojedzie przez ul. Fioletową i Mączną (by ułatwić dotarcie do szpitala w Zdrojach), co 20 min przez cały dzień, ułatwiając dotarcie do SST i Ronda Ułanów Podolskich. Autobusy 66 pojadą z os. Bukowego do Podjuch, ale wybrane kursy obsłużą także rejon ul. Botanicznej, czyli okolice hipermarketu i Outlet Parku, wokół których powstaje coraz więcej firm. Część kursów zostanie także wydłużona do Żydowiec. Linia 71 zostanie skrócona - połączy Turkusową, Pszenną, Łubinową i rondo Ułanów Podolskich. Na wniosek RO linia 72 pojedzie przez ul. Balińskiego i Piaseczną. Autobusy 73 i 93 mają funkcjonować bez zmian, podobnie jak 77. Z kolei 79 pojedzie przez Jasną i wyłącznie do Turkusowej. Na 84 być może uda się wydłużyć godziny kursowania, ale pojedzie Gryfińską, Struga i Jasną, przez pętlę Turkusowa do Ronda Ułanów Podolskich. Ma to ułatwić skomunikowanie Kijewa zarówno z SST, jak i rondem w Zdrojach. Kolejna likwidacja dotyczy jednaj z najkrótszych szczecińskich linii - 85. Ma ona być włączona do tzw. Transportu na Żądanie, który od kilku lat służy mieszkańcom Podjuch, Na trasie Turkusowa-Łubinowa-Struga-Zakłady Mięsne przy ul. Pomorskiej, gdzie także przybywa firm, a pasażerowie mają problem z dotarciem do pracy, pojadą autobusy nowej linii 91.

- Te propozycje powstały po rozmowach z Radami Osiedli oraz przewoźnikiem, czyli SPA "Dąbie" - zapewnia Krzysztof Miller, kierownik Działu Optymalizacji Sieci Komunikacyjnej i Realizacji Projektów w ZDiTM. - Podobnie jak nasze stanowisko w sprawie linii pospiesznych, które na razie nie będą objęte żadnymi zmianami. Będziemy jednak obserwować ich napełnienie zarówno przed uruchomieniem pętli autobusowej "Turkusowa", jak i w późniejszym okresie.

Dopytywany jednak przez radnych przyznał, że ZDiTM nie wie, ani ile autobusów będzie potrzebnych do obsługi prawobrzeża po zmianach, ani jakie to mają być pojazdy. Nie wie nawet, ile będzie kosztowało utrzymanie połączeń. ©℗

 

Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 11 października 2017 r.

Tekst i foto: Tomasz TOKARZEWSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

użytkownik KM
2017-10-12 09:53:52
Dylemat ? Miasto samo odpowiada artykułem w GS. Szczecin ekologicznie modernizuje swoją flotę pojazdów i kupuje kolejne auta elektryczne. CENNIK PODSTAWOWY - DO WYCZERPANIA ZAPASÓW NISSAN LEAF - SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY NR1 NA ŚWIECIE CENA - wersja podstawowa OD 128 000 zł Miasto kupuje sobie drogie zabawki i wybuduje dla siebie 3 stacje szybkiego ładadowania tych aut za publiczne pieniądze. Kupione już 4 - ( 2 dla ZDITM, 2 dla Wydziału Oświaty). Zamówione kolejne 4 (1 dla pracowników ZDiTM, 3 dla Domu Pomocy Społecznej). Naprawdę pracownicy ZDiTM i pracownicy Domu Pomocy Społecznej (jak pomoc społeczna -to znaczy, że biedni i trzeba ich wspomagać z publicznych pieniędzy) muszą jeździć najnowszymi nowinkami technicznymi - drogimi gadżetami - a podobno Miasto nie ma pieniędzy. A nie łaska korzystać z KM (tak doskonale zorganizowanej) lub z aut tradycyjnych o zdecydowanie niższych kosztach
Honorat
2017-10-11 23:59:10
Historia budowy tramwaju na Prawobrzeże powinna być umieszczona w podręcznikach jako przykład indolencji urzędniczej. Najpierw położono tory i zbudowano tymczasową pętlę tramwajową za Selgrosem, krzycząc że to tramwaj dojeżdżający do Słonecznego. Rok po skończeniu budowy ktoś się ocknął ze słodkiego urzędniczego drzemania i stwierdził, że do pętli tramwajowej potrzebna jest pętla autobusowa. Po następnym roku ogłoszono przetarg na tę inwestycję. Jej budowa dobiega właśnie końca, lecz podobno podczas wizytacji tej budowy ktoś z wizytatorów zauważył z niepokojem, że autobusy mogą mieć trudności z zawracaniem na tej pętli. Czyżby zamiast pętli zbudowano pętelkę? To nie konsultowano tego z firmą autobusową? A wszystkiego tego można było uniknąć, gdyby od początku położono tory do istniejącej od lat pętli autobusowej u zbiegu ulic Przelotowej, Handlowej, Łubinowej. Ale skoro miasto ma nadmiar pieniędzy na nie przemyślane inwestycje...
ckm
2017-10-11 14:20:12
chyba już czas na odwołanie dyr. i może rozwiązanie ZDITM.
socha
2017-10-11 11:59:48
ma być tramwaj ale konkret a nie lipa w ramach gwarancji pilnie wymienic torowisko nawet zeby to trwało rok i ma tam być konkretny inspektor nadzoru,
tymczasem ....
2017-10-11 09:48:47
...torowisko SSTramw. jest spękane w coraz innych miejscach. Kołki podpierają już peknięte szyny nawet na moście nad Parnicą. To już nie są pęknięcia co 100 czy 200mb ale co 10-20 metrów! czyli sieczka z szyn!!! A idzie kolejna zima!!!
Misiek
2017-10-11 09:25:26
wybieram samochod
sst
2017-10-11 07:54:43
Co za głupie pytanie, wiadomo, że nie tramwaj.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA