Sobota, 04 maja 2024 r. 
REKLAMA

Przewozy masowe. Kryzys się pogłębia

Data publikacji: 23 listopada 2015 r. 13:28
Ostatnia aktualizacja: 18 listopada 2017 r. 19:33
Przewozy masowe. Kryzys się pogłębia
 
W miniony piątek indeks przewozów masowych (BDI) osiągnął rekordowo niski poziom, spadając poniżej 500 punktów. W tym tygodniu trzeba się liczyć z dalszym spadkiem stawek frachtowych masowców z powodu katastrofy w kopalni żelaza Samarco w Brazylii.  

– W przyszłości może być jeszcze gorzej – zapowiada Ralph Leszczynski, jeden z brokerów w Singapurze. – Popyt na rudę żelaza w Chinach jest obecnie bardzo niski.

Sytuację pogorszyła katastrofa w kopali rudy żelaza Samarco, do której doszło 5 bm. Zapory podtrzymujące odpady zawaliły się, zabijając 11 ludzi. Zmniejszyło to także eksport rudy żelaza z Brazylii (a jest głównym obok Australii eksporterem rudy na świecie).

– Można się spodziewać, że przez katastrofę eksport rudy żelaza w grudniu zmniejszy się o 3,5 mln ton – twierdzi Leszczynski. – Statki, które miały ją przewieźć, zostały odstawione do portów, gdzie przynoszą głównie straty.

Rynek przewozów masowych zmaga się w tym roku z ogromnym kryzysem. Spadek popytu na stal i węgiel, przy utrzymującej się dużej nadpodaży tonażu, sprawiają, że wpływy z eksploatacji masowców nie pokrywają kosztów operacyjnych, nie mówiąc już o dodatkowych, związanych ze spłatą kredytów (obecnie flota masowców na świecie jest rekordowo młoda, a więc obciążona hipoteką).

– Szczególnym wyzwaniem będzie pierwsza połowa 2016 roku, gdyż wtedy pojawi się dużo nowych jednostek – uważa Christos Begleris, dyrektor finansowy Star Bulk.

Podobnego zdania są szefowie innych światowych firm armatorskich. W tym roku zanotowano pierwsze upadki przedsiębiorstw z tego sektora (Daiichi Chuo Kisen Kaisha zwrócił się do rządu japońskiego o ochronę od wierzycieli, a Global Maritime Investment Cyprus Ltd ogłosił bankructwo).©℗ (ek)

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA