Wtorek, 21 maja 2024 r. 
REKLAMA

Wodowanie kadłuba za pomocą doku „Gryfii”. Budują statek do transportu rakiety [GALERIA]

Data publikacji: 28 czerwca 2022 r. 13:18
Ostatnia aktualizacja: 01 lipca 2022 r. 09:40
Wodowanie kadłuba za pomocą doku „Gryfii”. Budują statek do transportu rakiety
Kadłub „Canopee” we wtorek od samego rana był przygotowywany do zwodowania. Fot. Elżbieta KUBOWSKA  

Jak już informowaliśmy, w Szczecinie trwała budowa kadłuba statku do transportu europejskiej rakiety Ariane 6. Jej pierwszy lot ma się odbyć w tym roku. Jednostka „Canopee”, która przetransportuje elementy rakiety z francuskich fabryk do europejskiego kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej, będzie miała innowacyjny napęd. We wtorek (28 czerwca) rano rozpoczęło się wodowanie jej kadłuba.

Przypomnijmy, że przetarg ogłoszony przez Ariane Group na budowę i eksploatację statku wygrała Alizés, spółka żeglugowa utworzona przez partnerów: Jifmar Offshore Services i Zephyr & Borée. Zadanie powierzono holenderskiej firmie Neptune Shipyard. Zbudowała ona dla Jifmar już kilkanaście jednostek.

Kadłub „Canopee” powstawał w Szczecinie na nabrzeżu Fant. Wykonała go Partner Stocznia z Polic, która od lat współpracuje z holenderską firmą. We wtorek (28 czerwca) rano rozpoczęło się jego wodowanie.

Z nabrzeża Fant, gdzie był budowany, dotarł na pontonie TRD „Horizon”, wspomaganym przez holowniki „Hermes” i „Serwal 3”, do doku pływającego nr 5 Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”. Partner Stocznia dość często wykorzystuje go do wodowania swoich jednostek. Po zatopieniu doku schodzą na wodę i następnie zostają odholowane.

Ze Szczecina „Canopee” trafi do Holandii do wykończenia. Jednostka będzie miała 121 m długości, 23 m szerokości, a jej nośność wyniesie 7,5 tys. ton. Statek ma osiągać 16,5 węzła prędkości. Na „Canopee” zaplanowano nadbudówkę razem z pomostem nawigacyjnym w części dziobowej oraz otwarty pokład ładunkowy z wysokimi burtami zabezpieczającymi ładunek.

Statek ma być wyposażony w silniki dwupaliwowe pracujące na skroplonym gazie lub oleju napędowym oraz w panele słoneczne. Ponadto przewidziano zamontowanie na nim czterech żaglopłatów o wysokości 30 metrów, które mają mieć łączną powierzchnię 1452 m kw., zmniejszając zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla w transatlantyckich rejsach średnio o ponad 30 proc.

– Z niecierpliwością czekamy na możliwość eksploatacji tego statku w imieniu Ariane Group i pokazania pełnego potencjału napędu wiatrowego w marynarce handlowej – podkreślał pod koniec 2020 roku Nils Joyeux, dyrektor generalny Z&B. – Z jednej strony, opcja budowy w stoczni europejskiej w znacznym stopniu zabezpiecza ten projekt w kontekście niepewności powodowanej przez COVID-19 i reperkusji pandemii. Z drugiej strony, mamy nadzieję, że jest to jeden z kroków pozwalających Europie przejąć inicjatywę w zakresie budowy innowacyjnych statków z napędem wiatrowym.

Pierwszy lot Ariane 6 planowany jest na ten rok. Ma ona sprostać potrzebom klientów w zakresie misji kosmicznych o charakterze komercyjnym i instytucjonalnym. Wyrzutnia będzie miała możliwość wystrzeliwania zarówno ciężkich, jak i lekkich ładunków na wiele orbit do zastosowań takich, jak: obserwacja Ziemi, telekomunikacja, meteorologia, nauka i nawigacja. To wspólny międzynarodowy projekt Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i Ariane Group.

Elżbieta KUBOWSKA

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@Odp.do-Alexa...
2022-07-01 09:31:31
Do upadku stoczni przyczyniły się jej własne związki zawodowe, które nie zgodziły się na wprowadzenie zagranicznego inwestora w 2006 r.
@Odp.do-Alexa...
2022-06-30 13:22:08
Widac ze znalazł sie kolejny POstkomunistyczny trol znawca branży okrętowej.POstkomunisci z tyfuskiem na czele i banda eurokratów zlikwidowali nasza stocznie żeby stocznie merkelowej mogly dalej funkcjonować a sprzedawczyk tyfusek dostal za to medal.
@Odp. do - Alexa...
2022-06-30 09:29:54
Już siedem lat tak rozpoczynacie od nowa a efektów żadnych nie ma. Wygląda na to że zwyczajnie okradacie Polaków.
@Odp. do - Alexa...
2022-06-30 09:22:39
Sami je zlikwidowaliście to teraz nie płaczcie. Związki zawodowe okazały się katem Stoczni Szczecińskiej.
@ Tylko pytam....
2022-06-29 15:05:01
Specjalista od rozkręcania gospodarki morskiej ? Już się przeniosłeś na kolejny temat o którym nie masz zielonego pojęcia. Walisz z furią cepem aby tylko szczuć, robisz celowo błędy w nazwiskach, obrażając ludzi. Twój Tusk, specjalista od gospodarki morskiej razem z KE tak rozkręcili naszą Stocznię Szczecińską że ją zlikwidowali w 2009r. Został katar, ale w nosie. A najlepsi fachowcy ze stoczni rozjechali się po Europie bo tutaj proPOnowano im kursy na strzyżenie psów albo tipsy. Sławek wie ?
Tylko pytam....
2022-06-29 13:58:15
A co na to radna - "prezeska Szczecińskiej Stoczni " lepiącej lodołamacze PUMA wespół z Grubarczykiem -ministrem morza i reszty wód? Okazuje się ,że w Szczecinie jeszcze są ludzie którzy umieją spawać i nie boją się projektować i budować! A unijne miliardy euro leżą w Brukseli bo kaczyści boją się ZERO-Ziebra .... A można by za te kolosalne pieniądze rozkręcić gospodarkę morską i nie tylko! Ot, taka kacza PRLka....
Odp. do - Alexa...
2022-06-29 11:09:12
PO Donaldowym & KO-mpany... PO-likwidowaniu Polskich Stoczni - musimy niestety rozpoczynac od Nowa...!!!
Alex
2022-06-28 20:56:40
Super sprawa, tylko szkoda, że to faktycznie prawie pusty kadłub. Teraz w Holandii dołożą wyposażenie, a więc najbardziej opłacalną część jednostki i skasują szmal i zbiorą pochwały. My wykonaliśmy ciężką i brudna robotę - takie są prace kadłubowe, a to na czym się faktycznie zarabia zrobią inni. Smutne. Dobrze, że jest Gryfia i doki bo gdyby nie to....
Lipski
2022-06-28 15:23:28
A kiedy wodowanie promu ?
Smutne jest to,
2022-06-28 13:52:48
ze nikt nigdzie nie znajdzie wzmianki w historii tego statku, o tym ze kadłub powstał w polskiej stoczni. Bo to co tam pływa teraz to jest tylko pusta skorupa. Holendrzy włożą do tego silniki i wyposażenie i sobie przypiszą cały splendor. Za ileś tam lat ciężko będzie się doszukać informacji, ze w Polsce kiedykolwiek po 2000 roku budowano statki.....Niestety w okrętownictwie daliśmy się potulnie sprowadzić do rangi służącego, a cala myśl techniczna sobie wypłynęła/wypłynie za granice.....

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA